I sin nya bok driver Kerstin Ekman med bokbranschen och hur utåtriktad och kommersiell den har blivit, så mycket att en författare måste vara både vacker och väluppfostradför att få visas upp. I Grand final i skojarbranschen är det två personer som står bakom författarnamnet Lillemor Troj, men det är Babba, Barbro Andersson, som skriver. Hon tar katalogkort på biblbioteket där hon jobbar och skriver sina utkast för hand på dem. Lillemor hjälper till med renskrivning på maskin och med kontakten med förlag, håller föredrag, åker på bokmässor, är med i TV. Hon försöker flera gången komma ur situationen, och vill egentligen sjalv vara författare. Det lyckas hon inte med. Babba vill inte avslöja sig. I omvärlden förstår man inte sig på deras umgänge. De verkar inte passa ihop. Babba säger att hon är för ful och för tjock. Dessutom är hon ovårdad och vulgär. Lillemor är vacker och kan föra sig i salongerna och skäms för Babba, låtsas ibland inte känna henne. Hon kommer till och med in i Svenska akademien. Tal som måste hållas, hjälper Babba henne med, så de är ändå beroernde av varandra.
Det gå rallt bättre ekonomiskt. Lillemor tar in alla pengar, men betalar Babba i kontanter.
På senare tid vill Babba bli självständig, och få med datorns hjälp till ett manus, som hon skickar till förläggaren, där hon avslöjar hela historien. Då har Lillemor och hon inte träffats på länge.
Hur det ska sluta? Det kanske inte ska avslöjas.
Det här är i alla fall en mycket bra Kersin Ekman.
Ingrid Feldt