Vecka 3: Historiska platser i Halland

Visar 4 svarstrådar
  • Författare
      Ida
      Deltagare

Hej!
        Välkommen till Halland Sofia!

Jag som är uppvuxen i Varberg tröttnar aldrig på fästningen, strandpromenaden och baden i Varberg, men det är ju liksom självklarheter om man kommer till Varberg.(kapitel 29) Kustsanatoriet med sin kyrkogård har ju också en viktig historia att berätta s.326

Ett litet mer udda besöksmål är Bexells talande stenar i Åkulla bokskogar, jag vet inte om det nämns i boken, men jag tycker att det är ganska magiskt. (Kan kombineras med ett besök på världsarvet Radiostationen i Grimeton kapitel 29)

Äskults by är väl värt ett besök (kapitel 16) Kan kombineras med ett besök på Fjärås bräcka och Li gravfält (kap 6).

Det är många platser jag skulle vilja besöka, bland annat Lugnarohögen i Hasslöv och August Bondessons Fågelboet. Jag vill också bli bättre på att stanna bilen istället för att köra förbi sevärdheterna

Sofia Olausson
          Moderator

Tack, Ida! Bexells talande stenar och Kustsanatpriet låter jätteintressant. Tack för alla tips:)

Sofia Olausson
            Moderator

Tack, Ida! Bexells talande stenar och Kustsanatpriet låter jätteintressant. Tack för alla tips:)

Sofia Olausson
            Moderator

Jag är nyinflyttad till Halland, så det är många platser som jag gärna skulle besöka. Exempelvis Käringsjön som det står om på s.81. Också Örelids gravfält. Är det någon annan läsare som har något tips?

Sofia Olausson
              Moderator

Jag är nyinflyttad till Halland, så det är många platser som jag gärna skulle besöka. Exempelvis Käringsjön som det står om på s.81. Också Örelids gravfält. Är det någon annan läsare som har något tips?

Sofia Olausson
                Moderator

Hej!

Fråga 2 att diskutera under denna vecka är:
                  Har du själv blivit inspirerad av att besöka någon historisk plats som beskrivs i boken? Vilken i så fall?

Visar 4 svarstrådar
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.