Pressentationsrunda!

Visar 9 svarstrådar
  • Författare

hej! jag heter ella och är 24 år. jag är mycket fascinerad av dostojevskij som människa och författare och planerar en djupdykning i hans författarskap. det är i samband med dyket jag hittade er cirkel, perfekt!

jag har precis läst ut idioten, som jag verkligen älskade!!
      upplevde den som väldigt spännande med omvälvande tematik och en skarp psykologisk blick. tidigare har jag läst en del av brott och straff men jag tror jag var för ung för att förstå meningen i den då så ett nytt försök är på TIDEN!

Herr Jesper
      Deltagare

Hej! Jesper heter jag och jobbar på Umeå stadsbibliotek sedan det öppnades i Väven. Min relation till Dostojevskij började när jag för kanske 15 år sedan läste Brott och straff. Jag blev helt knockad av detta verk och har aldrig läst något mer fängslande efter det. Om man ska analysera varför är det nog beroende på djupet i människoporträtten och komplicerade existentiella dilemman. När jag nu har ögnat igenom Arma människor också förstår jag att även den språkliga begåvningen och sinnet för detaljer är en stabil stomme i detta författarskap. Jag är helt enkelt ett stort fan.
        /Jesper

Frida Enarsson
        Deltagare

Hej hörni!
          Jag hittade hit alldeles precis, ca två månader sent.
          Jag är inte nån bokslukare direkt, har aldrig varit, men av de få böcker jag läst så har iaf 3 eller 4 av dom varit Fjodors. Jag läste brott och straff i sena tonåren och tyckte om den. Senare har jag läst om den och tycker precis som någon annan här ovan, att den blev segare andra gången, även om den fortfarande är intressant.
          Jag tycker också Fjodor verkar vara en intressant person, och gillar att han är ute i galenskapens spektrum och härjar. Tyckte om spelaren, minns att jag fascinerades av personbeskrivningarna och tid lösheten. Trots att omgivningen och landskapet i Dostojevskijs böcker är så långt härifrån (kulturellt)och tillbaka i tiden, så relaterar jag mycket till samtiden och upplever därmed hans böcker som tidlösa. Jag lär mig något om människor av hans litteratur.

Hej på er! Jag hoppar in på den här boken eller nästa. Tjoho

Ida B
          Deltagare

Hej!

Jag heter Ida och är kollega till Magnus och Mattias men jobbar på Grubbebiblioteket.

Jag brukar generellt inte intressera mig/ prioritera längre att läsa manliga författare och har inte läst något av Dostojevski innan. Men jag har ett intresse av både historisk litteratur och av att se historiska skildringar genom litteraturen. Tycker det kan bli svårt när en inte har kunskap eller relation till miljön och författaren dock. Därför har Dostojevski känts avlägset/motigt för mig att ta mig an på egen hand.

Det känns därför som ett väldigt bra tillfälle nu att ge sig på lite av denna stora författare, när en kan bli lite ledd och kanske delta i eller läsa lite diskussioner.

Har just läst klart Arma människor. Blandade åsikter från mig där som hör hemma i andra diskussionstråden.

Kul iallafall att vara med här! Hej!

Magnus
            Deltagare

Hej!
              Vad kul att du och alla ni andra har gått med. Anledningen att tiden står utsatt till 16-17 på minabibliotek.se är bara för att det måste tydligen finnas en tidpunkt för att det ska kunna finnas med i kalendern och synas på webben återkommande. Alla deltagare kan skriva när som helst på de olika bokdiskussionerna och jag kommer lägga till en diskussionstråd för varje bok.
              /Magnus

Jenny St.
              Deltagare

Hej,

jag heter Jenny. Jag har aldrig läst någon av Dostojevskijs böcker och tyckte att det här är ett bra tillfälle att börja med det.
                Jag har inte heller varit med i någon digital bokcirkel förut och skulle vara tacksam om ni kunde förklara hur det fungerar.
                Varför står det till exempel att den ska hållas från 16-17 idag, vi skriver väl inte bara då?

Agnes Franzén
                Deltagare

Hej!
                  Agnes heter jag och jag fyller 18 år i år. Jag älskar att läsa och planerar att bli svensk- och engelsklärare på gymnasienivå efter gymnasiet. Jag läser i snitt 120 böcker per år och Dostojevskij har alltid varit en återkommande författare. Jag har dock bara läst Brott och straff och Notes from underground (minns inte den svenska titeln).

Tyckte om båda men Brott och straff blir segare varje gång jag läser den.

Dostojevskij verkar dessutom vara en mycket intressant person.

//Agnes

Magnus
                  Deltagare

Hej!
                    Jag heter Magnus och är bibliotekariekollega till Mattias här på Umedalens bibliotek och det är jag som har initierat denna cirkel. Jag läste Brott och straff som femtonåring, och har sedan återkommit till Dostojevskij med jämna mellanrum. Jag blev inte frälst då när jag läste den första gången och Anteckningar från ett källarhål på filosofin i gymnasiet fastnade jag heller inte för. Jag tror att jag kom av mig någon gång i Bröderna Karamazov som tjugofemåring också som så många andra. Men sedan läste jag alla de stora böckerna och blev mer och mer fängslad. Det är nerven och närvaron i hans böcker som fängslar mig, och hans litterära universum. Sedan i trettioårsåldern läste jag litteraturvetenskap i Falun och då blev det så att jag skrev om Dostojevskij i alla uppsatser där man fick välja, han är den författare som får mig mest engagerad. Då läste jag in mig mer på ämnet. Ytterligare skjuts fick det när jag började samla på hans böcker, jag tror att jag nu har alla som översatts.(dock inte alla olika översättningar) Det har blivit så att jag läser om hans böcker när jag hunnit glömma det mesta av dem, för att på nytt drabbas av romanerna och för att ha upplevelsen som referenspunkt till när jag läser andra böcker. Det är inte så att jag inte ser några brister i Dostojevskijs litteratur, det finns det gott om, men för mig är den alltid intressant. Det ska bli kul att höra vad ni andra tycker om böckerna och om författarskapet i helhet.

mattias
                    Deltagare

Jag börjar presentationsrundan.

Mattias heter jag. Bor i Umeå, jobbar på Umedalens bibliotek och har inte läst särskilt mycket av Dostojevskij.
                      Onda andar läste jag – och förstod inte storheten i. Hade hört att den förebådade och gav lite ledtrådar till ryska revolutionen, men fattade inte hur.
                      Anteckningar från ett källarhål lästes när jag bodde i ett källarhål, och uppskattade. Mins att de var en bitter gubbe som satt och gnällde på glasvärden och allt utanför…

Så min relation till Dostojevskij har inte varit så lyckad, hittills. Men när han fyller 200 måste man ju g honom en chans. Och att läsa honom tillsammans kan vara ett sätt att få den hjälp med förståelsen som jag uppenbart behöver.

mattias
                      Deltagare

Hej.
                        Jag föreslår att vi kör en liten presentations runda i vår cirkel, där alla kan presentera sig lite (eller mycket) och säga nåt om sin relation till Dostojevskij om man läste eller inte, och kanske om man tyckte om de man läst.

Visar 9 svarstrådar
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.