Som kan ha framgått i mitt förra inlägg är min skrivprocess ofta omständlig, och brukar innebära flera års trevande (läs: omskrivningar) innan texten börjar ta form, bli synlig för mig själv, och vid det laget har saker och ting ofta bytt plats, fått nya betydelser och tagit en annan riktning än vad jag tänkte från början.
Rätt ofta händer det att jag tänker att jag borde bli rationellare, arbeta mer effektivt, bli bättre på att planera mitt skrivande – och jag tror att det mycket väl går att lära sig en hel del om sin arbetsprocess och att det går att ställa om den – allt annat vore för deprimerande att tänka, men en hel del är bara att acceptera, det är som det är och i långa skrivperioder behöver jag tänka ”det har gått förut, så det borde gå igen.”
Men en bok har jag faktiskt haft en helt annan process med, och det var när jag skrev Hemligheten åt LL-förlaget, det rör sig alltså om lättläst bok för personer som av olika anledningar är mindre läsvana. Det är enda gången jag sålt in ett bokprojekt på en idé – ett synopsis – för att sedan faktiskt skriva det såsom jag påstod att jag skulle skriva det… En vanlig invändning mot att planera ett skönlitterärt skrivande är att alla överraskningsmoment försvinner, att berättelsen förhindras från att ta en oväntad vändning, kanske, fast varför egentligen? Den kan väl fortfarande ta en oväntad vändning under själva skrivandet, då är det bara att haka på, och att ha en färdig plan i det här fallet gjorde att jag kunde koncentrera mig på språket och gestaltningen, och de små överraskningar som dök upp i form av formuleringar som jag inte visste att jag skulle skriva och var glad att jag kunde få till inom de snäva ramar som en lättläst bok sätter upp för författaren.
Något tror jag ändå att jag lärde mig av det där, att det är bra att kunna zooma ut och försöka bli på det klara med vad det egentligen är för projekt, för berättelse som ska berättas, och vad som ska hända i den och i vilken ordning. Även om det inte är något jag fullt ut kan tillämpa på de längre projekten (de blir helt enkelt för komplicerat att tänka ut rationellt i ett svep, där handlar det mer om att zooma in och zooma ut och zooma in och zooma ut och ändra och skriva om och tänka om på bägge planen, upprepade gånger).
Och nu håller jag faktiskt på och arbetar med ytterligare bok åt LL-förlaget, som väl kommer 2019 eller något sånt. Hur som helst är det roligt att få skriva böcker som det inte tar fyra-fem år att färdigställa, vilket det i vanliga fall brukar handla om när det gäller romanerna.
Här går det att kika på Hemligheten: http://ll-forlaget.se/titel/hemligheten/9641
Martin Engberg är född 1974 och bor i Göteborg. Han har gått författarutbildningen Litterär gestaltning och varit redaktör för Ord&Bild. Idag är han tillsammans med Mattias Hagberg den drivande kraften bakom litteraturföreningen Skrift, som i år arrangerar första upplagan av GBG Romanfestival 18-19 november. Han undervisar också på skrivarakademin i Göteborg och skriver ibland för GP. Hans senaste roman heter En enastående karriär och gavs ut på Norstedts förlag.