Kapitel 3

Visar 1 svarstråd
  • Författare
    Inlägg
    • #22467
      Cilla Dalén
      Deltagare

        Tar till mig detta med att läsa PÅ raderna, läsa MELLAN raderna och läsa BORTOM raderna. Och minns föreläsningen med Maria Bjerregaard jag lyssnade till i våras (http://pedagogstockholmblogg.se/vad-gor-de-i-biblioteket/2013/06/01/natverkstraff-om-lasforstaelse/) där hon påpekade att olika syn på lärande i elevernas hemländer jämfört med i Sverige kan innebära att en elev kan ha gått i en skola där ordagrant återgivande av texten är att det som anses bäst. Medan man i Sverige vill ha egna ord, reflektioner och sånt. Viktigt att klargöra att läsa bortom raderna ofta är nödvändigt för att utveckla den förståelse vi vill åstadkomma. Explicit undervisning här med.

      • #22088
        Cilla Dalén
        Deltagare

          Vilka faktorer påverkar läsförståelse?

      Visar 1 svarstråd
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.