Hjärta av jazz av Sara Lövestam

Visar 2 svarstrådar
  • Författare
      Angela
      Deltagare

Har läst o kul med en annorlunda vänskap. Och intressant och se hir hon hanterar sina mobbar. Boken var jättebra!

MariaG
        Deltagare

Idag kör vi alltså igång!
          För att värma upp oss lite börjar jag med att fråga vad ni tänker om den första meningen i boken: ”Steffi är en glad blues”?
          Vad tycker ni om den? Vad skapar den för känslor?

Angela
            Deltagare

Beskriver en glad människa! Man hajar till o funderar på vad betyder blues!?

MariaG
                Deltagare

Ja, vad är en blues egentligen? Namnet på musikstilen kommer ju från engelskans uttryck ”to feel blue”, att känna sig ledsen och låg. Att vara en glad blues är alltså en motsättning. Det är svårt att vara ledsen och glad samtidigt. Ändå är det precis det Steffi försöker vara. Liksom Povel Ramel i ”En glad blues” försöker hon mota bort sin sorg (låten finns på Youtube, klistra in länken; https://www.youtube.com/watch?v=i5_WYB4j1vc ).

Är det någon som tänker något annat om början av boken?

MariaG
              Deltagare

Hej!
                Välkomna till cirkeln om Hjärta av jazz!
                Jag har valt boken eftersom jag tycker att det är en väldigt fin historia om två ungdomar i olika tider. Men även en berättelse om vänskap över generationsgränserna.
                Jag vet inte om du som deltar redan har läst boken, eller om du planerar att läsa den under tiden som cirkeln varar 12/4 – 7/5.
                För oss som har läst boken redan kan det vara idé att försöka undvika att berätta för mycket om vad som händer, så att vi inte förstör läsupplevelsen för de de andra.
                Själv tycker jag att det är lite svårt att diskutera en bok innan alla har läst den – man vet ju inte riktigt vad författaren vill med boken innan slutet är läst, men jag ska försöka lägga in lite saker att fundera på medan ni läser. Ni kommer säkert att hitta saker som ni vill ta upp och kommentera. Dessa kommentarer är givetvis välkomna och kommer att berika läsningen för oss alla.

Hoppas att ni kommer trivas med både boken och vår cirkel.
                Varmt välkommen!
                Maria

Visar 2 svarstrådar
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.