Sanning och konsekvens av Lisbeth Larsson

Visar 12 svarstrådar
  • Författare
      husse
      Deltagare

Tyvärr måste jag säga, att denna bok inte alls var i min smak. Det är inte en bok om Marika Stiernstedt och Ludvig Nordström utan en teoretisk skrift om biografier .De teoretiska delarna jag kämpat mig igenom under ett stort motstånd. Det kändes som att tentamensläsa. De delarna dör hon citerar dagboksanteckningar och brev är intressantare men eftersom hon inte gör någon koppling till deras litterära verk blir det mera skvaller Jag bedömer de verk vi läser efter hur intressanta de känns för mig. Därför kan jag inte ge denna bok mer än en tvåa.
        Hur boken bör värderas som litteraturvetenskapligt verk är en annan sak, som jag inte tar ställning till.

Arne
          Deltagare

Håller med, en tvåa. En svårläst bok som inte håller vad den lovar.

husse
          Deltagare

Jag läste artikeln i Nationalencyklopedin om Ludvig Nordström. Där står bland annat att han hade en kristen tro grundat på visionära upplevelser i barndomen. En del forskare tror, att han hade epilepsi. Epilepsi har av vissa påståtts kunna var förklaringen till mystiska religiösa upplevelser. Många helgon lär ha lidit av epilepsi. Det är en intressant koppling.

husse
            Deltagare

När det gäller oönskade graviditeter på den här tiden fanns det för de, som hade det bra ställt möjlighet att lägga in sig på ett hem för ogifta mödrar (obemärkta kvinnor) långt från bostadsorten. Där kunde de föda sitt barn, som sedan snabbt adopterades bort. Så löste man nog ganska ofta problemet i dessa kretsar.
              Abort var förbjudet och illegala aborter kunde vara livsfarliga för kvinnan.

Husse!
                Ja visst, det var EN graviditet det. Men eftersom en del kvinnor inte direkt levde i celibat…och preventivmedel var sällsynta (??)…så kunde det ju bli FLER graviditeter… och hur gjorde de då? Hur många barn orkade man lämna bort?
                Naturmetoden…kanske det?

husse
                  Deltagare

Det är nog som Arne säger. de använde sig av avbrutet samlag. Det är ju en osäker metod för att förebygga graviditeter men det kan nog ha gjort att de inte blev lika mpånga.
                    Hur många barn man kunde lämna bort är omöjligt att veta. Det tystades väl oftast ner.

Husse!
                      Jo visst.
                      Jag tänkte närmast på om en kvinna hade upprepade graviditeter. Man är ju fertil ett antal år. Och hur det måste tära på psyket att adoptera bort även om kvinnan blivit gravid “av misstag”. Hur många ggr skulle hon orka fysiskt/psykiskt?

husse
                Deltagare

Nu har jag läst litet mera i novellsamlingen. Det finns mycket fina naturskildringar i boken. Tyvärr gör de många dialektala orden och uttrycken, att boken blir litet svårläst för den, som inte behärskar dialekten.
                  Det finns även bra personporträtt. Det är ingen munter läsning. Det är en tragisk stämning i de flesta av novellerna.

husse
                  Deltagare

När författare skriver dagböcker kan man alltid misstänka att de är avsedda för eftervärlden. Det innebär nog också att man bör ta dem ed “en nypa salt”.
                    Med utgångspunkt från vad de själva skriver får jag intrycket att båda nog kan ha varit svåra att leva med.
                    Ludvig N. var svartsjuka på grund av att Marika S. hade haft andra före honom. Ja, men Ludvig hoppade tydligen över skaklarna under äktenskapet.
                    Jag fick intrycket, att Ludvig led av någon slags sexualneuros: han var rädd för sexualiteten, men samtidigt var han n fokuserad på den. Någonstans i boken berättas, att han hade suttit och ritat manliga könsorgan. Det låter pubertalt tycker jag.
                    Hans hat mot Albert Engström kan ju ha berott på svartsjuka men det kan ju också vara ett utslag av att han såg Engström som en konkurrent på den litterära banan.

