I en skog av sumak av Klas Östergren

Visar 40 svarstrådar
  • Författare
      InaJ
      Deltagare

Boken får en fyra av mig också. Jag har ju inte läst något av Östergren tidigare men kanske var det bra att vänta till denna, misstänker att jag inte gillar de andra så mycket. det jag tyckte mest om var tidsskildringen.

Arne
        Deltagare

Jag sätter också en fyra. Plus i kanten för tidsmarkörerna. minus för porträttet av Dan. Han är väldigt vag i konturerna och självmordsförsöket förstår man inte alls. Sen känns karaktärerna äldre än de är.

husse
          Deltagare

Det blir en fyra för mig. Boken gav en bra tidsskildring av 60-talet. Men det finns en del oklarheter, till exempel varför Dan försökte ta sitt liv.

God afton! Jaha, dags att avsluta denna diskussion. Betyg?
            Jag hamnar som vanligt mellan 3 och 4. 3,5 får det bli.
            Nyårshälsningar från Mohikanen.

husse
            Deltagare

Jag vill bara meddela, att jag inte kommer att kunna läsa nästa cirkelbok, Arnes val, i tid. Det beror på lopgistiska problem. Boken finns inte på mitt lokala bibliotek och måste skickas från en annan filial. Det kan inte ske förrän efter nyår. Jag ska försöka läsa ikapp.

Hejsan! Finns ngt mer att skriva/tycka om denna roman?
              Snart har vi ny bok…
              Vänligen Mohikanen.

InaJ
              Deltagare

Så som Dan framställer det till Kenneth så blev han chockad när det var desertören Kendall som skulle bo hos honom och inte regissörens tjej. Då låter det ju som han uppskattat henne. Det kan ju naturligtvis vara så att han framställer det så för Kenneth fast han inte är så intresserad av henne. Men det kan ju också vara att han känner sig vilsen och inte riktigt i fas med sina jämnåriga och därför föredrar att umgås med äldre personer.

Arne
                Deltagare

Helt oerfaren är han inte för han hade ihop det med en gift kvinna på festen, fast på hennes initiativ. Dan kallade det för en engångshändelse… Jag tror mer på att han är gay. Kan mycket väl vara att Hellen har sina aningar då hon sett hans ointresse för flickor.

Arne: det var Monika som sa att Dan inte har några känslor. Hon hade kanske “provat” honom…? F ö finns ju möjligheten att han är gay.
                  Hellen frågar ju när hon ser Kenneth och Dan: är ni ihop? Låter ju som att tanken inte är främmande för henne. Antingen för att hon känner/anar att brodern är homosexuell eller givetvis för at hon är “openminded” som det så populärt heter. Han KAN naturligtvis vara asexuell eller helt enkelt oerfaren. Alla är inte så tidiga, Arne. :-)

InaJ
                  Deltagare

Aha, intressant! Jag började skolan 1968 och jag och mina klasskamrater fick då hela tiden höra att vi hade sån tur som slapp gå i skolan på lördagar. Tydligen var det första året det var så. När jag gick i nian sökte jag till gymnasiet som var något helt annat. En annan skola, en ny klass och man fick söka till vilket gymnasium man ville. Då var man vuxen tyckte man. Att i det läget gå om nian skulle känts hopplöst. Däremot vet jag flera som jobbade ett år innan gymnasiet.

husse
                    Deltagare

Inaj: Jag vet inte hur det är idag, men när jag gick i realskolan på 1950-talet hade jag en klasskamrat, en kille, som var tre år äldre än oss andra. Det tyckte vi inte var så konstigt. Det var inte ovanligt då. På den tiden fanns både tre-,fyra-och femårig realskola och om man till exempel flyttade ocmh måste byta skola kunde man bli tvungen att gå över till en annan skolform. Då kund eman vara antingen äldre ellr yngre än klasskamraterna. Hade man dessutom gått om en klass, vilket inte var ovanligt, var man ju ytterligare ett år äldre.

InaJ
                      Deltagare

Husse: Jaha är det sånt en attache gör, ja då kan man ju tänka sig att han ville ha diskretion kring sonen och få bort honom ur armén.

