Bokcirkel: Boktokarna

Författare: husse
En gentleman i Moskva av Amor Towler
Jag läste om boken på nätet och blev nyfiken .Boken tilltalar mig. Den är i grunden allvarlig men det finns en del humor i den.
Enligt baksidestexten blir greven dömd på grund av dikten. Så uppfattade inte jag det. Man såg dikten som en revolutionär ansats men undrade varför han inte hade fullföljt ansatsen. Kommissionen som ska döma honom frågar varför han återvände till Ryssland efter revolutionen Var det för att kämpa mot revolutionen undra de. Det är en naturlig fråga eftersom han var adelsman och godsägare. Hans svar är ganska roligt. “Jag saknade klimatet”.
En skildring av en person som tvingas leva hela sitt liv på ett hotell skulle lätt kunna bli tråkig. Men den här boken är definitivt inte tråkig. Genom de personer som kommer och besöker honom får vi en glimta av Sovjetunionens historia.
Han skapar sig ett behagligt liv på hotellet. Jag hakafde upp mig på hans spartanska frukostar, kaffe, ett par kex och en frukt. Var det partiet, som hade sagt ifrån att han inte fick ha det för bra eller fick alla gäster en så enkel frukost. Greven hade ju pengar att betala med, guldmynten i skrivbordets ihåliga ben.
Han tvingas bli en slags fosterfar till Nina och senare också till hennes dotter Sofia. Den uppgiften sköter han bra.
Det finns en del tragiska historier i boken. Jag tänker till exempel på Misjka, som vägrade stryka några rader i sin biografi över Tjechov och hamnade i Gulag. Vad som hände med Nina får man väl aldrig veta men hon kom ju aldrig tillbaka.
Jag tycker, att boken var både underhållande, tragisk och informativ på samma gång.
En gentleman i Moskva av Amor Towler
- Detta ämne har 11 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 8 månader, 3 veckor sedan av .
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.