Vegetarianen

Visar 2 svarstrådar
  • Författare
      Lisa Muhr
      Deltagare

Har insett att boken är uppdelad i tre delar. Den första slutar verkligen förskräckligt. Yeong-hye som blivit vegetarian möter ingen som helst förståelse eller respekt från omgivningen. Tvärtom utsätts hon för diverse övergrepp som driver henne att försöka avsluta sitt liv. Det är som att hon inte har något eget värde om hon inte underordnar sig kollektivet. Jag undrar över symboliken och vad hon representerar? Vad betyder de drömmar hon har som återkommer och verkar driva hennes avsmak för kött?

Lisa Muhr
        Deltagare

Har börjat läsa och är fascinerad! Det är ett par saker som är slående och som jag undrar över:
          -Det är mannen i äktenskapet som är bokens berättarjag. Kvinnan beskrivs genom hans ögon och på ett nedlåtande och objektifierande sätt, som om hon är hans ägodel och helt saknar personlighet och vilja. Är det ett traditionellt sydkoreansk äktenskap? Jag vill läsa vidare och få veta mer om denna kvinna.
          -Hur kommer det sig att kvinnan helt plötsligt blir vegetarian (eg vegan)? Denna process beskrivs enbart utifrån mannens synvinkel och är helt obegriplig för honom. Och mycket opraktisk eftersom han inte får kött till middag.

Lisa Muhr
          Deltagare

Idag startar den första läsperioden i Digitala salongen. Välkommen att dela tankar och synpunkter på romanen Vegetarianen av den sydkoreanska författaren Han Kang. Läsperioden pågår till den 1 mars.

Visar 2 svarstrådar
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.