Vecka 49

Visar 9 svarstrådar
  • Författare

Nu har jag bloggat ett litet sammandrag av kapitel 1: http://smidigt.blogspot.se/2013/12/out-of-crisis-kapitel-1.html

Anonym

Ja Ola, jag förstod bättre Skillnaden mellan 1: ”Constancy of purpose” och 5: ”Continous improvement” när jag läste det mer ingående avsnittet om 1.

Otto: likheten med Kotter är nog avsiktlig. Kotter är en Deminglärjunge.

Punkt 11 och 12 känns inte heller som direkt olika varandra…

Björn: Ja, han agiterar. Det lyser igenom att han själv inte suttit vid en ordbehandlare utan föreläst och predikat för en stenograf.

Skillnaden mellan 1: “Constancy of purpose” och 5: “Continous improvement” skulle jag beskriva som skillnaden mellan VAD och HUR. Det första avser att folk måste ha klart för sig varför organisationen alls finns. Vem gör man glad? Vilka förväntningar och behov hos andra uppfyller vi? Punkt fem menar jag handlar om att i ljuset av det övergripande målet och syftet ständigt utmana de befintliga sätten att arbeta på.

Det jag tror han vill angripa är när organisationen har glömt varför den finns till, och istället håller fast vid befintliga strukturer och metoder bara-för-att.

6 och 13 kan jag inte heller se någon direkt skillnad på.

Anonym

Kontentan som jag finner det är att
          a) “allt är kasst nu”
          b) det finns “a new theory of management” som löser allt.
          Lite av ett cirkelargument hittills, men det blir nog bra senare.

Funderar lite på de 14:
          Vad är skillnaden mellan 1 och 5,
          och mellan 6 och 13?
          Känns lite redundant, eller?

Sen har jag kanske inte kommit in i boken än, ska bli intressant att “lära” vidare.

Några reflektioner efter att ha läst de 14 principerna:

* Ser vissa likheter med Kotters 8 steg för change management.
          * Den första och största utmaningen består alltid i att få en organisation att inse att man måste förändras (första punkten). Många förändringar (oavsett om det handlar om Lean, agila metoder) försvåras av att förändringsbehovet inte är förankrat, hos ledning eller medarbetare.
          * Jan Carlzons ledarskapsfilosofi liknar på många punkter de fjorton punkterna.
          * Befriande att punkterna inte dikterar några verktyg som per automatik ska ge resultat. Inte ens kundfokus nämns på ett enda ställe.

Vad gäller kapitel 1 förstår jag hans poäng att med tydliga exempel visa vad hans tänk går ut på. Däremot lämnar det mycket att diskutera/analysera kring hur kvalité/produktivitet artar sig inom andra områden än produktion, jag tänker främst på mjukvaruutveckling eller kunskapsarbete i allmänhet.

Dags att gräva ner sig i de fjorton principerna…

Jag ser tre teman i kapitel 1:

Först att industrins problem består i ett tappat fokus på kunden. Sätt kundens behov främst i vår produktionsprocess, så kommer välfärden och jobben.

Detta genom det han säger om Shewarts observation rörande kvalitetsproblem: om det undermåliga resultatet ligger inom tre standardavvikelser så är det ett systemproblem som måste hanteras systematiskt, dvs mha ledningsbeslut och inte med ökade krav på arbetarna.

Och då att detta kräver ett vetenskapligt sinne, ett empiriskt förhållningssätt till förbättringsarbete.

testrar

Under vecka 49 läser vi kapitel 1 samt början på kapitel 2 (till och med översikten av de 14 punkterna, innan “Elaboration of…”. I den här tråden skriver vi tankar och reflektioner under läsningen.

Visar 9 svarstrådar
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.