Diskussionsfrågor Den omöjliga pojken

Visar 8 svarstrådar
  • Författare
      Jorunn
      Deltagare

Vad tyckte du om boken?

Den var superbra. En klurig och rolig hyllning till fantasin. En perfekt högläsningsbok men också härligt att läsa själv och fnissa åt alla knasigheter. Dessutom spännande! Det är inte många humorböcker som har så mycket innehåll, det här är verkligen en bok som jag kommer rekommendera till många!

Jorunn
        Deltagare

Sebastians väska verkar innehålla det mesta. Borde inte lösningen på det mesta gå att hitta i väskan?

Ja, det tänkte jag en del på under läsningen. Att om han kan dra fram ett rymdskepp ur sin väska så borde han kunna hitta något i den som hade hållit honom skyddad från kråkorna. Men samtidigt så hade det ju varit en alldeles för enkel lösning, då hade det inte blivit mycket till berättelse. Önskar att jag hade en magisk väska, hur som helst!

Jorunn
          Deltagare

– Har du läst någon annan bok som påminner om Den omöjliga pojken?

Jag tycker att den här boken är underbart unik. Men humorn och fantasin påminner mig om David Walliams och Roald Dahls böcker. Att drömmar kan komma till liv har jag läst om i Avgrunden av Ally Condie, men där är fantasivarelserna som vaknar till liv lite obehagligare än i Den omöjliga pojken. Den har även en del gemensamt med Bläckhjärta av Cornelia Funke och Tilly och bokvandrarna av Anna James. Båda innehåller bokkaraktärer som plötsligt vaknar till liv.

Jorunn
            Deltagare

– Tror du att Olegs farmor, den före detta barnboksförfattaren, vet mer om vad som händer än vad hon berättar?

Jag får hela tiden en känsla av att det är hon som på något magiskt sätt styr vad som kommer att hända. Att hon genom sitt skrivande påverkar verkligheten. Dessutom råkar hon ju vid ett tillfälle försäga sig, och avslöja att hon vet att den som plötsligt dykt upp är en han. Vilket inte Oleg hade avslöjat än! Mycket misstänksamt.

Jorunn
              Deltagare

– Vilka är ordningshållarna egentligen? Varför kör de runt i en skåpbil och hur kommer det sig att de är ute efter Sebastian?

De verkar ju vara vanliga vuxna, med hemska jobb. Men varför skulle de välja att ta jobb som kråkor, som ska stoppa allt omöjligt för att det inte ska bli kaos? Jag tänker att de är symboler för tråkiga vuxna som inte klarar av att allt inte är förutsägbart och ordning och reda.

Jorunn
                Deltagare

– Vad tycker du om bokomslaget? Passar det till berättelsen?

Jag älskar det färgsprakande omslaget! Det passar perfekt till den fantasifulla berättelsen. Bilden av Sebastian stämmer också väl överens med hur jag föreställer mig honom när jag läser boken. Jag tror absolut att bokomslaget kommer locka många till läsning.

Jorunn
                  Deltagare

– Plötsligt får Emma syn på levande snögubbar, och sen dyker låtsaskompisen Sebastian upp, som en livs levande pojke. Hur är det möjligt att varelser ur fantasin vaknar till liv?

Först tänkte jag att hon inbillade sig. Men sen tänkte jag om. Hur fantastiskt vore det inte om det var så på riktigt, att det vi fantiserar om kan bli verklighet? Sen hade jag aldrig kunnat föreställa mig den förklaring som ges i boken till hur Sebastian kunde bli verklig. Men jag tycker om tanken att om man tror på något tillräckligt mycket, så kan det hända på riktigt.

Jorunn
                    Deltagare

– Vad tycker du om karaktärerna Emma och Oleg?

Jag tyckte att det var svårt att inte tycka synd om dem. De vuxna i deras närhet verkar så oförstående. Det är jobbigt att läsa om hur Olegs pappa aldrig blir glad längre och alltid vill sova, och hur Emma får gå hungrig och inte alltid har fungerande el hemma. Men de visar också hur det går att förändra sin egen verklighet, oavsett vilka förutsättningar man har från början.

Jag hade gärna velat veta lite mer om både Emma och Oleg, de känns trots allt lite anonyma. Fast det kanske beror på att det är äventyret med Sebastian som allt kretsar runt.

– Vad tycker du om karaktärerna Emma och Oleg?
                      – Plötsligt får Emma syn på levande snögubbar, och sen dyker låtsaskompisen Sebastian upp, som en livs levande pojke. Hur är det möjligt att varelser ur fantasin vaknar till liv?
                      – Vad tycker du om bokomslaget? Passar det till berättelsen?
                      – Vilka är ordningshållarna egentligen? Varför kör de runt i en skåpbil och hur kommer det sig att de är ute efter Sebastian?
                      – Tror du att Olegs farmor, den före detta barnboksförfattaren, vet mer om vad som händer än vad hon berättar?
                      – Har du läst någon annan bok som påminner om Den omöjliga pojken?
                      – Sebastians väska verkar innehålla det mesta. Borde inte lösningen på det mesta gå att hitta i väskan?
                      – Vad tyckte du om boken?

Visar 8 svarstrådar
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.