Goda omen av Terry Pratchett och Neil Gaiman

Visar 3 svarstrådar
  • Författare

Hej!
      Med detta inlägg avslutar jag vår tredje och sista bokcirkeln för i vår. Jag vill tacka alla som har varit med och läst Terry Pratchett och Neil Gaimans ”Goda Omen”! Jag hoppas att ni som inte varit med i diskussionen har fått ut något av värde av boken och diskussionen. Jag hoppas dessutom att ”Goda Omen” kan fungera som en introduktion till båda dessa författare för er som inte tagit del av deras böcker tidigare!

Här kommer några frågor som vi kan fundera kring. Ni kan välja att skriva om en eller flera av dessa frågor eller skriva något eget.

Hur var det att läsa boken?

Finns det något i boken som du fäste dig vid?

Var det något speciellt du gillade?

I boken har vi fått följa flera olika karaktärer som Adam och Dom Där, Aziraphale och Crowley, Anatema, Newt, Shadwell och Madam Tracy samt de fyra ryttarna. Hur uppfattar ni karaktärerna?

Slutligen, var det något speciellt du inte gillade?

Jag inleder cirkeln med följande fråga. Har du läst något av Terry Pratchett eller Neil Gaiman tidigare? Är detta första gången du gör det? Om du inte läst något av Terry Pratchett eller Neil Gaiman tidigare kan jag rekommendera Alex författarlexikon som du kan hitta via länken nedanför. För att få tillgång till hela artiklarna om författarna behöver du ett lånekort hos Götabiblioteken. https://www.gotabiblioteken.se/databaser

Annalena
        Deltagare

Jag har läst böcker av båda författarna. Terry Pratchetts “Skivvärlden” läste jag för många år sedan har länge tänkt att jag ska börja om med serien men det har inte blivit av ännu. Neil Gaiman upptäckte jag för några år sedan och har läst ganska mycket av honom. Jag tycker mycket om hans stil, stämningen och karaktärerna fångar mig alltid. Både Pratchett och Gaiman har ofta humoristiska inslag som jag uppskattar.

• Det här svaret redigerades för 3 år, 4 månader sedan av Annalena.

Intressant att höra om Neil Gaiman. Jag har som sagt inte läst så mycket av Gaiman tidigare men jag får försöka läsa fler verk av honom och se om jag uppskattar hans böcker mer. Har du några rekommendationer på böcker av Neil Gaiman?

Jag kan tycka att det är trevligt, om man får möjligheten, att läsa om en bok eller bokserier efter en period. Då kan man uppskatta den igen och se något man missade tidigare. Jag skulle gärna vilja läsa om Pratchetts “Skivvärlden” igen även om de senare böckerna inte finns på svenska.

Annalena
              Deltagare

Den första jag läste var “Amerikanska gudar” och jag gillar den verkligen, men den är inte så “sagolik” och härlig som “Stardust” utan mer hårdkokt eller vad man ska säga. Så det beror kanske på vilken stil man gillar. Jag försökte läsa “Nordiska myter” men jag är tydligen inte riktigt inne på det temat :). “Kyrkogårdsboken” är också ett hett tips, en ungdomsbok, lättläst och mysig.

Jag har läst böcker skrivna av båda författarna.
            Jag har först och främst läst Terry Pratchetts bokserie om Skivvärlden. Han byggde upp en fascinerande och humoristisk värld och karaktärer med Skivvärlden med hänvisningar till vår historia och människans natur. Det märks att han var påläst och att han hade en förmåga att hänvisa till verkligheten om allvarliga och ibland hemska beskrivningar om människans natur i berättelser som ändå är underhållande.
            Terry Pratchett har till exempel skrivit en bok där han tog upp hur befolkningen i en nation rustar upp för att påbörja ett krig de egentligen inte kan vinna eller en annan bok där man börjar använda tryckta sedlar istället för mynt. Terry Pratchett var dessutom en flitig användare av fotnoter som han använde för att beskriva saker mer i detalj och få fram ett par skämt till.

Jag har bara läst ett par av Neil Gaimans böcker och kan därmed inte hans skrivsätt lika väl som jag kan Terry Pratchetts. Neil Gaiman har skrivit böcker som Coraline och Amerikanska gudar och jag tycker det märks att han är påläst i exempelvis mytologi.
            Jag tycker att han är duktig på att blanda olika teman som fiktion och fantasy. Han kan till beskriva exempel en scen med brottslingar och därefter kommer det ett par gudar. Han är dessutom skicklig på att beskriva miljöers atmosfär och skriva bra karaktärer.

Hej!
          Välkomna till vårens tredje och sista cirkel som varar 10/5 – 4/6!
          Sist ut är boken Goda Omen av Terry Pratchett och Neil Gaiman. Boken gavs ut 1990 och är en komedi som utspelar sig i England där antikrist har blivit född och apokalypsen är nära. En ängel och en demon som har kommit att trivas på jorden ser inte fram emot den kommande apokalypsen men det visar sig att antikrist har blivit förväxlad vid födseln. Jag har valt Goda Omen för att jag tycker att det är en riktigt fin och rolig bok som har blivit en kultklassiker.

Jag kommer att bidra med både frågor och kommentarer för diskussion men ni får gärna själva skriva om det är något ni vill diskutera. Ni som har läst hela boken, tänk på att undvika att berätta för mycket om vad som händer senare i boken. Vi vill inte förstöra läsupplevelsen för de som är i början av boken. Om behovet skulle uppstå kan jag påbörja en extra bokdiskussion för de som redan har läst hela boken. Jag hoppas att ni kommer att trivas med både boken och bokcirkeln.
          Välkommen!
          Jonatan

Visar 3 svarstrådar
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.