1 april – Karaktärer och berättarperspektiv

Visar 3 svarstrådar
  • Författare
      LindaKulla
      Deltagare

Jag älskade Agnes Cecilia som barn! Vemod och skräck i ett, jag gillar det fortfarande! Noras mormor har jag fortfarande hemskt svårt för. Hon är till ch med värre än dansläraren.

MiaOhlsson
        Deltagare

Det är självklart Agnes Cecilia som står i centrum för min läsning!

Sofia Olausson
          Moderator

Boken är berättad helt ur Noras perspektiv. Nora är i 13-14 års åldern och bor med sina fosterföräldrar och sin fosterbror Dag. Jag kommer väldigt nära Nora redan på de första sidorna. Det mystiska telefonsamtalet och stegen väcker nyfikenhet kring Nora själv, och den okända närvaro hon känner. Karin och Anders är jag lite kluven till, vilket säkert beror på Noras egen inställning.

MariaDag
              Deltagare

Instämmer- det är Noras kluvenhet till Anders och Karin, speciellt Karin som ger mig som läsare känslan av att de inte riktigt går att lita på. Visserligen så ändras detta i slutet. Jag fastnade vid Agnes Cecilia, både dockan och den verkliga flickan. Hon framstår för mig som ännu mer ensam och tragisk än Nora.

Bokcirklar.se
              Moderator

Vilka tankar får du om karaktärerna i boken, berättarperspektiv och karaktärsskildring o.s.v.
                Hur upplever du protagonisten Nora?
                Fastnar du för någon bikaraktär och i så fall varför?

Visar 3 svarstrådar
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.