Välkomna!

Visar 1 svarstråd
  • Författare
      Isabella
      Deltagare

Någon av de två förstnämnda vore intressant då jag har läst The Shallows tidigare – även om det var rätt längesen nu. Ser att Digital Minimalism är senast utgiven, vore kul att börja med den om den finns i fysiskt exemplar att få tag i. Har du läst någon av de nämnda böckerna innan?

/Isabella

Dan Ståhlberg
          Deltagare

Hej Isabella!
            Jag måste erkänna att jag fuskat lite och börjat läsa “Digital Minimalism”, kanske mest för att jag hade en period av lite för mycket “sociala media”-hängande. Boken är väldigt bra, den tar upp hur vår uppmärksamhet dras in i dessa appar, samt hur relationer med andra människor blir (eller hanteras) sämre när man använder dem (apparna). Vikten av avskildhet och fokus tas också upp, samt hur det egentligen är en “attention economy” där vår uppmärksamhet säljs av Facebook och Instagram till reklamplatsköparna. Ju mer av vår uppmärksamhet de kan ta, ju mer kan de sälja till annonsörer. Din uppmärksamhet är produkten!

Så vi kanske kan få bättre relationer – t ex genom att läsa “Reclaiming Conversation” :) som jag förstått handlar lite om att gå tillbaka “riktiga” konversationer istället för e-post och SMS. Jag skulle helst välja den men jag kan pausa “Digital Minimalism” tills andra bokcirkeldeltagare läst ikapp om vi väljer den.

Vi är två hittills. Har du någon idé om hur man skulle kunna nå eventuellt flera deltagare? Kan vi fiska någonstans och få napp?

/Dan

Isabella
              Deltagare

Hej Dan,
                Så här 3 månader senare.. Hur har det gått med läsandet och ev implementering av den nya kunskapen tycker du?
                Har du börjat läsa något nytt? Läste själv ut en bok av Cal Newport relativt nyligen, “Deep Work”. Tyckte den hade en del intressanta punkter som passar in i kategorin – du kanske har läst den.

Dan Ståhlberg
                  Deltagare

Hej Isabella!

Jag har läst ut boken. Den gav mig ganska mycket att fundera på, eftersom jag kanske varit en stor konsument av digital grejor. Nu försöker jag inte bara praktisera Digital Minimalism, utan minimalism i hela livet.

Deep Work” har jag inte läst, den verkar lite för målorienterad för mig. Jag är mer åt mer livsnjutare och “buddistiskt leverne” än målinriktad och syftesfull. Men jag förstår att den uppskattas av de som vill känna mer syfte, effektivitet och mål i sitt liv. Jag hänger mest med :) Kan också bero på att jag är pensionär (är 64 år) och är klar med yrkesliv och familj.

Just nu läser jag “The Power of Habit” av Charles Duhugg. Bra bok om vad vanor är och hur man ändrar dem; det är aldrig för sent :)

Hade gött,
                    Dan

Dan Ståhlberg
              Deltagare

Roligt med en första intresserad! Är det någon av böckerna som är nämnda som du tycker vore kul? Kanske har du fler förslag?
                /Dan

• Detta ämne redigerades för 1 år, 1 månad sedan av Dan Ståhlberg.
            Visar 1 svarstråd
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.