Jag jobbade förra fredagen och eftersom vår leverans av Zlatanboken blivit försenad och kommit först torsdagkväll hade jag en hel del exemplar kvar vid öppning. Förmiddagar brukar vara väldigt lugna fram tills lunchrusningen börjar, men inte denna fredag. Det började droppa in fler och fler, och alla hade samma fokus: Zlatanboken. Jag fick veta att den var slut i hela Stockholm och att Åhléns nu skickade kunderna till oss. Vissa kunder ville kramas av lycka och jag fick känna mig som jultomten. Så det var en glädjefylld stämning i butiken och klirr i kassan.
Det kan ofta vara så att vi råkar ha en bok inne som är slut på andra ställen och egentligen är det helt ointressant vad jag tycker om boken eller hypen som skapats kring den, glädjen som boken skapar tar liksom över och man dras med. Det som också är roligt med Zlatanboken, liksom med till exempel Lapidus böcker är att det kommer in en helt ny kundkrets i butiken, de som kanske aldrig satt sin fot i ett bibliotek eller bokhandel förut köper nu en bok utan att tveka. Det riktigt roliga är att se att många av dem får mersmak, kommer tillbaka och vill läsa mer.