Varje dag blir vi alla överösta av 5000 kommersiella budskap. Mun-till-mun-marknadsföring används av säljare i olika branscher för att nå igenom bruset. Med hjälp av Internet är det bara ett “gilla”-tryck bort att visa sympati för någon eller något. För en författare kan det starta med att förlaget ger bort böcker till journalister, bloggare och recensenter. Eller att en enda vän läser och berättar om boken för andra potentiella läsare.
Det här att tipsa är viktigt, kanske till och med det viktigaste sättet att nå nya köpare i dag. Det ligger också i människans natur att vilja prata om- och dela med sig av sina upplevelser.
– Folk frågar mig vilket snille som ligger bakom den framgångsrika pr-kampanjen för ”Femtio nyanser” -berättelserna. De tror mig inte när jag säger att böckerna lever sitt eget liv, bortom min kontroll, sa Erica James i en intervju i Dagens Nyheter (http://www.dn.se/dnbok/dnbok-hem/fansens-boktips-skapade-succen?rm=print)
Tack vare de sociala medierna blev böckerna stora och sedan rullade det bara på. Sam Edenborough, litterär agent för Erica James förklarar att det inte finns några agenter eller förlag som kan skapa framgångar av den här klassen. Däremot kan de bygga vidare på framgångarna.
– Att läsa en bok tar längre tid än att exempelvis se en film. Det gör det sannolikt för att en läsare ska rekommendera boken till vänner och bekanta, eftersom en bok som du älskar blir en del av ditt liv i dagar eller veckor, fortsätter Sam Edenborough förklara för DN.
I Sverige har vi ett motsvarande exempel på mun-till-mun-succé och det är Jonas Jonassons debutroman ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann”.
– Jonas Jonasson var helt okänd. Ingen på Piratförlaget hade kunnat ana hur stor den skulle bli, säger Ann-Marie Skarp, förlagschef och vd i samma artikel.
Hur gör man då för att starta en viral marknadsföringskampanj?
För att det ska fungera krävs att avsändaren uppfyller tre kriterier, enligt Leo Rayman, strategic planner på pr-byrån Weber Shandwick i London.
Det ska vara ärligt, relevant och presenterat med ett trevligt bemötande till dem man hoppas ska sprida budskapet vidare.
http://capdesign.idg.se/2.990/1.221551/arlighet-ett-maste-i-mun-till-mun-marknadsforing
Förlag och författare kan underlätta genom att sluta skicka budskap och istället skapa samtalsämnen. Men du måste veta vad du ger dig in på, nämligen acceptera att du inte längre har kontroll.
Fördelen med den virala marknadsföringen är att den sprider boken som en löpeld; billigt och effektivt. Om den lyckas. Men det kan finnas en baksida med att synas mycket och (enligt vissa) på “fel platser”.
I det senaste numret av Dagens Industri Weekend är Carin Hjulström intervjuad med anledning av sin nya bok Kajsas resa. Kajas resa bygger på en sann historia som utspelade sig i Stockholm strax efter ryska revolutionen. Femton personer åtalades och dömdes för människorov, tortyr och mord. Ligans huvudman dömdes till döden.
Carin är en journalist och programledare. Hon har till exempel lett Melodifestivalen och skriver regelbundet krönikor i Aftonbladet och Göteborgs-Posten.
DI Weekend frågade om det hjälpte henne som författare att hon var känd från TV. Det beror på, svarade Carin. Visst är jag välkänd men det kan ses som en nackdel också. Det är bara att titta på vilka tidningar som låter bli att recensera mig …
(Jag har tyvärr inte längre kvar tidningen så jag får reservera mig för eventuella fel och brister när det gäller det här citatet. Om någon har de exakta orden, skriv gärna dem i kommentarsfältet så ändrar jag)
Sofia