Presentationer

Visar 6 svarstrådar
  • Författare
      Annika
      Deltagare

Hej på er alla.
        Jag är 40-plus och har inte varit med på någon bokcirkel förr vare sej live eller online.
        Men jag tänkte ändå lyssna på Soljas bok Sista posten… och då kan jag liks läsa den tillsammans med er andra!
        I väntan på att ni börjar med den så lyssnar jag på Soljas bok Mogen för skrubben som Åza nämnde.

Jag har alltid läst mycket så jag får kalla mej själv bokmal. Min favoritgenre är fantastik (som Game of thrones och Harry Potter) men R R Martin lär väl aldrig avsluta GoT innan han ligger i graven så därför läser jag mycket uplit/feelgood också haha.
        Bäst av alla feelgood-författare jag läst är Emma Hamberg (och Keyes). Annars tycker jag det finns en mängd olika författare inom genren – svårt att peka ut någon speciell.

Jag läste Selektiva Selma för att jag blev nyfiken på boken men det var som sagt boken Sista posten… som fick mej att bli medlem i cirkeln.

Åza Sjöstam
          Moderator

Annika, vad tyckte du om Mogen för skrubben?

Hej Annika!
            Jag lyfter på hatten och tackar för förtroendet att få leda dig igenom din första bokcirkel någonsin, varmt välkommen!
            Det skickar små glädjestötar igenom hela mig att läsa din presentation, framför allt meningen ”och då kan jag liks läsa den tillsammans med er andra!” fick mig att le stort. Bara vetskapen att vi är flera som läser samma bok samtidigt tycker jag skapar en mysig känsla av gemenskap.

Spännande att du är en GoT:are, jag håller tummarna att han tar sig i kragen, slutar med sidospår (han har varit med och skrivit storyn till ett tv-spel som dock ser väldigt lovande ut) och ger berättelsen ett värdigt slut. Själv har jag bara sett serien men det märktes så tydligt när han slutade vara delaktig i manuset så blev inte ens förvånad över abrupt tv-serien slutade… Jag tycker det låter både rimligt och klokt att läsa feelgood/uplift som motpool till både den långa väntan och alla de mörka stunder som ofta finns i fantastiklitteraturen.

Tack för din presentation och tips på dina bästa feelgood-författare.🌻

Anonym

Hej☀️
            Jag heter Jenny, en glad och nyfiken tjej/mamma i 40 årsåldern från Småland. Jag gillar inredning, pyssla, resa, umgås med vänner och att läsa eller lyssna på böcker. Tycker nog bäst om feelgood böcker men roligt att även läsa annat. Varit med i några digitala bokklubbar och tycker det är roligt och intressant att ta del av andras tankar och reflektioner. Har inte några speciella förväntningar.
            Toppen med lite läsinspiration i sommar☀️

Hej!
              Tack för din presentation Jenny! Jag blir så otroligt glad och peppad av att höra att du deltar från Småland (om jag tolkade dig rätt?). Att den plats vi befinner oss på inte begränsar deltagandet tycker jag är en av de digitala cirklarnas mest intressanta styrkor, så det känns lite extra kul att få det ”bevisat”😄.

Och om det nu råkar vara så att jag tolkade dig fel, du kanske är från Småland men nu bor i Vännäs, så är jag precis lika glad att du är här, varmt välkommen!

Malin
            Deltagare

Hej jag heter Malin. Jag är en blivande bibliotekarie så jag ville se hur ni lägger upp detta kanske jag kan lära mig något om litteraturförmedling haha. Har en termins studier kvar.
              Bor i Holmsund med bonusfamilj.
              Läser alldeles för mycket feelgood. Kan man det? Ja, det kan man 🤣 men jag kan inte sluta. Den där känslan i att läsa slutet när allt bara löser sig och allt blir lyckligt, ja den är beroendeframkallande helt enkelt. Då får man stå ut med att vänner och sambo retas för att man alltid har en bok med snirkligt typsnitt på titeln i närheten.
              Och så gillar jag karaktärsutveckling och relationer vilket är två återkommande stora teman i feelgood.

Jag tänker vara med på alla böcker är planen och jag har inga förväntningar på denna bokcirkel utöver att få boktips vilket man får automatiskt.

Hej Malin!
                Vad roligt att du läser till bibliotekarie! Jag är övertygad om att ditt deltagande på ett eller annat vis kommer ge dig erfarenhet du har nytta av i din framtida yrkesroll :)

Ohhh, en riktig feelgoodveteran! Ska bli spännande att höra vad du tänker när du läser sommarens böcker.
                Sedan måste jag bara säga att jag fullkomligen älskar din beskrivning av varför feelgooden kan vara så beroendeframkallande. Jag menar, så jäkla härligt att kunna vända sig till litteraturen för att få ett garanterat lyckligt slut!

Välkommen hit!

