Välkommen till vecka 1 och 2: Halländsk identitet

Visar 2 svarstrådar
  • Författare

För mig är det framför allt havet och de vackra stränderna som är den halländska identiteten. Men jag är lite intresserad av vad författarna menar med “mötesplats för olika traditioner och kulturuttryck”. Vad tror ni?

Jag funderade också kring detta och kring den så kallade Tvååkersgränsen. Eftersom jag är nordhallänning har jag ingen egen erfarenhet av detta, men kanske är det någon annan av våra bokcirkeldeltagare som kan berätta mer?
        För egen del är min halländska identitet starkt präglad av närheten till Göteborg vilket jag tror skiljer sig mycket från hur man ser på Halland i resten av landskapet. Vad säger ni andra?

Ida
          Deltagare

För mig är tvååkersgränsen mest en dialektal gräns. Tungspets-r norr om och tungrots-r söder om. Jag har tänkt det som gränsen mellan Norra och Södra Halland. Men tittar man på hur gränsen gick när norra och södra Halland tillhörde olika riken, så gick gränsen vid Ätran=Falkenberg.

Pablo pratade om Tvååkersgränsen när han föreläste i Kungsbacka. Han pratade om att den dialektala gränsen hade flyttat under århundraden. Att det gick mode i hur man sa R. Han sa också att den kulturella gränsen inte är så tydlig.

Jag tänker mig halländsk identitet liksom landskapet som en mångfald. För mig är Halland en mångfald av miljöer (hav, slätt och skog) och kulturuttryck. Jag tänker mig Halland som långsmalt och präglat av kusten, men även av kommunikationslederna som längs med åarna sträckt sig inåt landet och mot andra landskap. Kommunikationerna och läget mellan olika maktområden har gjort att Halland har blivit både en smältdegel för olika kulturuttryck och en egen hörna av världen. (Jag vet det låter flummigt, men det är fredag eftermiddag) I norr präglad av närheten till Göteborg, i söder av närheten till Skåne och i inlandet av närhet till Västergötland och Småland. Jag tycker det är svårt att hitta en enhetlig Halländsk identitet och jag vet inte om det behövs. Själv känner jag mig dock som hallänning, men jag vet inte riktigt varför.

Hej!

Tyvärr hade jag lyckats med konststycket att stänga denna tråd för svar och har därefter varit sjuk en vecka och därför missat denna fadäs. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt och hoppas att ni vill vara med och diskutera denna vecka!

Malin

Hej och välkommen till årets digitala bokcirkel!

I år har vi valt att ha en digital cirkel här på bokcirklar.se för att samla läsare från hela Halland. Tanken är att vi bokcirklar tillsammans under 4 veckor. Vecka 1 och 2 kommer att ägnas åt en fråga för att vi ska hinna bekanta oss med boken ordentligt. Därefter följer en ny fråga för vecka 3 och ytterligare en under vecka 4. Vi på biblioteken i Halland hoppas på ett givande utbyte av tankar och perspektiv på årets bok Hallands historia – Gränsland genom tiderna. Här kommer första frågan:

Halländsk identitet.
        Bokens redaktörer skriver om den särprägel de menar att landskapet Halland har. De har valt att sammanfatta denna särprägel med ordet gränsland och menar att Halland är ett gränsland mellan hav och land, mellan Sverige och Danmark och ett gränsland mellan och mötesplats för olika traditioner och kulturuttryck. Vilka är dina tankar kring Halland som gränsland? Upplever du att Halland har en särprägel jämfört med andra landskap och vad tycker du utgör den halländska identiteten? Läs gärna kapitel 1.

Visar 2 svarstrådar
    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.