Nya bokval 2019

Visar 27 svarstrådar
  • Författare
      husse
      Deltagare

OK, fast då får man scrolla upp.De nyaste inläggen finns ju längst ned. Jag har sett det nu. Jag borde ha sett det själv.

Hälsningar

Husse

Husse! Om du scrollar nedåt på denna tråd (Nya bokval 2019) så ser du Johans bokval den 3 februari. Där står tydligt del 1.
        Hälsningar Mohikanen.

husse
        Deltagare

Nej, naturligtvis inte! Jag undrade bara om båda delarna skulle läsas.

Nej, del 1.
          Var snäll och omtala inte ngt omdöme redan nu. :-)

husse
          Deltagare

Jag har börjat läsa “Det växte ett träd i Brooklyn”, som jag har skaffat via Bokbörsen. Jag såg, att det finns en andra del. Är det tänkt, att vi ska läsa båda.

Arne
            Deltagare

Håller med om att vi inte ska välja nya, eller snarare populära och omtalade, böcker för snabbt. Det blir bara bekymmer med köer och stress. Det finns så många intressant alternativ ändå.

Hej Exter! Tack för ditt inlägg. Bra att du hör av dig. :-)
              Ja, vi får väl avvakta då… Så får vi se hur det ser ut i juli…
              De böcker av Marie Hermanson som du nämner har jag läst. Himmelsdalen för “flera” år sedan och Den stora utställningen nyligen. Eftersom de kanske kan bli aktuella kommenterar jag dem inte just nu.
              Att redan nu bestämma några s k reservböcker känns stressigt. Min åsikt. Jag vill liksom “spinna” litet med olika tankar om böcker innan det är dags att välja igen…

Exter
              Deltagare

Det går bra för mig att skjuta upp eller byta bok om det inte funkar! jag använder själv appen BookBeat och där finns den, så jag tänkte inte på det. Jag blev också sugen på att läsa något av Marie Hermanson. Kanske helst Den stora utställningen. Men den är från 2018 så den kanske också är för ny? i så fall finns det en som heter Himmelsdalen som är från 2011 och verkar spännande.

Tycker det är en bra idé att inte välja böcker från innevarande år, nu när jag ni påpekar det. Det är ju dumt om folk måste köpa böcker eller köa precis när alla andra köar på en bok. Jag brukar själv oftast inte läsa böcker när de är helt nya. Det känns som att man får mer perspektiv om man väntar.

husse
                Deltagare

Jag tycker, att vi avvaktar. Det är ju inte förrän den 30 augusti, som vi ska diskutera Nattsida.Just nu finns det tre reservationer på boken här i Skellefteå, så jag tror att det finns stor chans att jag hinner få tag i den.Jag vet inte hur det är på andra håll.
                  Om det visar sig under sommaren att flera har svårt att få tag på boken kan vi kanske skjuta den framåt ett tag. Om var och en väljer ytterligare en bok kan vi ha reservböcker att ta till.
                  För framtiden tycker jag, att vi bör besluta, att undvika helt nya böcker, årets utgivning, och sådana som är mycket efterfrågade.Om det är äldre böcker, som man inte får tag på kanman ofta köpa de billigt via Bokbörsen men nya böcker måste man antagligen köpa i bokhandeln och då blir det ganska dyrt.

Hur ska vi göra med Exters bokval Nattsida av Hans Gunnarsson? Det kan vara svårt att få tag på nya böcker, tydligen? Har inte kollat här i Malmö.
                  Helst vill vi väl undvika att behöva köpa våra böcker – även om det har hänt också. Minns att jag fick köpa George Orwells Nere för räkning i Paris och London och likaså Femtio nyanser av honom av EL James.
                  Så nu vill jag höra vad ni andra tycker. Om vi ska undvika nya böcker…så måste vi ju be Exter att byta bok? Vad tycker ni?

husse
                  Deltagare

Nattsida av Hans Gunnarsson finns ännu inte på mitt bibliotek. Den är beställd i ett exemplar och det finns tre reservationer. Förhoppningsvis kan jag hinna få boken innan det blir dags att diskutera den i augusti.