Åza Sjöstam
              Moderator

Hej!
                Jag heter Åza och jag har just börjat läsa Solja Kapu-Kallios bok, så jag tänker hoppa in i bokcirkeln när ni börjar läsa den boken.

Jag har varit med i ganska många digitala bokcirklar, men då främst som ansvarig. Nu är jag bara med som deltagare och det ska bli jättekul!

Jag är i ärlighetens namn inte så förtjust i feelgood-genren men just därför ska det bli kul att läsa och diskutera en sådan bok. Solja Krapu skrev för många år sedan boken Mogen för skrubben som jag tyckte var jätterolig, därför ser jag fram emot att läsa en ny bok av henne.

Hej Åza!
                  Vad kul att du är här och ger feelgooden en chans i sommar, härlig inställning där med att testa på något som man inte gör i vanliga fall. Jag håller tummarna för att du finner boken underhållande och att du kommer trivas i rollen som deltagare :)

Chris Aronsson
                Deltagare

Jag läser rätt mycket och gärna olika böcker. Blivit lite mer feelgood de senare åren då det kommit alltfler bra böcker i den genren. Varit med ett par (tre?) omgångar dig. bokcirkel i Vindeln, gillar det som komplement eller hur jag ska säja, till vår analoga bokklubb. Fick faktiskt tips om den här cirkeln därifrån! Precis börjat i första boken, kan nog hålla med att det kan bli lite annan upplevelse än ”standard-feelgooden”. Vi får se. Solja Krapus bok läser jag absolut, hon skriver bra. Den tredje författaren är helt ny för mej, kan bli kul att läsa just därför.

Tack för din presentation Chris!
                    Så kul att höra att du hittat hit via Vindelns bibliotek. Det är en av sakerna som känns extra kul med det digitala formatet, att det går att delta oavsett vart vi befinner oss i sommar. Jag hoppas du ska trivas i sommarens feelgoodcirkel och varmt välkommen!

Chris Aronsson
                      Deltagare

Tack! Ramlade på Soljas bok i pocketform så den köpte jag förstås. Ska avnjutas i hängmattan under semestern!

Jag som leder sommarens digitala bokcirkel heter Ina och jobbar som bibliotekarie på folkbiblioteken i Vännäs och Vännäsby. Mina mest lästa genres är ungdomsböcker och historiska romaner. Förutom läsning har jag ett stort sömnadsintresse och syr gärna mina egna kläder. Jag drömmer om att lära mig åka rullskridskor (ni vet den där sorten med hjulen i par istället för på rad) och börja brodera. Som person är jag sprallig och lugn på samma gång och mitt bästa ord är rimligt.

Det här är första gången jag leder en bokcirkel, det känns både pirrigt och så himla kul! Mina förväntningar är att jag kommer lära mig en massa nya saker som rör just det. Min förhoppning och det jag fokuserar på mest är att vi ska få en skön sommar tillsammans med mysiga läsupplevelser och härliga samtal.

Min förförståelse av feelgood som genre bygger på den stereotypa bilden av vad en feelgood-bok är. Det vill säga att det ofta handlar om en kvinna i 30-40årsåldern som gett upp tanken om kärlek av olika anledningar. Nu ska hon försöka hitta sig själv genom att gör något nytt, oväntat eller något hon länge drömt om. Det kan vara att hon flyttar, köper ett café eller åker tillbaka till sin hemtrakt, oavsett vad hon gör för att fokusera på något annat än kärleken råkar just den handling leda till finnandet av sina drömmars karl. Det är också den typen av feelgood jag läst tidigare och uppskattat för sin enkelhet och förutsägbara men hoppfulla handling. Jag kan däremot avslöja att denna sommar läser vi tre titlar vars baksidestexter utmärkt sig genom att inte utlova den helt stereotypa handling som jag förväntar mig av feelgood.

Jag kommer såklart läsa och samtala om alla tre titlar!

Hejsan!

Så kul att du hittat hit och vill delta i sommarens feelgoodcirkel med mig. Ina heter jag som leder denna bokcirkel och jag kommer att delta både som användaren ”Vännäsbibliotek” och som mig själv. Jag är såklart supernyfiken på vilka ni är, därför får du som vill mer än gärna skriva en liten presentation av dig. Min presentation går att läsa här i tråden och jag har utgått ifrån dessa frågor:

1. Berätta gärna något kort om dig själv!
                    2. Är du en gröngöling eller rutinerad deltagare i (digitala) bokcirklar?
                    3. Har du några förväntningar och förhoppningar på sommarens feelgoodcirkel? Vilka i sådana fall?
                    4. Har du någon erfarenhet av feelgood som genre sedan tidigare?
                    5. Vilken eller vilka av sommarens tre titlar planerar du att läsa?

Detta är såklart helt frivilligt och det går bra att presentera sig på ett annat sätt samt när som helst under sommaren.

Nu kör vi!

Visar 6 svarstrådar
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.