InaJ
                        Deltagare

Nej, just det, det är mycket möjligt. Det verkar över huvud taget vara något problematiskt med relationen till pappan (och mamman?). Varför skulle Dan sättas i en skolklass som var yngre än honom t.ex.? Det måste ju varit närmast förnedrande för honom. Kanske därför han inte höll föredraget om buddhismen, ingen skulle ändå fatta någonting.
                          Som Mohikanen skriver så är han lite “flummig”, en sökare och han halkar in på droger. Tar man droger kan man ju bli känslomässigt avtrubbad, så som Dan beskrivs i boken, så kanske har Dan haft rätt kraftiga drogproblem i Saigon.

husse
                          Deltagare

Det faktum,. att Dan använt sin militärtjänstgöring för att bedriva någon slags pacifistisk aktion borde väl innebära, att risken att han ska inkallas är väldigt liten. Just av den anledningen vill nog inte fadern, att han ska bli inkallad. Det är kanske inte enbart av omsorg om hans säkerhet.

husse
                            Deltagare

Det finns olika slags attacheer. Försvarsattacheer har i uppgift att skaffa in information om landets militära försvar. De är alltså en slags spioner. Det är allmånt accepterat. Det finns också handelsattacheer. Jag vet inte exakt vad de gör men det bör ha med handel att göra. Länderna i det gamla östblocket brukade ofta använda beteckningen”handelsattacheer” på spioner enligt uppgift.

InaJ
                              Deltagare

Hellen berättar ju för Kenneth att Dan tog värvning och tänkt göra någon sorts pacifiskt aktion, inspirerad av buddhistiska munkar som sagt, men att pappan avbröt det hela och skickade båda syskonen till Sverige. Om det stämmer som hon sa så tyckte väl Dan att han misslyckats, särskilt som den där desertören kom till deras hem. Han hade ju verkligen varit i strid medan Dan fått hjälp bort innan han hann uppleva något krig (och skadas av det). Sen hade ju Dan tydligen börjat med droger i Saigon. På den tiden visste nog inte föräldrar, eller samhället, hur man förhåller sig till sånt.
                                Pappan sägs vara attache, vad gör en sådan egentligen?

Arne
                                Deltagare

Ja, scenen när han står på fönsterkarmen visar ju att han har någon slags fascination inför dödliga risker, eller att han är dysfunktionell på något sätt. Samma sak när han muckar gräl med knarkodlarna, det är ju inte direkt begåvat… jag vet att någon i boken klagar på att han inte visar känslor, minns inte vem. Han visar inte heller något större intresse för tjejer trots att han är i den ålder då det börjar bli jätteviktigt.

Under hippietiden fick också Hermann Hesses bok Stäppvargen en renässans och påstås orsakar en självmordsvåg. Men den nämns väl inte i denna bok?

husse
                                  Deltagare

Under den här tiden fanns ett stort intresse i Västländerna för buddhismen, delvis ett utslag av fascination inför de buddistmunkar, som brände sig till döds i protest mot kriget.Dan var nog påverkad av detta. Jag tänker också på hur han vid ett tillfälle tog av sig på överkroppen och satte sig på en plats, där det fanns mycket myggor. Han blev väldigt dålig, kanske var han överkänslig.

Problemet med Dan och hans intentioner är att han själv är en gåta och intentionerna dolda i dunkel…Han är ju starkt påverkad av buddhistmunkarnas självbränningar. Arrangerad död – som ju självmord är. Denna flummighet. Kanske helt enkelt nyfiken på döden-. Ett förskönande av egot och död för egen hand. En lek med döden…precis som när han står på fönsterkarmen. När han tagit marijuana vill han ha förstärkta “syner” och känna allt mer intensivt. En vanlig “ursäkt” för droganvändande? Att söka kickar. Den ultimata kicken. Prova på döden?
                                    Dan har nog svårt för känslor ö h t. Han skulle nog behöva terapi och psykolog. Och stöd från föräldrar?
                                    Romanen är på väg…hela tiden på väg mot…det dramatiska med självmord. Då händer det ngt! Hrm… Populärt bland många författare…eller hur?

husse
                                    Deltagare

Jag har också undrat över vad som fick Dan att försöka ta sitt liv. Kan det ha funnits några specifika orsaker? Det jag kommer att tänka på är väl Vietnamkriget, där fadern, som amerikansk militär deltog i ett krug, som Dan liksom många andra ansåg vara omoraliskt.
                                      Å andra sifdan beror många självmord på depression, som inte har någon yttre orsak utan handlar om lkemiska förhållanden i kroppen.

