En gentleman i Moskva av Amor Towler

Visar 6 svarstrådar
  • Författare
      husse
      Deltagare

Jag har en fundering. Kan greven ha en verklog förebild, någon som blivit dömd tull husarrest på hotell Metropol eller något annat hotell?

husse
        Deltagare

Jag har funderat över episoden när de tar bort etiketterna från alla vinflaskor i hotellets vinkällare. Efter ett par år har man återställt dem. Hur kan det ha gått till? När etiketterna togs bort sparade man dem knappast. Även om etiketterna hade funnits kvar var enda sättet att återskapa vinlagret som tidigare att provsmaka alla buteljerna och försöka bedöma vad son var vad. Det måste h varit en mycket svår uppgift. Dessutom borde den eller de som utförde detta ha blivit ganska “runda om fötterna2, som man säger. De kan naturligtvis ha köpt in nya buteljer med etiketter men då hade man missat alla gamla fina årgångar.

Arne
            Deltagare

Håller med dig om dikten, inte särskilt revolutionär. Men det är väl ett symptom på den misstänksamhet och överkänslighet som finns hos de “inkvisitorer” Som vill vara duktiga, letar fiender överallt och tolkar allt till det värsta.

Detta med de återställda vinflaskorna låter mycket märkligt. Teoretiskt sett skulle korkarna kunna vara olika mellan åren, eller märkta, men då hade det väl sagts. Att öppna och provsmaka skulle kanske en skicklig sommelier klara, men då skulle vinet försämrats i kontakt med syre innan korken sattes på igen.

husse
                Deltagare

Jag tänkte först att den som provsmakar alla flaskorna i hotellets förråd skulle bli full ganska snart .Men så kom jag på att de professionella vinprovare spottar ut vinet efter att ha provsmakat. Efter det bör man visst äta torrt bröd innan man provar nästa flaska för att kunna känna aromen utan att vara påverkad av den tidigare provsmakningen.

husse
                    Deltagare

En ny fundering angående vinflaskorna. Kanske att de äldre servitörerna kom ihåg hurde olika sorterna och årgångarna var placerade. Då behövde man bara beställa nya etiketter men minnet är inte så pålitligt. Det fanns risk för att det kunde bli fel ibland.

husse
                Deltagare

En fråga: hur uppfattar ni dikten? Revolutionär eller antirevolutionär? Själv har jag svårt att se något politiskt i den men kommissionen som förhör honom uppfattar den som att den manar till revolution och undrar varför greven aldrig följde uppmaningen. Så tolkar jag det.

Arne
                  Deltagare

Tack för bokvalet och tack för inledningen som dessutom kom på rätt dag, vilket inte alltid händer!

500 sidor är lite långt för mig och jag stör mig också på alla ingående beskrivningar och detaljer. Men det funkar ändå, det lågmälda och långsamma är liksom bokens själ. Greven är en trevlig bekantskap, en sann gentleman bland barbarer. Han lever enligt principen “gilla läget” och gör verkligen det bästa av situationen. Genom Nina får han också en sorts familj och han behöver inte känna sig ensam, med alla nya bekantskaper som passerar. Stilen och den lågmälda skildringen påminner mig om en annan bok som jag ska nämna senare om jag kommer på den… Jag förstår att boken fått sån uppmärksamhet då den sticker ut och den har visst filmats också.

Ganska “fet” bok, eller hur? Nästan 500 sidor i pocket…Liten text. Pust!

husse
                      Deltagare

Ja, ganska många sidor men jag tyckte att den var lättläst.

God afton och stort tack för inledningen, Husse! Och givetvis tack för ditt bokval.

Den som följt mig på FB vet vid det här laget att jag tappade bort mitt ex: ar av boken… Återfanns inte (inte ens under sängen :-) ). Jag beställde ett nytt ex:ar via Bokbörsen (en pocket)och fick boken i går. Därför har jag inte hunnit läsa boken… Jag får nu läsa på så gott jag kan…och låta er sköta diskussionen så länge.Sedan får jag komma in så småningom…och ha några synpunkter eller ev bara hålla med er… :-) :-)

husse
                        Deltagare

Stressa inte! Jag tro att boken ska läsas långsamt för att komma till sin rätt.

husse
                        Deltagare

Jag läste om boken på nätet och blev nyfiken .Boken tilltalar mig. Den är i grunden allvarlig men det finns en del humor i den.
                          Enligt baksidestexten blir greven dömd på grund av dikten. Så uppfattade inte jag det. Man såg dikten som en revolutionär ansats men undrade varför han inte hade fullföljt ansatsen. Kommissionen som ska döma honom frågar varför han återvände till Ryssland efter revolutionen Var det för att kämpa mot revolutionen undra de. Det är en naturlig fråga eftersom han var adelsman och godsägare. Hans svar är ganska roligt. “Jag saknade klimatet”.
                          En skildring av en person som tvingas leva hela sitt liv på ett hotell skulle lätt kunna bli tråkig. Men den här boken är definitivt inte tråkig. Genom de personer som kommer och besöker honom får vi en glimta av Sovjetunionens historia.
                          Han skapar sig ett behagligt liv på hotellet. Jag hakafde upp mig på hans spartanska frukostar, kaffe, ett par kex och en frukt. Var det partiet, som hade sagt ifrån att han inte fick ha det för bra eller fick alla gäster en så enkel frukost. Greven hade ju pengar att betala med, guldmynten i skrivbordets ihåliga ben.
                          Han tvingas bli en slags fosterfar till Nina och senare också till hennes dotter Sofia. Den uppgiften sköter han bra.
                          Det finns en del tragiska historier i boken. Jag tänker till exempel på Misjka, som vägrade stryka några rader i sin biografi över Tjechov och hamnade i Gulag. Vad som hände med Nina får man väl aldrig veta men hon kom ju aldrig tillbaka.
                          Jag tycker, att boken var både underhållande, tragisk och informativ på samma gång.

Visar 6 svarstrådar
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.