Jag har inte gjort så himla många intervjuer. Alltså, jag har gjort många intervjuer med andra människor men intervjuerna med mig själv är betydligt färre. Men om man har läst någon av dem har det nog inte undgått att jag är extremt förtjust i att läsa Virginia Woolf (mer om det en annan gång). Och en av hennes viktigaste texter, tycker jag, är den feministiska föreläsningsnovellen Ett eget rum.
Just nu är jag mitt i uppstarten för den tredje och sista delen i Speglarnas hemlighet, och aldrig är det egna rummet så viktigt som när man ska veva igång en lång kreativ process. En plats där man kan vara ensam, ostörd och omge sig med det man behöver (i mitt fall referensböcker, snittblommor, kaffe, tuschpennor, tusen vita små papperslappar, sötlakritsbåtar och högtalare som man kan vrida upp alldeles för högt.) Just nu ser det ut så här.
I morse när jag gick det vanliga varvet runt Kungsholmen lyssnade jag om på podcasten Värvets intervju med modedesigner Carin Rodebjer. Det är en timme av klokheter, inspiration, New York-pepp, roliga och sorgliga minnen och allt annat som gör ett samtal fantastisk men där pratar hon också, på sitt sätt, om det egna rummet. Inte så mycket som en fysisk som en mental plats, en bubbla man befinner sig i. En process, en tanke, en kollektion, en berättelse som man hänger sig totalt åt.
Ibland får jag frågan om vad som är det bästa med att vara författare. Det är exakt det.
Här kan du lyssna på Värvets Rodebjer-intervju. Gör det nu, bara gör det.
Jag hade turen att se när Rodebjer visade sin höstkollektion i New York i vintras. Dagen innan var det snökaos på Manhattan. När presentationen började glittrade solen i rimfrosten över pirerna vid Chelsea. Kollektionen heter Childhood Mysteries. Bara en sådan sak. Nina Persson sjöng en Lynch-ig version av Visa från Utanmyra och allt var rätt så magiskt och vi passade på att göra en liten film för ELLE. Sedan pulsade jag ut genom nysnön och satte mig på någon bar någonstans med ett skrivblock och skrev några timmar och tänkte att mycket bättre än så här blir det inte.
/ E*