Vecka 51

Visar 4 svarstrådar
  • Författare
    Inlägg
    • #22507
      Anonym

        Äntligen fick jag lite tid att skriva ned några tankar om punkt 6-10.

        Punkt 6
        Punkten handlar om att ledarna måste bli bättre på att leda och att de måste ha den utbildning och erfarenhet som krävs. Den stora skillnaden mellan Jap och USA beskrivs som “har lärt sig på golvet för att jobba som ledare” vs “jobbar som arbetsledare för att snart få en högre position”. Det är en klar skillnad på kunskap på de som arbetsleder med andra ord. Det är en stor skillnad mellan att ha sett problemen i alla olika led och att bara ha sett symptomen på vissa ställen.

        Punk 7
        I stort sett “ersätt management by outcome” med det man ska kunna från punkt 6. Dvs leda arbetet att jobba med kvalitet, komma till rätta med problem och förstå vad som är statistiskt avvikande och inte. Dvs, betrakta inte systemfel som mänskliga fel.

        Punkt 8
        Kvalitet, produktion och tusentals jobb förloras pga rädsla för att anmäla fel och dåliga förhållanden. Och det är inte konstigt när man på olika nivåer ska arbeta mot en daglig kvota som måste upprätthållas för att det inte ska bli en reprimand. Då håller man tyst.
        Ersätt med glädjen i att hitta ny kunskap!

        Punkt 9
        En punkt som är väldigt central i hela det agila jobbet, att bryta ned barriärer mellan olika avdelningar och dra fördel av det krossfunktionella kunnandet och seendet. Annars blir det som vi ofta ser, flera olika avdelningar som fungerar helt utan problem och där alla lever i frid och fröjd. Men resultatet är superkasst, för det blir ett pussel med mycket mycket spill när man ska summera ihop flera i sig suboptimerade delar.
        När snäva specifika mål sätts upp för en viss avdelning så har de helt enkelt ingen chans att besöka och samarbete med de andra delarna. En designer ser ut slutresultatet eller hur det blir problem när något ska sättas ihop. Kan vi bryta ned barriärerna och underlätta lagarbetet mellan de olika delarna (om det ens ska finnas delar) så menar Deming att alla kan dra fördel av både sina och andra styrkor och svagheter (option, room for improvement).

        Punkt 10
        Slogans eller uppmaningar riktade till de som följer processerna är inget att satsa på. De jobbar i systemet och är helt och hållet begränsade av detsamma. De gör redan sitt bästa – och att få “noll defekter” eller “Bli bättre tillsammans” är redan saker som de tänker på. Men gör ledningen som ansvarar för detta detsamma? Nej, det är till de som dessa slogans kanske kanske kan vara till nytta.
        Sätt gärna upp personliga mål och följ dem, men det är inget som ska användas som ett management-verktyg.
        Vi vet ju vad som händer när man försöker “pressa” saker i ett system -> http://en.wikipedia.org/wiki/Second_law_of_thermodynamics

      • #22506

        Tack! Upplevde under julledigheten att jag kom fram till ett liknande svar. Utan att ha läst något.

        Dags att veva igång bokcirkeln igen?

      • #22505

        Orsaksanalys (fråga varför-varför-varför) på det man uppfattar som ett problem hjälper en att börja nysta i systemet. I senare kapitel handlar det lite om detta, men tanken är att saker inte sker utan orsak. Genom att hitta dessa orsaker kan man se vilka av dem man kan påverka. Så planerar man ett experiment (“Låt oss prova att göra så här istället!”), utför det, och följer upp (“Hjälpte det? Ska vi permanenta detta sätt?”). Deming kallade den arbetsgången för PDCA.

      • #22504

        Jag har legat lite efter i läsandet men nu kommit ikapp. Behöver dock skumma igenom punkterna igen och anteckna mina reflektioner.

        Deming hänvisar ju till att man ska förändra systemet. Men hur lär vi oss hur “systemet” fungerar? Och hur förändrar man det?

        Jag jobbar dagligen med att åstadkomma förändring i en process som ständigt producerar dålig kvalité, ligger efter och har en oändlig backlog. Jag ser konsekvenserna, men jag ser inte systemet som skapar dem.

      • #22117

        Vi fortsätter med de fjorton punkterna i kapitel 2. Punkt nummer 6 börjar på sidan 52 i min bok, och vi läser den och fram till och med punkt 10 (om omöjligheten att utan koll på statistik enbart med god vilja och hejaramsor höja kvaliteten). Punkt 10 slutar på sidan 70 i min utgåva.

    Visar 4 svarstrådar
    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.