Tack, ordningsman! Du har nog rätt. Kände att det var ngt fel, men kunde inte utveckla. :-)
                                      Semestertripper…heter det nog? .-)

Arne
                                      Deltagare

Som tillfällig och ytterst kortvarig ordningsman säger jag att det heter fysionomier ;-)

Jag gick ur nian 1972 men jag minns inte att någon i klassen engagerade sig i Vietnamkriget eller i världshändelser öht. Däremot på gymnasiet var det politiska engagemanget stort och betydligt större än idag. Och trots tidsandan var det inte bara vänsterkrafter som hördes och syntes. Centern var starka tack vare kärnkraftsfrågan och öht var de politiska ungdomsförbunden aktiva på ett helt annat sätt än idag. Så det känns lite fel att ungdomarna är så mogna och insatta i allt.

Varför försöker Dan ta livet av sig, är det bara drogförvirring eller finns det något konkret skäl?

Jag kom på en orsak till att Hellen var så tvär och distanserad på sjukhuset. Hon var ju storasyster och hade ansvar för sin yngre och labila bror, förmodligen kände hon skuld för det som hänt.

Förresten: Om romanen bygger på självbiografiska upplevelser…så måtte Klas Ö ha gått ut grundskolan ett år yngre än majoriteten klasskamrater. Så brukar det vara i många klasser; att ngn är yngre och ngn rentav litet äldre.
                                        Vidare undrar jag om det bara är jag som tycker att det är kul och givande att läsa om Kenneths mor och hennes bekantskap med skräddaren och dessa fysiskt avvikande kunder. Måste ju ha varit välsignat för dylika människor (med olika, ickenormala fysionymer) att ha personer som hjälpte dem med att sy upp kläder.:-) Heter det fysionymer? :-)
                                        Kenneths arbete på skrädderiet och kartonglagret, skräddarens semestertrippar till Rimini o s v. Kul! Möjligen “haltar” romanen p g a detta, men ok för min del. :-)

InaJ
                                        Deltagare

Jaha, där ser man. Är Kenneth så ung blir ju upplevelserna i villan ännu mer dramatiska.

Som nämnts så är det ju en hel del alkoholmissbruk beskrivet i boken och det känns, för mig, nästan som om det vore ännu längre bak i tiden än 1970 detta att ingen gör något. Speciellt med grannen som slår och sonen som inte går i skolan. Jag tänker mig att man vid den tiden hade en hel del sociala insatser, eller vad det kallades på den tiden. Även om man inte själv går in och avstyr bråk så borde någon kunnat be om hjälp från sociala myndigheter. Mannen som ska få ny kostym uppsydd reagerar ju på att de är passiva. Kanske vill Klas Ö. skildra något mänskligt fenomen, att det är svårt när det kommer så nära som en granne.

Arne
                                          Deltagare

Ja nu får vi betrakta mysteriet som löst, de går i nian. Beskrivningen av skolan tyder också på det, bråk, slagsmål, allmän oreda och ett myller av ungar. Gymnasiet var som sagt frivilligt på den tiden och alla skoltrötta bråkstakar försvann på annat håll. Men de känns absolut äldre. Och då borde den 18-åriga Hellen gått på gymnasiet.
                                            Acceptansen för missbruk var högre på den tiden, man skulle inte lägga sig i, hålla skenet uppe. Och tydligen klarade hon sitt jobb.

Det ska vara 1970 (enligt bokens baksida). Om det är självbiografiskt skulle Klas Ö då ha varit 15 år. Född i februari 1955. Ovanligt mogen och begåvad yngling!
                                            På sidan 23 står det “Ett nästan ödesmättat allvar. Det hörde förstås ihop med att det sedan länge emotsedda slutet på den obligatoriska skolgången nalkades…”.
                                            Och då är det väl årskurs nio?? Gymnasiet trots allt frivilligt.
                                            Nog KÄNNS bokens ungdomar mkt äldre…
                                            Dan har en mkt känslig insikt i vad som är lärarinnans akilleshäl: hennes gindrickande. Förr eller senare kan det hända ngt eller komma ngt tillfälle då han vill använda sig av kunskapen. En sofistikerad elakhet. Å andra sidan var ju inte lärarinnan ngn ängel direkt.
                                            Man tycker att hennes kollegor borde ha reagerat ngn gång? Går det att dölja ett dylikt missbruk? Tyvärr tror jag att inställningen är eller har varit: Vi ska nog inte lägga oss i.

