Bokcirkel: Bokcirkel våren 2021

Författare: MariaG
Nalen
En fördel med att läsa “historiska romaner” är att man har chansen att lära sig en massa nytt. Ibland räcker det med det man lär sig i boken, ibland vill man ha reda på mer. Sara Lövestam har smugit in en del rena fakta om tiden under andra världskriget i historien om Alvar. Bland annat spelar ju “Nalen” en väldigt stor roll. Jag talade med en väninna som bodde i Stockholm under Nalens sista år som faktiskt hade varit där och dansat – på lördagseftermiddagarna. Jag blev rätt förvånad, för hon är, vad jag förstod, alldeles för ung för att ha varit där. Hon förklarade att hon varit ovanligt lång för sin ålder under hela sin uppväxt och därför kunnat utge sig för att vara äldre än hon var – och givetvis hade hennes föräldrar ingen aning om var hon var; ungefär som Anita i boken som säger att hon är på ridklubben. Att min kompis hade haft kul förstod jag. Hon berättade att varje dag tappade massor av folk sina skor på dansgolvet, så det stod en stor lår innanför entrén där alla upphittade skor lades och där fick man rota. Men det var aldrig någon som stal något.
Om du vill läsa mer om Nalen kan du titta på Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Nalen
Det här med att smyga in fakta, riktiga personer och typiska föremål i en text som utspelar sig i historisk tid brukar kallas för “tidsmarkörer”. Har ni läsare hittat några tidsmarkörer i texten som bidrar till att skapa historien om Alvar under världskriget?
Nalen
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 1 år, 10 månader sedan av .
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.