Exter! Vad är det som är krångligt? Det “dumma” med tekniken är att vi skriver inne på Forum, men likväl hamnar all text även på “HEM”.
                    Att få kontakt med redaktionen är inte lätt.
                    Vi kör ju med en bok i månaden. Nästa gång är det “min” bok som ska diskuteras, nämligen DÖDEN I VENEDIG av Thomas Mann.
                    Jag har placerat “din” bok i augusti. Är det ok? Som jag skrev brukar vi ha ett kort sommaruppehåll.
                    Så vår nya läslista ser ut så här:

30/3 2019 Det växte ett träd i Brooklyn av Betty Smith (val av Johan)

30/4 2019 Justine av Lawrence Durrell (val av Husse)

30/5 2019 Varulven av Aksel Sandemose (val av Den Siste Mohikanen)

30/6 2019 Martin Bircks ungdom av Hjalmar Söderberg (val av Arne)

KORT SOMMARUPPEHÅLL

30/8 2019 Nattsida av Hans Gunnarsson (val av Exter)

Om du tycker att det dröjer för länge innan det är tid för “din” bok, kan ju ngn av oss andra byta med dig. Vad säger du, Exter? :-)

Bästa vårhälsningar Mohikanen.

Hej Exter! Tack för ditt bokval! Jag sätter in dig 30/8 2019. Vi brukar ha ett litet sommaruppehåll. :-)

30/8 2019 Nattsida av Hans Gunnarsson (val av Exter)

Exter
                      Deltagare

Tack! känner fortfarande att jag inte riktigt förstår hur det här funkar, men tänker att det ger sig om man bara kör vidare.

Exter
                      Deltagare

Hej igen, jag vill föreslå Nattsida av Hans Gunnarsson.

Anna ligger med sin tjejkompis pojkvän. Det vet hon mkt väl. Skillnad om Mirja hade gjort slut med Franz.
                        Vad gäller uttrycket “relationer” så säger Anna på ngt ställe (tänker, rättare sagt) att hon inte har några relationer. Nej, däremot ligg. Den som vill kalla det relation kan ju göra det. För all del.

Tack, Arne, för ditt nya bokval! Det är kul att även du kan klämma en och annan klassiker… Haha… Eller “tvingas” till det här i vår eminenta bokcirkel… :-)

Okey, vi gör så här. Jag sätter upp oss fyra…så får Exter placera sig när han dyker upp med sitt förslag.

30/3 2019 Det växte ett träd i Brooklyn (del 1) av Betty Smith (val av Johan)
                        30/4 2019 Justine av Lawrence Durrell (val av Husse)
                        30/5 2019 Varulven av Aksel Sandemose (val av Den Siste Mohikanen)
                        30/6 2019 Martin Bircks ungdom av Hjalmar Söderberg (val av Arne)

LYCKA TILL med att finna böckerna och att läsa dem! Vi ses framöver! :-)
                        Vänligen Mohikanen.

Arne
                        Deltagare

Jag hade tänkt välja Sveas son av min favoritförfattare Lena Andersson, men det är fortfarande kö på den på bibblan så för enkelhetens skull avvaktar jag. Istället går jag på en klassiker, Martin Bircks ungdom av min andre favoritförfattare Hjalmar Söderberg.

Arne! Kan du välja ny bok? Så kan vi göra en lista sedan. :-) Och den nye medlemmen som skulle tänka…Exter?
                          Vänligen Mohikanen.

Sistnämnda bok är vald av Johan. :-)

Tack, Johan, för ditt bokval! Ska bli intressant. :-)
                          Då har vi hittills (utan inbördes ordning):

Varulven av Aksel Sandemose: val av Den Siste Mohikanen
                          Justine av Lawrence Durrell: val av Husse
                          Det växte ett träd i Brooklyn (del 1) av Betty Smith
                          Vänligen Mohikanen.

Johan
                          Deltagare

Hej.

Jag väljer ”Det växte ett träd i Brooklyn” (del 1) av Betty Smith

Ha det gott allihop.

Hrm…Nu blir det Varulven. Tack för ditt bokval. Låter spännande. Durrell: okej. :-)

Hrm…Nu blir det Varulven. Tack för ditt bokval. Låter spännande. Durrell: okej. :-)

husse
                            Deltagare

Mitt nya bokval blir “Justine” av Lawrence Durrell,den första delen av Alexandriakvartetten.

husse
                              Deltagare

Så var det för mig också!Jag hade kanske valt Felicias bröllop eller En sjöman går iland.

Så lustigt att vi är inne på samma spår… Tankeöverföring? Vet inte, men jag fick Sandemose i huvudet… :-)

husse
                                Deltagare

Ett bra val! Jag hade också varit inne på Sandemose, men då får det bli något annat.

Hejsan! Okej, jag har bestämt mig: jag väljer Varulven av Aksel Sandemose. Ja, jag VET att Jantelagen är med i En flykting korsar sitt spår. Men nu väljer jag Varulven.:-)
                                  Vänligen Mohikanen. Som önskar trevlig fortsättning på läsåret!

Visar 27 svarstrådar
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.