Bokcirkel: Boktokarna

Författare: Arne
Bergens stjärnor
Jaha, jag fick för mig att det var Thiel vi skulle läsa i februari, och mitt val i mars. Men så var det tydligen inte, synd för biografin om Thiel var mycket intressant och jag hade sett fram emot den diskussionen. Nu lär jag ha glömt det mesta när det blir dags.
Bergens stjärnor valda jag för att jag tyckte att vi behövde något mer lättsamt efter allt elände i Blecktrumman och Enqvists bok. Boken är välskriven och lättläst och den historiska kopplingen gör den intressantare. Handlingen är klassisk feelgood, udda karaktärer, kvinnlig vänskap och kärlek som blandas med tragik och elände. Men det är försöket med de ridande bibliotekarierna som lyfter boken, en bra idé av fru Roosevelt som tycks slagit väl ut även om det verkligheten inte blev den dundersucce som i boken.
Man får intrycket att Alice går in i ett äktenskap mest för att komma bort från föräldrarna, ett stort misstag som hon inte var ensam om bland kvinnor förr. Äktenskapet var inte sällan det enda sättet för kvinnor att få status och ställning, att bli NÅGON. Men äventyrslystnaden fanns där också, annars hade hon inte valt en amerikan. Boken visar också det ödesdigra i att gifta sig innan man haft sex, en orsak till många olyckliga äktenskap. Här är jag lite kritisktill författaren, Alice är en intelligent kvinna med läsning som intresse och hon borde begripit vad som väntade och förstå att äktenskapet inte fullbordats. Boken utspelas trots allt på 1930-talet, inte 1830. Nog hade Alice bättre koll… Maken Bennett verkar vara asexuell och inte heller hans okunnighet känns trovärdig, antingen den är spelad eller verklig.
Bergens stjärnor
- Detta ämne har 17 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 1 år, 1 månad sedan av .
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.