Som jag förut omtalat har jag bara läst en roman av Marika Stiernstedt. Det är Fröken Liwin. Det är säkert 15-20 år sedan jag läste boken.
                      Jag minns att jag tyckte mkt om hennes stil. Estetiskt fint…Språket föll mig i smaken.
                      Elma är en ensamstående kvinna som är aktiv i diverse sammanhang – bl a i ngn förening där högfärdiga, väl etablerade kvinnor i samhällets högre lager förekommer. Ingen vet om att Elma i yngre dagar i desperation lämnade bort en dotter till en “änglamakerska”.
                      Genom åren lider Elma av att inte veta hur det gått för dottern.
                      Martina heter flickan (rätt namn?)och hon lever och har hamnat i en musikerfamilj.Ödet eller ej…men så småningom får biologisk mor och dotter kontakt.
                      Det som kännetecknar Elma är förakt för karlar i största allmänhet. Elma är bitter på det mesta.Kanske inställningen att det är kvinnorna som får ta konsekvenserna av oönskade graviditeter.
                      Martina har musikaliska gener i o m att fadern var (är) musiker.
                      Det underlättar nog att tänka sig in i den tidens villkor för ensamma mödrar. Hur de sågs över axeln och hade det svårt. I Elmas fall var det ju hemligt och traumatiskt eftersom hon lämnade bort dottern.
                      Absolut en läsvärd roman!

husse
                      Deltagare

Jag använde fel ord. Jag menar att Ludvig Nordström var fixerad vid sexualiteten.

husse
                      Deltagare

Jag undrar vilken målgrupp denna bok är skriven för. När jag läste den kändes det som att läsa en avhandling. Hon har en utförlig referenslista och en notapparat efter akademiskt mönster. Men det står ingenstans att det är en avhandling och såvitt jag kan se driver hon ingen tes. En avhandling brukar väl innehålla en tes, som författaren försöker bevisa.
                        Att den läsande allmänheten skulle vara intresserad av denna teoretiska diskussion om begreppet biografi har jag svårt att tro. Har förlaget trott det?
                        Därmeot har det ett visst intresse att läsa om Ludvigs och Marikas äktenskapsrelation.Men det vore intressantare om hon hade kopplat det litet mera till de skönlitterära verkan.

husse
                        Deltagare

Jag har för skojs skull påbörjat en omläsning av Ludvig Nordströms novellsamling Fiskare. Det finns fina naturskildringar men det finns ganska många dialektala ord och uttryck, som gör boken litet svårläst för den som inte känner till dialekten.
                          Jag återkommer med mera synpunkter, när jag har läst litet mera. Jag har bara hunnit med två noveller hittills.

God kväll!
                            Innan vi avslutar denna diskussion vill jag tacka er för att ni trots allt tog itu med denna bok.
                            Som jag skrev i början så saknar jag bilder/foton. F ö är boken välskriven…men krävande. Tät text. Vi har väl fått en viss inblick i makarna Stiernstedts/Nordströms äktenskap.
                            Betyg? Oerhört knivigt… Okej: fyra härifrån. :-)

Husse! Låter intressant. Tja…dialekter är kul!

husse
                              Deltagare

Ja, men den blir litet svårläst nä’r den innehåller många ord, som jag inte förstår. Det är bara vissa ord, som förklaras.

God kväll!
                            Tack för era inlägg!
                            Återkommer.

Arne
                            Deltagare

Ja det var en tungläst bok, mycket akademisk och mångordig. jag trodde att det skulle handla om deras liv och karriärer men det var mest en jämförelse mellan deras egna biografier, och dessutom kände sig författaren föranlåten att lägga in allmänna utlåtanden om helt andra biografier och hur de skrivs. Men som du säger får vi fokusera på äktenskapet.

Annars är min uppfattning att både Marika Stiernstedt och Ludvig Nordström har hamnat lite i bakvatten jämfört med andra samtida författare, trots att de var kända på sin tid. Jag har väldigt dålig koll på dem, det enda jag hört talas om är Lubbe Nordström och Lort-Sverige, något som boken inte alls tar upp

Arne!
                                Håller med dig om att det är märkligt hur de är nästan bortglömda i dag.

Det tycks ha varit ett passionerat äktenskap. Starka känslor från båda.
                                Detta enorma behov att skriva dagböcker! Hela hela tiden…Att de orkade! Maniker?
                                Ludvig Nordström tycks ha lidit av ngn slags sexualneuros. Marika Stiernstedt i sin tur verkar ha avverkat en del karlar när hon mötte Nordström. M a o: vilket par! :-)Att Ludvig blev svartsjuk är då inte förvånande.Han var inte så bildfager och då kan han ju även ha lidit av mindervärdeskomplex.
                                Dock måste hon ju ha attraherats av honom; annars hade hon väl inte intresserat sig för honom.Och kemi mellan man och kvinna behöver ju inte alltid ha med utseende att göra.
                                Ja, det är många utläggningar i boken av Larsson om feminism och synen på kvinnliga och manliga författarskap.
                                Det kan nog stämma att kvinnliga författarskap inte hade så hög status förr. Och kom i skymundan.Vad tror ni?

