Bokcirkel: Boktokarna

Författare: husse
Gunnar Bolin Hovjuvelerarens barn
Jag hade läst om denna bok och tyckte att den verkade intressant. Därför önskade jag den som födelsedagspresent och fick den av en anhörig.
Det är intressant med en så internationellt spridd familj. Det skulle ha varit intressant att få veta hur det gick till när de blev tsarens hovjuvelerare men det framkommer inte.
Det är intressant att följa hur man först i det längsta höll sig kvar i Ryssland men sedan i sista stund lyckades rädda företaget och huvuddelen av egendomen.
Jag tycker alltid att det är intressant att läsa om förhållanden i andra länder och andra tider.
Jag har känt ett visst läsmotstånd, mycket på grund av att det är så många människor som skildras. Ibland är det svårt att hålla isär personerna. Släktträdet är till stor hjälp men ett personregister skulle jag gärna ha velat ha. Det nämns ju också personer, som inte tillhör släkten.
Det som har intresserat mig mest i boken är skildringen av de politiska förhållandena i Österrike på 30-.talet och framåt. Det var mycket som jag inte visste, som till exempel de österrikiska ledarnas rädsla för nazisterna.
En sak som är intressant är författarens farfar, Ernst Hoffenreich, som offrar en lovande juristkarriär för att arbeta som socialdemokratisk politiker, något som bör ha chockerat hans familj. De delade inte hans åsikter. Det framkommer tydligt. Även författarens farmors bror, Karl Seitz, gör ett liknande val.
det verkar ha varit viktigt för familjen att ha andningshålet i Båstad, Småryd. Litet märkligt är det, att Karin, Babi, tillbringar långa sommarperioder där utan att Ernst är med. Men deras äktenskap verkar inte ha fungerat så bra.
Det är också intressant att läsa om författarens samtal med sin far om det förflutna. Han verkar ha varit ovillig att säga så mycket. Hans tid hos faster Hilda och hennes nazistanstrukne man, Hugo, måste ha satt djupa spår.
Som helhet sett en intressant bok.
Gunnar Bolin Hovjuvelerarens barn
- Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 4 månader, 3 veckor sedan av .
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.