Citat

Visar 1 svarstråd
  • Författare
      Mia
      Deltagare

Här är några stycken ur boken jag tycker stack ut lite extra.

s. 19-20 (upplagan på 1995) ”Har ni observerat hur en lärare och en elev ofrivilligt kan låsa sig i en uppfattning om varandra, som är felaktig och som kommit till av en slump? Många har upplevt det. Hur det kom sig att min historielärare doktor Hegerfors fått för sig att jag och min vän Magnus var sämst i klassen, minns jag inte. Han förväntade sig aldrig att vi skulle kunna något, han tittade bara ironiskt på oss och lät frågan gå till någon annan, Och vi anpassade oss efter detta och slutade läsa läxorna”.
        Det här känner jag igen mig i. Hände mig och min geografilärare. Jag missade första geografilektionen, och att vi skulle ha ett ett mindre prov knutet till det kommande vecka. Jag fick uselt betyg, och sedan räknade den läraren aldrig riktigt med mig!

s. 65 ”Minnet är en nyckfull sekreterare. Det man borde minnas, det har försvunnit, och hela arkivet är fullt av värdelös information. Så tycks det. Det intressanta samtal jag hade med den berömda personen för bara en månad sedan, kan jag minnas det? Nej, ingenting annat än hälsningsfraserna och färgen på hans slips. Och den där originella teaterföreställningen? Den är höljd i sitt dunkel”.

s. 121 ”Allt jag har berättat här är sant. Mycket som jag inte har berättat är också sant. När man ser hur trådarna ur ens förflutna korsar varandra, löper parallellt, flätas ihop- visst är det frestande att försöka urskilja ett mönster i härvan och att ge en betydelse åt detta mönster. Och då kan man vara säker på att lura sig själv. Men om man lyckas avhålla sig från att leta efter en mening i det som skett, skall man kanske få syn på någonting…”

Och en sista trivsam passage:
        s. 59. ”Och sedan? Det blev mellandagar. Bror min och jag stack ut och joggade i Delsjöskogen, badade bastu. Jag tog ledigt från läsandet och skrivandet och mådde bra av det. Några dagar i stillhet i föräldrahemmet – och tankar kom, som inte skulle ha kommit annars, instruktiva läkande tankar…”

/Mia

Har ni någon eller några delar av texten ni tycker särskilt mycket om, som favoritcitat?

Visar 1 svarstråd
    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.