Justine av Lawrence Durrell

Visar 1 svarstråd
  • Författare

Tack för länken, Exter! :-)
      Vad man tänker om dygd och moral är väldigt personligt…så jag passar på frågan. Det är ett känsligt ämne. Säger jag ingenting så har jag ingenting sagt…

Vad tycker ni om personporträttet av Justine? Jag tycker att det bränner till när man får reda på att Justine blivit utsatt för ngt slags övergrepp i unga år. Det står att ingen exakt ålder kan anges…eller att hon inte riktigt vet själv. Detta är givetvis tragiskt…Det intressanta är att “jaget” (eller om det är Nessimn eller båda?)tror /känner att hon är blockerad av detta trauma. Det står om “blockeringen” som skulle innebära att hon inte kan njuta fullt ut av intimitet/sexualliv. Mot detta talar naturligtvis att Justine tycks vara “flitigt i farten” vad gäller sexuell samvaro med författarjaget. Han känner på sig att även om hon är “med på noterna” så fattas det ngt… Hon är blockerad! Hrm… Man chockeras även av att hon fött ett barn som blivit kidnappat. Och när dylikt händer i Egypten vet man vad som händer. Väldigt ofta i a f. Det syftas på barnbordeller. Vi får ju vara med om ett ruskigt exempel i boken. Justines roll i det hela undrar man över…
      Någonstans står det om att nymfomani kan vara “den nya jungfruligheten”. Man kan så klart tycka o tro vad och hur man vill. Men att hävda att nymfomani är en ny jungfrulighet: DET köper jag inte.

husse
      Deltagare

Denna bok läste jag första gången i min ungdom på rekommendation av min syster. Jag läste om den för några år sedan. När jag nu läser om den märker jag, att jag inte känner igen särskilt mycket.
        Jag tycker, att den har en mycket bra miljöskildring. Jag berättaren upplever miljön med alla sina sinnen, syn, lukt, hörsel, smak.
        Personskildringen är jag litet mera skeptisk till. En del av männen skildras mest som lustiga figurer. Påfallande är att flera av dem är homosexuella. Scobie var tvungen att sluta som scoutledare. Det sägs inte rent ut men man förstår, att han var litet för intresserad av de unga pojkarna.
        Relationerna mellan män och kvinnor är litet egendomliga. Berättaren är gift med Melissa men har en affär med Justine, som i sin tur är gift med Nessim. Hon är tydligen förföljd av en man, en pälshandlare, vars älskarinna hon varit.
        Berättaren blev bekant med Justine genom sin vän Nessim. De kom att umgås ”på tre man hand”.
        Han misstänker, att Nessim låter bevaka honom på grund av att han misstänker något.
        Melissa dansar på en nattklubb. När berättaren besöker nattklubben och ser henne dansa tycker han att hennes dans är ”övermåttan usel”. Det är i sällskap med Nessim och Justine han besöker nattklubben. Då har han en smoking, som Melissa har snyggat upp åt honom. Han blir så god vän med Nessim och Justine, att han följer med dem överallt och det slutar med att han och Justine blir förälskade.

Visar 1 svarstråd
    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.