InaJ
                                            Deltagare

Angående föredraget om Beefeaters så var det kanske menat att gå över huvudet på eleverna. Dan måste känt sig malplacerad i klassen och ville väl roa sig lite. Kenneth uppfattade det hela och han är ju allmänt en iakttagare. Kanske en egenskap som Klas Ö. plockat från sig själv? Jag känner som sagt inte till Östergren så mycket men han kan ju ha haft liknande bakgrund som Kenneth.

husse
                                              Deltagare

Mitt första intryck var att det är frågan om en gymnasieklass, men någponstans i boken har jag för mig, att det nämns att de går i nian. Jag hittar inte stället just nu, men jag minns att jag blev förvånad, när jag läste det.
                                                Det framgår av olika formuleringar i boken, att de går sista året. Då är det antingen årskurs nio i högstadiet eller årskurs tre (tredje ring) i gymnasiet. I det senare fallet är de arton-nitton år och Då är ju Dan och Hellen i tjugoårsåldern.

Arne
                                                Deltagare

Jag har också fått för mig att de går på gymnasiet, de har ju en viss mognad och Kenneth och Monika agerar ju fritt från hemmet även om de bor där. Hellen är två år äldre än Dan och tycks inte gå inte i skolan, så hon kan vara runt 20.

Man kan bli inkallad från 18 års ålder men kanske går det att värva sig tidigare. Det verkade som att föräldrarna var rädda att Dan skulle söka sig till det militära frivilligt och därför skickades ungdomarna till Sverige.

Ja sumakskogen sågs nog som en ödetomt eller kommunal mark och då är det en smart idé att plantera cannabis där, ingen ägare som blir misstänksam och ingen som kollar eller bryr sig. Men Dan insåg att han riskerade få skulden om det upptäcktes så det var väl därför som han plockade och gömde plantorna.

Jag tycker att Kenneth och Monika verkar ha en hel del gemensamt, inte bara att de är klasskamrater. De pratade ju en hel kväll när de skulle gå på bio och missade filmen. Sen delar de upplevelserna med Dan och Hellen och som Inaj skriver borde det svetsa samman dem.

InaJ
                                                  Deltagare

Husse: På sista sidan står det “Ödetomten som ingår i fastigheten hade avstyckats…” så det verkar ju varit en bit mark som inte riktigt hörde till själva villatomten, och så växte ju sumakträden där som skydd. Jag kan nog tänka mig att några unga vildhjärnor skulle kunna få idén att så frön där. :)

Mohikanen: ja det här med åldern har jag funderat på boken igenom utan att komma fram till något, men han måste väl vara minst arton?

När det gäller Monika så fattade jag det som att hon gillade Kenneth. De blev båda indragna i Dans och Hellens magiska värld och sedan när förtrollning brutits (t.ex. vid åsynen av föräldrarna) så kunde de istället upptäcka varandra.

En rolig tidsmarkör är spelandet av Frank Zappa. Det är väldigt bra beskrivet hur vissa älskar honom och får ett speciellt flin som om de är lite upphöjda och har fattat något som de andra inte gjort.

• Det här svaret redigerades för 4 år, 6 månader sedan av InaJ.

Hur gammal/ung är Dan?? Vid vilken ålder riskerar amerikanska ungdomar/män att bli inkallade för krigstjänstgöring?

husse
                                                    Deltagare

Det finns en hel del att ta upp i denna bok. Jag funderar på Dans föredrag, när han istället för att tala om buddistmunkar, som han hade sgat i förväg talade om Beefeaters och därmed visade för den skåpsupande lärarinnan, att hon var avslöjad. Hon förstod det,men jag är inte säker på att klasskamraterna skulle göra det. HUr gamla var de? Detta var i högstadiet. Hur många högstadieelever vet, att det finns en sorts gin som heter Beefeater`s? Jag tror inte, att jag skulle ha vetat det i den åldern.
                                                      En annan sak: hur trovärdigt är det, att någon skulle odla knark på en främmande människas ägor? Hade huset stått tomt? Hade de tänkt, att det bara var att gå dit och skörda? I mina ögon verkar det konstigt.

