Först vill jag tacka dig för att du “tvingade” mig att äntligen läsa en bok av Jane Austen, något som tillhör allmänbildningen man som inte blivit av.
Jag tycker också att boken känns välplanerad och genomarbetad. Bokens stora behållning är skildringen av livet i det tidiga 1800-talets överklass, där ärvda pengar är mer värda än förvärvade, där männen åtminstone emellanåt låtsas ägna sig åt affärer medan kvinnorna roar sig med sällskapsliv, skvaller och att hålla unga kvinnor och män på behörigt avstånd från varann – eller motsatsen när det finns chans till ett lämpligt parti… Ett äktenskap var i första hand en affärsuppgörelse, kärlek och attraktion var bonus. Det är den miljö Austen levde i, hon vet vad hon talar om. Språket är förstås ett skriftspråk men jag tror att de faktiskt talade så med varann som hon skriver.
Jag reagerade också på att systrarna var så unga, en 17-åring ansågs giftasvuxen, en 28-åring var passé och en evig ungmö. Och precis som du skriver var det den låga medellivslängden som spelar in