-The tipping point

En eller ett hundra tusen läsare? Det är upp till dig själv. Allting går, det är bara en fråga om hur mycket tid och pengar du vill / kan satsa för att nå dit du vill.

Och så lite tur.

Författaren Malcom Gladwell har skrivit en bok som heter The tipping point där han beskriver olika samhällsfenomen och vad det är som gör att någonting börjar leva sitt eget liv. Vad är det som gör att Fifty shades of grey plötsligen börjar säljas i miljoner exemplar? Jag tar upp det här då jag själv sedan några månader har gått och väntat på att min första bok ska nå en form av kritisk massa, som Gladwell nämner, för att den ska börja leva sitt eget liv, att den ska sälja sig själv, utan att jag behöver vara den som pushar en kamrat på jobbet eller i trapphuset att köpa min bok.

Du kanske tänker att boken inte når en tipping point för att den inte är tillräckligt bra. Om den var fantastisk skulle ryktet gå och den skulle sälja som smör. Kanske. Till viss del håller jag med. En riktigt bra produkt – en sång, en film, en bok – lever snabbt sitt eget liv. Mun-till-munmetoden är världshistoriens mest effektiva PR-metod och människor sprider inte rykten om saker som är dåliga eller ointressanta, möjligtvis uppseendeväckande. Människor idag delar inte information på facebook eller twitter om någonting trivialt, alldagligt, eller ointressant. Det självdör i den darwinistiska kampen som varje litet tweet eller artikel utsätts för. Och bra är väl det. Vi selekterar kollektivt vad vi tycker är intressant att sprida till våra vänner och familj.

Men, och här kommer mitt stora men: jag tror fortfarande att du som enskild människa, du som din egen PR-konsult, kan påverka det darwinistiska skeendet genom att tänka på några grundläggande saker. Och att inte ge upp.

Så nu kommer vi till den svåra, jobbiga, men samtidigt roliga och utmanande biten: att sälja boken. Och det är här du ska tänka kreativt, på riktigt.

PR innefattar så mycket. Precis när jag skriver dessa ord, på ett barnvagnskaffé på Södermalm, dyker Totte upp. Totte får representera allt vad marknadsföring heter. Ni kommer förstå. Totte Stub, en 40+-något kille från Uppsala som nu gör sin allmäntjänstgöring som läkare på Huddinge sjukhus, jobbade i tio år med reklam i Stockholm på diverse byråer. När han till slut tröttnade sökte han läkarlinjen, ett kall antagligen, jag har inte frågat, men på något sätt följde han sitt hjärta och började läkarlinjen som en av de äldre i sin årgång. När jag träffade Totte första gången kom vi snabbt in på allt annat än medicin. Totte är en manisk idéspruta, en person som ser ett möjligt projekt i allting. Och han kan formulera slagkraftiga idéer, i ord och text, det insåg jag snabbt.

Så när jag hade kommit till baksidestexten på boken ringde jag Totte, som hade läst manuset, och bad honom om hjälp. Han strök, ändrade, fixade till texten så att den blev kort och koncis. Med upplägget av hemsida, recensionsutskick och blurb samma sak, Totte har hela tiden givit bra input. Min poäng: du har säkert en Totte i din närhet. En kreativ person, familjemedlem, någon på jobbet … någon som kanske i första hand inte är författare eller ens jobbar med böcker själv. Någon som helt enkelt är kreativ. Tänkt brett.

Och eftersom det här är en bok om självutgivning så har du ju inte ett förlag i ryggen. Du har inte en hel PR-stab som ska få ut din bok till läsarna, inga färdiga kanaler till återförsäljarna. Därför måste du uppfinna hjulet själv. Men du kanske inte behöver hämta gummit i djungeln, eller stålet från gruvan. Byggstenarna finns nog där, i din närhet, bara att du inte tänker på det.