Arne och ni andra: jag tror att Hellens attityd var en kombination av allt som du (ni) räknar upp. Att Monika var med spelar nog också roll. En tjej/kvinna vill ju inte ha en kärleksrival i närheten… :-) Men förmodligen även att hon tänkte på Indien och att hon skulle dit snart. Då var Kennweth på sätt och vis ett avslutat kapitel. Sedan vet vi ju inte hur syskonens föräldrar tagit in verkligheten med deras sons suicidförsök. De vill kanske ha sin son i trygg närhet och beskydda honom (i den mån det ö h t går). Hellen är tagen av allt…och distanserar sig inför Kenneth.
                                                      Jag vet inte riktigt varför Kenneth och Monika skulle passa ihop? Gör de? Är det bara för att hon är den tjej som Kenneth har i sin närhet och känner? Eller är det bara för att han “ska ha någon”…? Inte vet jag. Han är ju som sagt ngt anonym och man vet inte riktigt vilken smak han har. En del killar/män tar ju “första bästa” (ironi) och blir lätt kära. Filosoferar Indianen. :-)Om jag ska var riktigt cynisk så kanske Kenneth vill samla på sig sexuella erfarenheter… Så “kan” han litet grann innan han träffar nästa tjej… s a s… :-)

InaJ
                                                      Deltagare

Arne: Just det, så var det. Ja, Hellen var väl påverkad av allt som hänt också, kanske trött på allt. Det var som om hon lyssnade på hans historia och sedan var färdig med honom. Har nu hittat stället i boken, och hon somnade ju sedan som om han berättat en gonattsaga för henne.

Ja Monika och Kenneth verkade passa bättre ihop men de var väl på väg åt olika håll de också men man får väl inte riktigt veta.

Det är intressant med de där hårda grabbarna som vill ha sin skörd. De bor ju rätt nära men ändå är de från en helt annan samhällsklass. Så ser det ju ut fortfarande i förorter men det är ett bra sätt att visa hur olika de är.

Arne
                                                        Deltagare

Inaj, det var kvällen före Dans självmordsförsök som Kenneth berättad om sitt liv för Hellen, inte på sjukhuset. Där var hon väldigt “fjär och sval” mot Kenneth, man undrar varför. Han räddade ju faktiskt livet på hennes bror och hon verkade bli alltmer positiv gentemot honom tidigare. Var det för att hon plötsligt insåg att hon var amerikanska och inte hörde hemma här? För att markera för honom att allt var slut, det lilla som funnits? För att Monika var med? Eller för att visa livvakten att hon var en annan sort än de töntiga svenskarna?

Jag blev glad när Kenneth och Monika fick ihop det, även om det inte verkade bli något mer. De passade bättre ihop med varann än med amerikanerna.

InaJ
                                                          Deltagare

Tack Husse det var vänligt! Nu har jag läst klart och då upptäckte jag att historien blev ännu mer lik Sommarleken med en tragisk händelse på slutet.

Det är som Arne skrev, intressanta kärlekshistorier. Mycket längtan till någon som kanske är lite svår at nå fram till och mellan personer från olika bakgrund. Kenneth berättar ingenting om sig själv som jag minns det, inte förrän på slutet på sjukhuset och då är det nästan som en sorts saga han berättar för Hellen.

Det finns mycket jag känner igen, t.ex. butiken Ceres i Gamla stan där det luktade rökelse och såldes klänningar med speglar och just såna där pusselringar. En riktig nostalgitripp.

husse
                                                            Deltagare

Jag instämmer i det som redan har sagts. Inte heller jag har läst något av Östergren tidigare. Det vill säga, jag har två gånger börjat läsa Gentlemen men tröttnade ganska fort.
                                                              Jag blev också påmind om Sommarlek, men tycker att den här boken är intressantare.
                                                              Det är nog främst tidsmarkörerna, som gör boken intressant.
                                                              Eftersom Inaj inte har läst ut boken, kanske vi ska vänta med att diskutera det som händer i slutet.

