Hej Isabella!
Jag måste erkänna att jag fuskat lite och börjat läsa “Digital Minimalism”, kanske mest för att jag hade en period av lite för mycket “sociala media”-hängande. Boken är väldigt bra, den tar upp hur vår uppmärksamhet dras in i dessa appar, samt hur relationer med andra människor blir (eller hanteras) sämre när man använder dem (apparna). Vikten av avskildhet och fokus tas också upp, samt hur det egentligen är en “attention economy” där vår uppmärksamhet säljs av Facebook och Instagram till reklamplatsköparna. Ju mer av vår uppmärksamhet de kan ta, ju mer kan de sälja till annonsörer. Din uppmärksamhet är produkten!
Så vi kanske kan få bättre relationer – t ex genom att läsa “Reclaiming Conversation” :) som jag förstått handlar lite om att gå tillbaka “riktiga” konversationer istället för e-post och SMS. Jag skulle helst välja den men jag kan pausa “Digital Minimalism” tills andra bokcirkeldeltagare läst ikapp om vi väljer den.
Vi är två hittills. Har du någon idé om hur man skulle kunna nå eventuellt flera deltagare? Kan vi fiska någonstans och få napp?
/Dan