Bilder ur verkligheten

Visar 3 svarstrådar
  • Författare
      WernerG
      Deltagare

Hur ser verkligheten ut i dag? Foodora verkar framgångsrikt breda ut sig i samhället med reklam i tidningar och TV men jag undrar hur budens liv och villkor ser ut nu. Jag har sett gående, cyklande och bilåkande bud – men hur utvecklas arbetsmiljön? Frågan om det är rätt av mig att använda mig av Foodoras tjänster tränger sig på alltmer.
        Är det oundvikligt för restaurangerna att erbjuda sina kunder den tjänsten? Måste man av konkurrensmässiga skäl? Intressant situation: det finns en tjänst som kunderna vill ha, som restaurangerna av konkurrensskäl måste erbjuda och där det finns arbetare som är i en sån situation att de är villiga att åta sig den slavliknande arbetsuppgiften.

WernerG
        Deltagare

I går var jag ute och åt middag på en restaurang. Vi satt nära dörren. Plötsligt stod där en yngre man och bara väntade och plötsligt var han borta. Då insåg jag att jag var i Cykelbudets värld. Snart upprepades scenen. Visst, jag har sett buden åka omkring i stan men det här var en mer upplevelse av gig-världen.

Intressant, visst är det så att gig-världen har blivit tydligare och mer påtaglig efter att man läst boken? Här i Hylte finns inga cykelbud, men själv hajade jag till så fort en vän berättade att de fått besök och att de “kom i taxi eller ja Uber”.

Pia
          Deltagare

Ja, Cykelbudet hör definitivt till den moderna arbetarlitteraturen. Boken ger ju också en insikt i hur olika villkoren är för etablerade svenskar och för asylsökande. Hörde också en kvinna som tyckte att den förutom att vara ett dokument om cykelbudens villkor också blir ett dokument om tiden under pandemin.

Jeanette
              Deltagare

Håller med om att boken också är en pandemidagbok i realtid. Tänk så fort man glömmer! De dagliga presskonferenserna med rapporterade dödstal, restriktioner och isolering, rädslan och misstänksamheten vid minsta nysning.

• Det här svaret redigerades för 1 månad, 1 vecka sedan av Jeanette.
              WernerG
              Deltagare

Det som boken främst förmedlar på ett trovärdigt sätt är hur det är att vara kulturarbetare, att vara cykelbud och situationen för ett antal invandrare. Den tar på sig samma roll som arbetarförfattarna min far tvingade mig att läsa och Göran Palms “Ett år på LME” att lyfta fram en verklighet som jag annars inte haft någon insikt om. Anders uttryckte också samma tanke i den diskussion – författarens uppgift att lyfta fram en verklighet för oss, en verklighet som vi annars troligen inte skulle förstå.

Visar 3 svarstrådar
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.