Kapitel 1-9 Upplevelser och tolkningar. Diskussion. (Spoilers)

Visar 4 svarstrådar
  • Författare
      anJara
      Deltagare

En riktig bruksort… Finns det längre? Resterna av den tiden finns ju iallafall här i boken, men nedlagd sedan 25 år tillbaka.

anJara
        Deltagare

Håller verkligen med om att man lär känna personerna snabbt! Visst är det väldigt fina personbeskrivningar? Tänker på de första beskrivningarna av exempelvis Minoo och Vanessa…
          Samt även skildringen av småstaden. Den känns så oerhört levande. Jag känner igen denna typ av stad från min egen uppväxt.

Maria
          Deltagare

Man kommer fort in i boken och man lär känna personerna och hierarkierna mer och mer. Ja boken griper tag och man känner av stämningen direkt.

anJara
            Deltagare

Kickar igång denna tråd :) Fyll på med era! (eller något annat).

Redan på första sidan (s.7) griper boken tag i mig med stor kraft:
              med beskrivningen av mötet i rektorns rum, där det ordnande, förväntade och normala har makten. Sedan vidare till ångesten Elias känner och rektorns myndiga framtidstal. Allt hänger på det som Elias gör här och nu, hela hans framtid. Den tyngden, läggs här även på mina axlar, som läsare. Tycker nästan att man kan känna den, att man står där i Elias skor på rektorns rum?

anJara
              Deltagare

Jag kan tycka att det kan vara trevligt att diskutera boken medan man läser, Kanske någon mer tycker det? Jag har därför försökt dela upp boken lite godtyckligt i olika kapitel :). Här kan vi prata om kapitel 1-9 om det är någon mer som vill det!

Visar 4 svarstrådar
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.