Tar till mig detta med att läsa PÅ raderna, läsa MELLAN raderna och läsa BORTOM raderna. Och minns föreläsningen med Maria Bjerregaard jag lyssnade till i våras (http://pedagogstockholmblogg.se/vad-gor-de-i-biblioteket/2013/06/01/natverkstraff-om-lasforstaelse/) där hon påpekade att olika syn på lärande i elevernas hemländer jämfört med i Sverige kan innebära att en elev kan ha gått i en skola där ordagrant återgivande av texten är att det som anses bäst. Medan man i Sverige vill ha egna ord, reflektioner och sånt. Viktigt att klargöra att läsa bortom raderna ofta är nödvändigt för att utveckla den förståelse vi vill åstadkomma. Explicit undervisning här med.
Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse medan du navigerar genom webbplatsen. Av dessa kakor lagras kakorna som kategoriseras efter behov i din webbläsare eftersom de är väsentliga för att grundläggande funktioner på webbplatsen fungerar. Vi använder också cookies från tredje part som hjälper oss att analysera och förstå hur du använder den här webbplatsen. Dessa kakor lagras bara i din webbläsare med ditt medgivande. Du har också möjlighet att välja bort dessa cookies. Men att välja bort några av dessa cookies kan ha en inverkan på din surfupplevelse.
Nödvändiga kakor är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori inkluderar endast cookies som säkerställer grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa kakor lagrar ingen personlig information.
Alla kakor som inte är särskilt nödvändiga för att webbplatsen ska fungera och som används specifikt för att samla in användarens personuppgifter via analys, annonser, annat inbäddat innehåll kallas som icke-nödvändiga cookies. Det är obligatoriskt att skaffa användarens samtycke innan dessa cookies körs på din webbplats.