Kapitel 33 till 36

Visar 0 svarstrådar
  • Författare

Ny vecka nya kapitel. Den här veckan händer det verkligen grejer. Vi får en bekräftelse på att Rebecka inte hoppade självmant. Det är alltid trevligt att ha rätt, eller vad säger ni? Anna-Karin verkar ha tappat kontrollen fullständigt och matteläraren Max är riktigt slemmig. Det är nog tänkt att vi ska gilla honom, men en vuxen man som får känslor för en sextonåring… vad ska jag säga…blä… bara blä.

Minoo känner sig jävligt nere efter vad som hände i folkparken och rektorn har inte hört av sig till henne heller. Allt det här väger nog in när Minoo beslutar sig för att göra något hon funderat på att göra länge. Hon går hem till Max. När hon väl står utanför hans hur börjar hon gråta, allt är bara för mycket. Han ser henne och frågar om hon vill komma in, de pratar och det slutar med att de kysser varandra. Minoo tycker det är underbart men Max avbryter kyssen och säger att det är fel eftersom hon är hans elev. Det har han då jävligt rätt i. Det slutar med att Minoo lämnar hans hus och springer därifrån för att komma bort från hur hemskt och pinsamt det blev. Till slut hamnar hon i en park där hon stöter på den slitna katten som hänger runt Nicolaus. Den kräks upp en hårboll med en nyckel i. Det är tydligt att katen vill att hon ska ta nyckeln. På måndag morgon tar hon med sig nyckeln och går tidigt till skolan så att hon är där innan korridorerna fylls med folk. Hon berättar för Nicolaus om nyckeln och att hon tror att den går till ett bankfack. Han vill inte låta henne hjälpa till trots att han inte vet hur ett bankfack fungerar eftersom det kan vara farligt. För att ta sig runt det ber Minoo Vanessa om hjälp. Det är ändå rätt fiffigt att ha vänner som kan bli osynliga. På banken följer Vanessa efter Nicolaus ner till bankfacken där personalen lämnar dem ensamma. Han kommer på att hon är där och tillsammans öppnar de bankfacket. I facket ligger en runbok och ett brev adresserat till Nicolaus. Det visar sig att det är han själv som skrivit brevet. Efter att han kom till Engelfors skingrades dimman krig hans minnen tillfälligt, men han var rädd att den skulle komma tillbaka och att han skulle glömma allt igen. För att kunna hjälpa till om det hände skapade han bankfacket och skrev brevet. Men för att inte avslöja något till fienden är han väldigt luddig. Han säger att de är säkra under silverkorset, att katten är hans familiaris och att svaren finns i boken.

Efter besöket på banken samlas Minoo, Vanessa och Nicolaus hemma hos honom. De diskuterar vad de fått reda på och bestämmer sig för att inte säga något till rektorn. Nicolaus litar inte på henne, vilket hon förtjänar eftersom hon helt stängt honom ute. De andra håller med. Vanessa gillar henne inte och Minoo känner sig fortfarande sårad. Om rektorn inte visar någon lojalitet mot henne, varför skulle Minoo visa någon tillbaka? De bestämmer sig också för att Minoo berättar vad som hänt för Anna-Karin och Vanessa för Linnea, men de säger inget till Ida. De litar helt enkelt inte på henne.
      Att ingen litar på Ida och att de inte berättar allt för henne kommer nog bita dem i häcken. Men jag måste säga att jag förstår dem. Jag skulle inte lita på henne heller. Hon har alltid varit en elak och självisk människa, och hon har dessutom gjort det väldigt klart att hon inte vill ha något med saken att göra. Hon är bara med dem för att hon inte har något val. Det är inte en så förtroendeingivande grund att stå på.

Jag är osäker på hur jag känner för Max som karaktär. Vi ser honom bara från Minoos synvinkel och genom hennes ögon är han snäll och förstående, en riktigt schyst kille. Men han är hennes lärare och vuxen. Det framgår inte hur gammal han är, men för att han ska kunna vara utbildad lärare måste han vara minimum 21/22. Det tar ändå tre år på högskola eller universitet för att bli lärare. Minoo är 16. Det är alltså ett minimum av fem år mellan dem, vilket inte hade varit så mycket om båda varit vuxna, men det är de inte. En vuxen man som får känslor för en 16 åring är bara skabbig i mina ögon. Jag kan inte se honom för den schysta killen som Minoo ser. Att hon är hans elev borde dessutom omedelbart göra att hans ser henne som ett barn, vilket bara gör det äckligare.

Anna-Karin har blivit vald till lucia. Problemet är bara att hon inte ville bliv vald till lucia. Hon kan inte ens sångerna. Snett bakom henne i tåget går Ida som brukar vara lucia och sjunger extremt högt. Mot slutet av föreställningen hör Anna-Karin en duns. Hon snor runt för att se efter vad som hänt. Det är Ida som ramlat ihop på golvet. Hon tar tag i Anna-Karin och helt plötsligt befinner sig Anna-Karin på skolans tak. Hon delar kropp med Rebecka och får uppleva hennes sista sund i livet. Det var Gustav som kom ut på taket och puttade henne till hennes död. Jag får erkänna att jag blev förvånad. Gustav var inte med på min lista av misstänkta. Om det visar sig att han är medveten om vad han gjort och att han gjorde det med flit måste jag säga att han är en extremt bra skådespelare. Han har inte alls verkat vara typen som mördar sin flickvän. Det är dock värt att tänka på att Elias inte ville ta livet av sig och att Rebecka inte ville gå ut på taket. De tvingades till det. Gustav kan ha blivit utsatt för samma sak. När den där rösten inte lyckades vinna över Rebecka kanske den använde sig av Gustav i stället.

Situationen med Anna-Karin blir ständigt intressantare och obehagligare. Det blir tydligare och tydligare att hon inte har kontroll över vad som händer. Hon ville inte bli vald till lucia. Det bara hände. Det är inte bara de hon manipulerat som dyrkar henne, det verkar sprida sig. Det i sig känns ju väldigt creepy. Ska hela skolan bli någon sorts Anna-Karin dykande zombies? Hon skulle behöva prata med någon om vad som händer. Problemet är bara att varje gång någon som vet försöker blir hon väldigt defensiv, vilket är försåtligt. Hon vet innerst inne att det hon gör är fel, men hon vill inte sluta. Vem vill inte bli omtyckt? Men hon har också tappat kontrollen, vilket skrämmer henne. Jag tror att hennes morfar skulle förstå om hon vågade prata med honom. Jag har mina misstankar om den mannen. Det andas lite häxa om honom. Antagligen en jordhäxa, samma som Anna-Karin.

Visar 0 svarstrådar
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.