Arne
                                                              Deltagare

Jag tänkte också på Sommarleken, uppläggen är väldigt lika och det slutar även här med en katastrof, eller åtminstone nästan. Skillnaden är att Kenneth inte tränger sig på utan snarare blir inbjuden. Jag ser också en likhet mellan Atalia i Judas och Hellen, bägge stöter bort och lockar män samtidigt.

Jag har svårt för Klas Östergren, hans ordmassor och vimmel av figurer och bifigurer. Så det var med viss bävan jag tog mig an boken. Och det började oroväckande, en massa svammel om dvärgar och skräddare. Men sen tog det sig och det blev en riktigt bra bok, ganska olik Östergrens andra alster. Tidsmarkörerna är som sagt en av bokens styrkor, en annan är den återhållsamma skildringen av förälskelse, Kenneth söker sig till Hellen och Monika till Dan, bägge med magert resultat.

InaJ
                                                                Deltagare

Mohikanen; ja det har du rätt i, personerna påminner verkligen om dem i Sommarleken. Även stämningen på sätt och vis, sommar, frihet, bad och så något hemlighetsfullt som lurar under ytan.
                                                                  Kenneth är ju en rätt blek figur men samtidigt ett typiskt berättarjag som sätter fokus på människorna runtomkring. Han bor med sin mamma och det blir ju en liten värld han har, dessutom med de akoholberoende grannarna som säkert gör sitt till att han har en längtan ut och bort. Mamman känner ju också att hon måste släppa iväg honom och så börjar hans sommaräventyr under sumakträden.

Hej Inaj och tack för din inledning! Ett intressant bokval.
                                                                  Nej, av outgrundliga anledningar har inte jag heller bekantat mig med Klas Östergren. Inte så värst mkt i a f. Vet inte riktigt varför.
                                                                  ja, boken speglar verkligen den tiden. Vietnamkrig, hippies (en del övervintrande), flummighet, indisk mystik och meditation… Buddhism, Dans överspända (enligt mig) idéer om munkarnas självbränningar… Dan (“Danny Boy”)är en hemlighetsfull, undanglidande personlighet. Kenneth (jaget i boken) är litet anonym, tycker jag. Han hänger bara med på ngt sätt… Gör som “alla andra” som förväntas partaja… Han är mkt förvånad över att Dan knappt vet vad ett party är.
                                                                  Just det: marijuanafältet… Ehum! Finns en hel del att diskutera i den här romanen.
                                                                  Det ligger ngt säreget ensamt över Dan. Han är ju i själva verket äldre än sina klasskamrater.
                                                                  Är det bara jag som fick överklassungdomarna i Sommarleken i tankarna? Frånvarande föräldrar…inbördes gemenskap… Oåtkomlig för utomstående…
                                                                  Märkligt att “vi” råkat välja två böcker med huvudpersoner påminnande om varandra. Givetvis ändå med olika miljöer och olika stories.

InaJ
                                                                  Deltagare

Hej allihop! Då var det dags för mitt val, I en skog av sumak. Jag vill börja med att säga att jag tyvärr inte riktigt läste klart boken i tid denna gång heller. Det har inte blivit tid för så mycket bokläsning för mig på sistone och jag behöver läsa en bok rätt noga för att jag ska kunna diskutera den i en bokcirkel så jag får nog lägga bokcirklandet på is ett tag.
                                                                    Nåväl, jag tänker i alla fall diskutera den här boken och jag har konstigt nog inte läst något av Klas Östergren tidigare. Som sagt så har jag en liten bit kvar på boken men så långt tycker jag att tidskildringen är mest intressant. Den utspelar sig ju 1970 så det finns mycket att känna igen för mig. Klas Östergren berättar om en del politik och filosofiska strömningar, hur folk levde osv men inte så det blir påklistrat utan det smälter in i berättelsen på ett fint sätt tycker jag. Även hur man såg på sociala frågor är träffande t.ex. tragiken hos grannfamiljen som ingen gjorde något åt. Ja, det finns mycket att diskutera, jag har ju inte ens nämnt Dan Schoultze. :)

Visar 40 svarstrådar
                                                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.