Idioten

Visar 0 svarstrådar
  • Författare
      Magnus
      Deltagare

Septemberboken är Idioten. Många Dostojevskijläsare har denna bok som sin favorit och jag kan förstå varför. Även om det finns mycket svåra ämnen även i detta verk så är den ändå kanske något mindre tung men med en otroligt stark handling. Boken handlar om den unge fursten Mysjkin som kommer till den St. Petersburg efter många år på konvalescenthem i Schweiz. Det är han som är ”Idioten”, han har liksom bokens författare epilepsi och det är delvis på grund av sjukdomens anfall som han blir kallad idiot. Men framför allt är det hans naiva godhet och uppriktighet som ger honom detta epitet. Furst Mysjkin är en av Dostojevskijs stora karaktärer en slags Jesusgestalt. Men boken innehåller också fler starka kvinnliga karaktärer än författarens andra verk och framförallt tänker jag då på Nastasia Filippovna. Hennes historia kan läsas som en metoo-berättelse, hon har som ung kvinna blivit tagen som älskarinna till en äldre man och nu vill han bli av med henne för att gifta sig med en annan. Intrigen kretsar mellan fursten och hans rivals kärlek till henne, de träffas redan på tåget till Petersburg i bokens inledning. Dessutom finns en annan ung kvinna, Aglaja som också kommer att stå fursten nära. Det är som ni hör mycket kärleksintriger i denna bok. Jag önskar god läsning!
        Några frågeställningar:
        Hur uppfattar ni Mysjkins personlighet, är han en idiot?
        Hur ser ni på Nastasia, varför agerar hon som hon gör.

Visar 0 svarstrådar
    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.