Bokcirkel: Deming – Out of the Crisis

Författare: Anonym
Kap 2. Punkt 11 – 14
Punkt 11 Ta bort numeriska kvoter
Att bara göra sin kvot kan vara både omotiverande och rent skadligt för kvaliteten. Var hittar man viljan att förbättras? Och vad är det som sätter denna kvot. En gissningslek enligt Deming själv. Där man dessutom ofta lätt kan uppfylla kvoten med defekta leveranser utan att ge kunden någon som helst nytta. Kvoten uppfylld. Check!
Samma som ovan gäller även för ledningen. Det blir fel när kvoten av vad man ska göra sätts numeriskt på slutresultatet för det skapar ett felaktigt sätt att leda på. Eller egentligen inget alls, snarare ett sätt att styra.
Punkt 12 Remove barriers for workmansship
När styrningen på ledning ovanifrån blir såhär så är det inte konstigt att en mellanchef hellre trycker iväg en felaktig batch än att rätta till systemfelet som skapat felaktigheten. “Penny wise, pound foolish” säger det mesta om kortsiktigheten i tänkandet. Alla tappar stoltheten i arbetet. Det som var fel igår blir nu rätt för att batchen måste iväg. Var är det som gäller egentligen?
När sedan sambandet mellan defekta enheter och omsättningen av arbetskraft / ledning tas upp visar det på hur det slår i ännu ett led. Cirkeln sluts och det dåliga beteendet självförstärks.
Punkt 13 Self improvement for everyone
Ett företag behöver inte bara bra personal. Det behöver bra personal som blir bättre genom utbildning. Kunskapsbristen finns ofta i hela företagen och ett av felen blir sedan att man täcker bristen där det är akut utan att ta det längre perspektivet som skulle behövas för att göra det rätt.
Punkt 14 Take action
Skulle väl inte beskriva det här som en av 14 punkter som så mycket som en förvirrad handlingsplan (för någon definition av handlingsplan)
Kap 2. Punkt 11 – 14
- Detta ämne har 0 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 3 månader sedan av .
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.