Välkommen till det första inlägget i booklovers läser Cirkeln. Varje vecka läser vi fyra kapitel. Jag lägger upp en sammanfattning av vad som hänt och mina tankar och funderingar kring det. Diskutera gärna med mig och varandra här under. Om ni tror att jag har rätt eller om jag har fel. Det är också fritt fram att skratta åt mig om ni redan har läst boken. Men om ni har det och har med spoilers i era kommentarer kom bara ihåg att tydligt markera dem. Skriv spoiler och gör några mellanslag innan du skriver din text.
Boken börjar som en riktig skräckroman. Det har inte gåt många sidor innan vi får se Elias ta livet av sig. Eller tvingas till att ta livet av sig rättare sagt. Vi återkommer till det i diskussionen. Sedan följer en mer alldaglig beskrivning av Engelfors och flera av dess invånare. Vi träffar bokens huvudpersoner. Minoo, Vanessa, Anna-Karin, Rebecka och Linnéa. Det enda tjejerna har gemensamt är att de känner att de inte passar in. Anna-Karin har varit grovt mobbad och vill inget annat än att vara osynlig. Vanessa är populär men har det rätt skit hemma. Minoo känner att hon inte kan vara sig själv och att hon är fast i en roll. Hennes mamma är hennes bästa vän. Rebecka har nyligen gjort social karriär genom att hon blev tillsammans med skolans populäraste kille, Gustaf. Hon känner sig som en fejk. Linnéa hoppade av skolan för några år sedan, röker och är känd av polisen. Elias var hennes bästa vän.
Skoldagen börjar konstigt för både Minoo och Vanessa. De vaknar med hår som luktar rök. Minoo har dessutom en dröm där hon är en häxa som blir förd mot sin egen avrättning. I skolan är allt däremot som vanligt. Alla har sina roller. Efter mattelektionen går Minoo till en toalett hon vet inte används så ofta. Där kan hon vara ifred, men det är redan någon där. Linnéa som hon inte set på flera år. De pratar lite innan de hittar Elias lik inne i ett av toalettbåsen.
Efter att polisen kommit till skolan får Minoo och Linnéa prata med Niklas som förutom att han är polis även är Vanessas plastpappa. Han är direkt nedlåtande mot Linnéa som inte nämner att hon är säker på att Elias inte tagit livet av sig. Rätt försåtligt måste jag säga. Han hade helt klart inte lyssnat på henne om hon försökt. Niklas är en man vi helt klart kan sätta en rövhattvarning på. Han kommer definitivt att ställa till problem för våra huvudpersoner framöver.
Jaha. Det är helt klart något övernaturligt som försiggår i Engelfors. Det är tydligt att Elias inte tagit livet av sig med flit. Han blev tvingad. Man kan i och för sig tolka det så att rösten Elias hör är en hallucination. Det skulle kunna vara ett tecken på schizofreni. Men jag tror inte det. Tillsammans med Vanessa och Minoos så kallade drömmar blir det tydligt att allt inte står rätt till i Engelfors och att det troligen har en övernaturlig källa. Och på tal om dessa ”drömmar”, så köper jag inte riktigt att de är drömmar. I alla fall inga vanliga drömmar. De känns snarare som minnen. Minnen från ett tidigare liv kanske, eller från en förfader? Svårt att säga vilket. Det förklara dock inte varför deras hår luktar rök. Det tål också att sägas att den där rektorn är rätt skum. Hon lär återkomma. Ni som redan har läst boken och är här för att skratta åt hur långsamt jag hajar kan ha roligt i kommentarerna. För er som läser i takt med mig, vad tror ni?