Avslutning “Hjärta av jazz”

Visar 1 svarstråd
  • Författare
    Inlägg
    • #38710
      Angela
      Deltagare

        Hej! O tack för trevliga inlägg o intressanta reflektioner. Nu ska vi se vilken den nästa boken är i cirkeln?! Får kolla det o hoppas på fler aktiva deltagare.

      • #38678
        MariaG
        Deltagare

          Hej!

          Jag avslutar med detta inlägg den lilla bokdiskussionen om Sara Lövestams “Hjärta av jazz”. Tack Angela för att du var med!
          Om någon tittar på våra inlägg i efterhand vill jag gärna dela med mig av lite extra kunskap igen om tiden för Andra världskriget. I någon passus i Alvars berättelse nämns att skorna hade impopulära träsulor (s. 121). Jag var tvungen att ta reda på mer om det och hittade en väldigt bra artikel från Nordiska muséet som handlar om skor och skoransoneringen under beredskapstiden; https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1317646/FULLTEXT01.pdf .

          Jag tycker att “Hjärta av jazz” är en väldigt fin berättelse med många intressanta delar. Steffi är en riktig hjälte som förmår hantera den allvarliga mobbing hon utsätts för på ett föredömligt sätt. Jag tror att hennes föräldrar, kanske särskilt hennes pappa, har gett, och ger, henne den trygghet och respekt hon behöver för att inte bryta ihop totalt. Fast jag förstår aldrig riktigt varför hon vill skydda sina föräldrar från hur hon har det. Vi får tro och hoppas att det går riktigt bra för henne i Stockholm. =)

      Visar 1 svarstråd
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.