Persongalleri

Visar 1 svarstråd
  • Författare
      Linnea
      Deltagare

Sättet som Selma beskriver de manliga karaktärerna, och då även Gösta Berling, tycker jag är intressant då det ibland är snudd på objektifierande beskrivningar som annars är ett vanligare sätt att beskriva kvinnor. Göstas person och utseende beskrivs, till viss del, som något som inte är till enbart för sig själv utan för en annans blick och njutning. Samtidigt kan han nog ses som en klassisk manlig karaktär som driver handlingen framåt, men jag upplever samtidigt detta jag nämnt som finns med och som bryter av lite, som gör honom mer mångfacetterad.

Jag tolkar gärna in paralleller mellan Majorskans och Selma Lagerlöfs liv. Selma Lagerlöf levde som ogift under hela sitt liv, och genom bland annat brevväxlingar har det visats att hon hade kärleksrelationer med kvinnor. Både Selma och Majorskan levde sina liv utanför heteronormen. Selma beskriver Majorskan som en kraftfull kvinna som kämpar med att inte behöva anpassa sig efter männen. Hon blir vidare straffad för detta, genom att buras in, avskys och bannlysas. Men hennes empati och styrka fortsätter ändå att vara genomgående i berättelsen, så jag tänker att Selma är med henne i kampen och står vakande på hennes sida.

Här kommer nu de näst sista bokcirkelfrågorna i vår bokcirkel om Gösta Berlings saga. Den här gången fokuserar vi på karaktärerna i boken, och vad vi kan tänkas tänka och känna kring dem. Givetvis behöver du inte besvara alla frågorna i varje bokdiskussion. Du är välkommen med dina tankar/tanke så långt eller kortfattat som du önskar.

– Hur beskrivs Gösta Berling, och vilken uppfattning får du om honom?
        – Kan det finnas paralleller mellan Majorskans och Selmas Lagerlöfs liv?
        – Hur upplever du Sintrams ondska?
        – Finns det någon karaktär i boken som du tycker känns extra intressant?

Visar 1 svarstråd
    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.