Arbete och fritid ; vild eller tam

Visar 2 svarstrådar
  • Författare
      Linnea
      Deltagare

Något som jag vidare funderat på angående kavaljererna, är hur deras roll kunde ha sett ut och tolkats om boken skrivits i vår tid, eller i alla fall under senare delen av 1900-talet. Kanske någon av er läst Ulf Lundells Jack (det finns så klart andra och kanske bättre exempel egentligen), men också där finns det där njutande men farliga flödet. Jack är också en skildring av arbetet och fritiden, men mindre moraliserande än i Gösta Berlings saga. Kanske skulle kavaljererna kunna ligga med uppknäppta skjortor Vitabergsparken i 70-talets Stockholm en sommardag, jämte Gösta/Jack, och röka braj och strunta i morgondagen?

Linnea
        Deltagare

Selma Lagerlöf skrev Gösta Berlings saga under industrialismens gryning, då en uppdelning mellan arbete och fritid formades och skapade nya tankesätt. Jag upplever att dikotomin arbete/plikt och fritid/fest är genomgående i berättelsen. Arbetet/plikten upphöjs och ställs mot det ansvarslösa, urspårade festandet. Kavaljererna står för fritiden, festen, icke-arbetet. De straffas för sitt leverne med mörka livsöden. Kavaljerernas koppling till och samröre med djävulen, ser jag som en del i bokens uppfostrande ton – det visar var man hamnar, om man låter sig lockas och leva ett liv i fest och njutning.

• Det här svaret redigerades för 1 år, 6 månader sedan av Linnea.
            Jessica
            Deltagare

Jag instämmer med Linneas analys. Det är intressant att koppla romanen till tiden den skrevs och ett nytt sätt att förhålla sig till arbete och fritid. Samtidigt kan man se att sättet att tänka kring arbete och moral även speglar det kristna och lutherska arvet. Man ska inte ta ut svängarna för mycket. Kavaljerernas liv och leverne beskrivs på ett sätt som lockande, men man förstår att det inte kommer att leda till någonting gott i slutänden. På så vis är berättelsen moraliserande och pekar på att lättja straffar sig till slut.

Vad pågår i Sverige och världen när Gösta Berlings saga ges ut år 1891?

Vad har Kavaljererna på Ekeby för roll eller funktion i romanen? Hur beskriver Selma Lagerlöf dem? Vad tror du att hon tyckte om kavaljererna, och vad tycker du?

Visar 2 svarstrådar
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.