Kapitel 17 till 20

Visar 0 svarstrådar
  • Författare
      Gnesta bibliotek
      Deltagare

Välkommen tillbaka. Den här veckan har jag läst kapitel 17 till 20. Rektorn är läskig, matteläraren Max är snäll och några reportrar beter sig svinigt. Ondskan kommer närmare och tjejerna inser att det är dags att agera.

Rebecka har blivit kallad till rektorn för ett ”rutinsamtal”, men som hon säger till Gustaf, vem har rutinsamtal med rektorn? Jag litar inte på den där rektorn, och med tanke på att Elias också besökte henne precis innan han dog känns det inte bra. Under mötet plockar rektorn på sig ett hårstrå från Rebeckas tröja och skyller på att hon är en pedant. Visst visst, det tror vi på… Framför allt eftersom hon tog ett hårstrå från Elias också.

Rebecka får en ångestattack inne hos rektorn och rusar därifrån. Hon inser att hon hamnat på samma toalett som Elias dog på. Där börjar hon höra en röst i huvudet. Hon förstår att det inte är hennes egen röst och försöker kämpa emot när den får henne att gå ut på skolans tak. Ansträngningen att stå emot rösten när den försöker tvinga henne att hoppa från taket får henne att börja blöda näsblod. Hon vinner över rösten och sjunker ihop på taket. Plötsligt hör hon hur dörren till taket öppnas bakom henne. Hon blir inte rädd för personen som öppnar dörren. Det bör alltså inte vara en främmande person. Min gissning är att det antingen är matteläraren Max eller rektorn. Jag har egentligen ingen anledning att misstänka Max, men av någon anledning är han suspekt. Rektorn däremot, rektorn skriker det misstänkt om. Vem det än är som kommer ut på taket avslutar de jobbet som den okända rösten påbörjat och ser på något sätt till att Rebecka ramlar ned från taket.

Minno besöker sin pappa på hans jobb och där får hon redan på vad som har hänt. Hennes pappa berättar att Rebecka har hoppat och att hon är död. Minoo har först svårt att acceptera att det han säger är sant, men till slut sjunker det in. Hon förstår också att Rebecka inte har hoppat, det är samma krafter som dödade Elias som ligger bakom. De blev ju till och med varnade. Skolan är en ondskans plats. Hon lämnar tidningsredaktionen där hennes pappa jobbar och tar sig hem till Nicolaus. De måste samlas allihopa. Hon inser att om de inte börjar jobba tillsammans så kommer de att dö en efter en. De samlas i den gamla folkparken. Alla kommer, till och med Ida som verkligen inte vill ha något med saken att göra. Rädslan gör att hon kommer. Det börjar sjunka in hos tjejerna att det är allvar. De måste göra något. Minoo tar på sig rollen som ledare och de börjar jämföra vad de vet. Eftersom både Elias och Rebecka besökt rektorn precis innan de dog misstänker de henne.

Under mötet försöker de få Anna-Karin att förstå att hon måste sluta med sin hjärntvättning av folk. Det är för farligt. Det som är intressant är att ingen nämner hur fel det är. Först slår hon ifrån sig, men efter mötet tar Nicolaus upp frågan igen. Han nämner att det är farligt, någon kan komma till skada. Vad han däremot inte tar upp är hur moraliskt förkastligt det hon håller på med är. Hon går till slut med på att hon ska sluta. Tyst för sig själv kan hon erkänna att de andra har rätt, det är för farligt att hålla på som hon gör. Hennes kraft är som en drog för henne, och hon bestämmer sig för att sluta efter att hon fåt Jari som hon är kär i att bli tillsammans med henne. Det kommer nog bli svårare för henne att sluta än hon tror.
      Minoo är helt slut och kollapsar mer eller mindre när hon kommer hem. Hon orkar inte äta eller göra något. Nästa dag stannar hon hemma eftersom hon är helt orkeslös. Nästa natt somnar hon och sover djupt. Hon får en extremt obehaglig dröm om Rebecka. Rebecka ber henne om hjälp och har likmaskar i ansiktet. Hon vaknar av drömmen och känner sig uppfylld av en ny energi och bestämmer sig för att gå till skolan. Jag vill påpeka här att varken orkeslösheten eller drömmen känns helt naturliga. Att stänga ned och bli helt orkeslös är inte en konstig reaktion på sorg, men eftersom det pågår en hel del övernaturligheter i Engelfors blir jag lite misstänksam.

På vägen till skolan köper hon en tidning. Tidningen är full med artiklar om Rebecka. Det spekuleras också om att det ska finnas en självmordspakt på skolan. När Minoo kommer fram till skolan möts hon av ett helt gäng reportrar som beter sig extremt oproffsigt och börjar fråga henne om självmordspakten. Hon säger att det inte finns någon självmordspakt, men de tror henne inte. Hon går in i skolan för att komma bort från dem. Inne i skolan blir allt bara för mycket och benen viker sig på henne. När hon vaknar till sitter Max framför henne, Max som hon är kär i. Hon tycker det hela bara är för pinsamt. Han fråga om hon är ok, och hon säger att hon nog bara inte har ätit ordentligt. När han frågar henne om Rebecka bryter hon till slut ihop och börjat gråta för första gången sedan Rebecka dog. Han säger inget utan håller bara om henne och låter henne gråta. Han verkar vara en sjyst snubbe och det är klart bra att Minoo får utlopp för sin sorg, men det är något med honom som gör mig misstänksam. Det kan i och för sig vara så att det är för att hon är kär i honom och han verkar lite för snäll, lite för bra om ni förstår vad jag menar. Men vi får se. Riddare eller skurk? vad tror ni?

Nästa vecka blir tjejerna mer aktiva och börjar kämpa emot. Syns då.

Visar 0 svarstrådar
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.