Det kan inte ha varit lätt att balansera ett äktenskap där båda skriver och får uppmärksamhet.

Jag hade inte hört talas om att Stiernstedt hade en relation med Albert Engström. En överraskning för mig! :-)
                                Om jag fattat rätt så har båda skrivit sina självbiografier?
                                Till råga på allt så har de givit forskare tillgång till sina dagböcker.Dagböcker säger ju en hel del, men inte allt. Ibland är de “friserade”; ibland frossas i onödigt många detaljer. Nordström? “Allt om sex”…Haha…
                                Typiskt nog (?) så nämner Nordström ingenting om sin alkoholism. Alkoholberoende: vad man nu vill kalla det.
                                Alla som känner det minsta till om alkoholmissbrukare vet att det drar en stor del av hela livets energi…
                                Förr eller senare måtte väl omgivningen ha märkt av det? Å andra sidan är de ju inte inom hemmets väggar när Nordström och Stiernstedt är ensamma med varandra.
                                Missförstå mig inte nu.
                                Om Nordström var missbrukare så ska det inte förta hans litterära kvalitet.

Arne
                                  Deltagare

Ja det är inga korta notiser de skriver i sina dagböcker utan riktiga utläggningar. Men det är väl ett tecken på att de är författare och har skrivlusten som ett driv i kroppen. Och som Husse skriver, baktanken om framtida publicering fanns säkert.

Vad gäller äktenskapet ser jag samma mönster som i flera samtida förhållanden i kulturkretsarna som vi läst om i samband med Thiel och Henschens böcker. Starka känslor och passion, en kvinna som var långtifrån oerfaren, en svartsjuk man som var otrogen och kom undan med det men när kvinnan hoppade över skaklarna blev det drama. Jag är förvånad över den sexuella lössläpptheten även hos kvinnor då. Inga preventivmedel men ändå vimlar det inte av oäkta barn bland dem.

Kvinnliga författare hade säkert svårare att slå igenom men det finns ändå en del. Kan också ha att göra med att färre kvinnor kunde ta del av högre utbildning och kom redan där på efterkälken. Elin Wägner blev känd och populär hamnade så småningom i Akademien men hade hela livet en känsla av utanförskap för att hon inte hade högre utbildning.

Arne! Det ska bli intressant att läsa om Elin Wägner. :-)

Men vi håller oss kvar vid Larssons bok t v. Jag läste någonstans att Stiernstedt rensat så otroligt mkt i dagböckerna. Rivit ut många blad o s v. Och detta med tanke på barnen Lena och Ruth.
                                      Nog kan man förstå det?När man har barn så tänker man sig för innan man ger dem FÖR mkt inblick i sitt livs olika skeenden. Man vill inte “föra över” ngt på barnen. De ska leva SINA liv.

husse
                                      Deltagare

Inga preventivmedel fanns, skriver Arne. Jo, kondomer har funnits sedan lång tid tillbaka men de ger ju inte fullt skydd mot oönskade graviditeter. https://www.rfsu.se/sex-och-relationer/for-dig-som-undrar/preventivmedel/kondom/kondomens-historia/

Arne! Oj…Har inte alls haft dessa tankegångar om de uteblivna barnen.Ju fler partners ju fler chanser/risker till graviditeter.Antar att du syftar på illegala aborter?Utomlands? Eller hur menar du? Och då naturligtvis för de som hade pengar…

Arne
                                          Deltagare

Ett sätt var ju att köra avbrutet, det var den metod som stod till buds. kondomer tror jag inte mycket på vid den tiden. Men när det blev graviditet fanns olika utvägar för den som hade pengar. Illegal abort, föda barnet utomlands (Astrid Lindgren är ett känt exempel) eller på annan ort i Sverige. Överklassens kvinnor reste mycket och var iväg länge, det gick att mörka en oönskad graviditet på det viset. Men gifta kvinnor kunde ju låtsas som ingenting och påstå att det var makens barn. Men det förutsatte att de haft sex med honom vid ungefär rätt tidpunkt vilket kunde vara svårt nog om det var kris i äktenskapet och de levde åtskilda i perioder.

