Kapitel 2

Visar 4 svarstrådar
  • Författare
    Inlägg
    • #22466
      Cilla Dalén
      Deltagare

        Här finns material för den som vill använda RT med yngre elever http://www.nok.se/Laromedel/-Laromedelswebb-/-B1-/-Lararwebb-/ABC-klubben/-Flik-2-/Lasfixarna/PDFer/

      • #22465
        Cilla Dalén
        Deltagare

          CORI borde vara en metod som gillas av bibliotekarier. Den innehåller ju informationssökning som en del, även om de didaktiska utmaningarna med detta inte alls berörs så långt jag har läst hittills. Tror dock att om man som nybörjarundervisare i läsförståelse ska sätta igång med något, så verkar väl RT bäst? Det är enkelt och tydligt och så kan man senare utvidga den till TSI för skönlitteraturen och CORI för andra skolämnen?
          Tänker även på den utmärkta boken “Språkinriktad undervisning” av Maaike Hajer som också innehåller en del om vikten av att skapa intresse och nyfikenhet.

        • #22464
          Cilla Dalén
          Deltagare

            Jag tilltalas av TSI som verkar vara en mix av RT och Chambers metoder för lässamtal.

          • #22463
            Cilla Dalén
            Deltagare

              S. 73 skriver Westlund att lässtrategier inte ska läras ut genom drillning utan betraktas som redskap. Undrar lite vad hon kan mena?
              Drill är ju ett negativt laddat ord och redskap låter positivt, men vad handlar det om konkret?
              Kanske det har med metanivån att göra – att eleven inte bara ska träna (drillas) i en viss lässtrategi, utan förstå meningen med den för att senare kunna plocka fram den och använda den vid lämpliga tillfällen?

            • #22087
              Cilla Dalén
              Deltagare

                Från teori om läsförståelse till praktisk tillämpning

            Visar 4 svarstrådar
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.