Makt

Visar 2 svarstrådar
  • Författare
      Ulli
      Deltagare

Tänkte också på Sasha, att Evie direkt ser undergivenheten och längtan efter att bli älskad vilket gör att man ställer upp på saker man egentligen kanske inte vill.

Jag kopplar också den här frågan om makt och nutidens Evie till slutet av boken.
          Om att män har en sådan makt och är så överordnade kvinnor att en ansiktslös man, vem som helst, som går i riktning mot Evie är ett hot.
          För att foga sig och slippa vara rädd så är undergivenheten en lösning.
          Möt aldrig hans blick. Du vet aldrig när mannen kan få för sig något.

Lolmak
        Deltagare

Jag har ljudbok, så det är svårt att hitta rätt sidor…men jag tänker att Evie snabbt identifierar maktstrukturer hos den unga, fogliga Sasha.

En fråga om makt
          Evie blir medveten om Russells makt när han ger Helen en örfil framför hela gruppen. Ingen reagerar. Evie inser efteråt att hon borde blivit upprörd av örfilen. Men hon bortförklarar och rättfärdigar beteendet: ”Jag ville att Russell skulle vara snäll, så då var han det.”(s.197).
          Det finns många maktstrukturer att fundera över i boken.
          Exempelvis Russells makt över gruppen, Suzannes makt över Evie och Evies makt över grannpojken.
          Hur går dina tankar kring detta?
          Ser du spår av detta tankesätt hos nutidens Evie (s.123-143)?

Visar 2 svarstrådar
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.