husse
                                    Deltagare

Nu har jag kollat upp angående böcker av Ludvig Nordström. Det var inte jag som hade en bok medskärgårdsnoveller av Ludvig Nordström. Den stod i min sambos bokhylla. Den heter fiskare och är mycket läsvärd. Jag har bläddrat litet i Lars Wolfs bok. Han jämför med Strindbergs skärgårdsskildringar i till exempel Hemsöborna, Skärkarlsliv och I havsbandet. Skillnaden är att Ludvig Nordström hade arbetat som fiskedräng och kände till det hårda slitet.

husse
                                      Deltagare

Ursäkta skrivelsen.Bokmal ska vara bokmal.
                                        Det finns några andra skrivfel men ni förstår nog vad jag menar.Jag skriver detta på min nya mobil,som jag inte har hunnit lära mig att hantera riktigt än.

husse
                                        Deltagare

Tack för bokmal och inledning,Mohokanen.
                                          Jag tyckte att boken verkade intressant när du valde den Jag blev ganska besviken.En stor del av boken består av litteraturvetenskapliga diskussioner om hur man ska se på biografier och självbiografier ur litteraturvetenskaplig synpunkt.De diskussionerna är jag inte då intresserad av.
                                          Det blir intressantare när hon kommer in på personerna Mariks Stiernstedt och Ludvig Nordström.Strängt taget är det ju skvaller.Jag saknar rn diskussion om deras litterära verk.
                                          Du frågar om vi har läst något av dessa författare.Jag har inte läst något av Marila Stiernstedt men av Ludvig Nordström läste jag i min ungdom Tomas Lack.Jag minns ingenting av den men jag vet att jag uppskattade den då.På senare år har jag läst en bok med noveller från skärgården Jag minns inte bokens titel men jag tyckte att de var mycket bra.Jag tror att jag har boken någonstans.Jag ska försöka ta reda på titeln.
                                          Just nu hittade jag en bok om Ludvig Nordström.Den är skriven av Lars Wolf och heter Ludvig Nordström trofast speglar.Jag har nog köpt den på antikvariat eller bokrea någon gång och glömt bort den.Den ska jag läsa och rapportera vad jag tyckte.
                                          Jag har ett svagt minne av att jag har läst Planeten Markattan och tror att jag uppskattade den men minns ingenting av innehållet.

husse
                                            Deltagare

Det blev fel. Boken heter Ludvig Nordström tiofalt speglad och är skriven av Lars Wolf Jag ska försöka hinna läsa den parallellt med våra diskussioner och återkomma med synpunkter.

husse
                                              Deltagare

Fel igen!
                                                Bokmal ska vara bokmal.Men det förstod ni nog.

husse
                                                  Deltagare

tt tredje försök: bokval skulle det vara, inte bokmal. Bokmalar är vi ju.

Hejsan! Har känt en viss stress p g a olika anledningar…Men nu börjar vi!

Höll på att baxna när jag fick den “feta” boken via posten. :-)
                                                Vilken textmassa! Pust…Jag måste säga att jag saknar foton. Dessa hade sannerligen piggat upp! Min åsikt. :-)
                                                Jag fick syn på boken i ngt sammanhang…Tror på nätet, men minns ej var. Jag tyckte att boken passade bra eftersom vi har en hel del om Marika Stiernstedt och hennes vänskap med Ernest Thiel i Forssbergs bok om Thiel.
                                                Som jag förut påpekat har jag bara läst en roman av henne och det var Fröken Liwin. Den tyckte jag var mkt välskriven och jag tilltalades av språket.
                                                Ludvig Nordström kände jag inte så väl till förutom att han var känd för “Lort-Sverige”.

Larssons bok är tätskriven…
                                                Svårt att hålla reda på allt även om texten inte är svår om man tar den rad för rad… :-)
                                                Vi får väl koncentrera oss på äktenskapet mellan Nordström och Stiernstedt. Vi kan ju knappast diskutera deras respektive författarskap eftersom vi inte har läst ngt av dem. Eller har ni?Ok: i mitt fall Fröken Liwin. Och den är förvisso intressant.Jag får kanske tillfälle att återkomma till denna roman.

Visar 12 svarstrådar
                                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.