Välkommen tillbaka minna vänner. Den här veckan är riktigt intressant. Vi får en förklaring till visionen av Rebeckas död som Anna-Karin såg, mordrösten är tillbaka och verkligheten kommer ikapp Anna-Karin.
Efter luciaföreställningen samlas tjejerna och rektorn för att prata om vad som just hände. Rektorn förklarar att Ida har förmågan att få visioner och att hon delade den med Anna-Karin. Rektorn förklarar också att det finns demoner som försöker ta sig in i deras värld. Demonerna kan inte ta över en annan människa men de kan ”välsigna” en människa. Det innebär att de delar sin kraft med en människa. Det är det hon tror händer med Gustav, vilket skulle förklara hur han kan få det att se ut som om Elias och Rebecka tagit livet av sig. Tjejernas reaktion på visionen är väldigt annorlunda. Minoo och Ida kan inte riktigt tro att Gustav skulle göra det frivilligt. Linnéa blir istället rasande och föreslår att de ska döda honom. Bråket det leder till slutar med att Linnéa anklagar rektorn för att inte veta vad hon håller på med och sedan storma ut från mötet. I det här fallet får jag nog hålla med Linnéa. Jag tvivlar på att rektorn har den minsta aning om vad hon håller på med. När det gäller Gustav däremot vet jag inte. Vad tror ni? Samarbetar han med demoner? Mördade han Rebecka för att han ville det, eller blev han själv tvingad av rösten att göra det? Vet han ens om att han dödade Rebecka?
Julen spenderar tjejerna på väldigt olika sätt. Minoo är hemma med sina föräldrar, Vanessa, Linnéa och Anna-Karin är på samma fest och vad Ida gör är det ingen som vet. På natten får Minoo påhälsning av rösten som tvingade Elias att ta livet av sig. Precis som Rebecka lyckas hon besegra rösten, men till skillnad från Rebecka finns det ingen där som kan slutföra jobbet på ett mer traditionellt mordvis. Frågan är vad som händer nu. Kommer rösten försöka igen eller kommer den försöka få någon annan att göra det? Orsaka en olycka eller liknande.
Vanessa, Linnéa och Anna-Karin är på fest hemma hos Jonte. Det är Anna-Karins första fest och hennes första fylla. Föga förvånande blir hon riktigt riktigt full. Festen är inte helt bekväm för Anna-Karin. De flest av de som är där är äldre än hon och dem har hon inte kontroll över. De ser henne fortfarande på samma sätt som alla gjorde innan hon började manipulera med folk. Men hon är där med Jari och hon har lyckats övertala sig själv om att han tycker om henne på riktigt. Att det inte bara är för att hon tvingar honom. Vanessa och Linnéa ser hur full hon har blivit och går och pratar med henne. Hon tar det inte särskilt bra. Hon berättar för dem att hon tänker ha sex med Jari, och äntligen är det någon som talar klarspråk med henne. De påpekar att om hon får Jari att ha sex med henne så är det våldtäkt, för det skulle han aldrig ha av egen fri vilja. Hon blir så klart arg och lämnar festen tillsammans med Jari. Väl hemma hos Jari kan hon inte riktigt släppa vad Vanessa sagt och därför släpper hon på kontrollen över Jari. Hon är säker på att det inte kommer spela någon roll, han vill ha henne på riktigt. Hon ska bara dubbelkolla. Det hela går så klart inte som hon tänkt sig. All åtrå och kärlek försvinner från hans ögon och hon springer från hans hus ut i skogen jagad av sitt eget självhat.
I grunden tycker jag synd om Anna-Karin, men det som hände var bra. Hur smärtsamt det än måste vara för henne. Att kontroller nästan alla runtomkring sig så som hon gör är djupt omoraliskt, och Vanessa hade rätt. Skulle hon haft sex med Jari medan hon kontrollerade honom hade det varit våldtäkt. Hade det hela tillåtits att gå så långt har jag svårt att se att det hade gått att fortsätta se henne som en del av den ”goda” sidan i den här historien. Sakerna hon redan har gjort är långt ifrån okej, men går att komma tillbaka från. Det hade inte varit möjligt efter en våldtäkt. Grunden till Anna-Karins problem är att hon hatar sig själv så mycket att hon inte kan se hur någon skulle kunna tycka om henne som hon är utan att hon tvingar dem. Förhoppningsvis kan de andra tjejerna hjälpa henne med det, om hon tillåter det, om hon släpper in dem. Frågan är om det här kan bli vändpunkten. Klarar hon av att släppa på kontrollen hon har över folk, eller kommer hon hålla hårdare för att undvika fler reaktioner som Jaris? Vad tror ni? Jag hoppas på det första men jag har svårt att se att hon skulle våga släppa kontrollen. Men den som läser får se. Vi syns i kommentarerna, eller nästa vecka.