Pressentationsrunda!

Visar 2 svarstrådar
  • Författare
      Magnus
      Deltagare

Hej!
      Jag heter Magnus och är bibliotekariekollega till Mattias här på Umedalens bibliotek och det är jag som har initierat denna cirkel. Jag läste Brott och straff som femtonåring, och har sedan återkommit till Dostojevskij med jämna mellanrum. Jag blev inte frälst då när jag läste den första gången och Anteckningar från ett källarhål på filosofin i gymnasiet fastnade jag heller inte för. Jag tror att jag kom av mig någon gång i Bröderna Karamazov som tjugofemåring också som så många andra. Men sedan läste jag alla de stora böckerna och blev mer och mer fängslad. Det är nerven och närvaron i hans böcker som fängslar mig, och hans litterära universum. Sedan i trettioårsåldern läste jag litteraturvetenskap i Falun och då blev det så att jag skrev om Dostojevskij i alla uppsatser där man fick välja, han är den författare som får mig mest engagerad. Då läste jag in mig mer på ämnet. Ytterligare skjuts fick det när jag började samla på hans böcker, jag tror att jag nu har alla som översatts.(dock inte alla olika översättningar) Det har blivit så att jag läser om hans böcker när jag hunnit glömma det mesta av dem, för att på nytt drabbas av romanerna och för att ha upplevelsen som referenspunkt till när jag läser andra böcker. Det är inte så att jag inte ser några brister i Dostojevskijs litteratur, det finns det gott om, men för mig är den alltid intressant. Det ska bli kul att höra vad ni andra tycker om böckerna och om författarskapet i helhet.

• Det här svaret redigerades för 1 dag, 22 timmar sedan av Magnus.
      mattias
      Deltagare

Jag börjar presentationsrundan.

Mattias heter jag. Bor i Umeå, jobbar på Umedalens bibliotek och har inte läst särskilt mycket av Dostojevskij.
      Onda andar läste jag – och förstod inte storheten i. Hade hört att den förebådade och gav lite ledtrådar till ryska revolutionen, men fattade inte hur.
      Anteckningar från ett källarhål lästes när jag bodde i ett källarhål, och uppskattade. Mins att de var en bitter gubbe som satt och gnällde på glasvärden och allt utanför…

Så min relation till Dostojevskij har inte varit så lyckad, hittills. Men när han fyller 200 måste man ju g honom en chans. Och att läsa honom tillsammans kan vara ett sätt att få den hjälp med förståelsen som jag uppenbart behöver.

• Det här svaret redigerades för 2 dagar, 23 timmar sedan av mattias.
      mattias
      Deltagare

Hej.
      Jag föreslår att vi kör en liten presentations runda i vår cirkel, där alla kan presentera sig lite (eller mycket) och säga nåt om sin relation till Dostojevskij om man läste eller inte, och kanske om man tyckte om de man läst.

Visar 2 svarstrådar
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.