• Benedikt gjorde en uppdatering i gruppen Grupplogga för ”Jag heter inte Miriam” av Majgull Axelsson”Jag heter inte Miriam” av Majgull Axelsson 2014-05-22 14:51

    Nu har jag färdigläst boken och jag har blivit mycket fundersam öder den. Det beror säkert på att jag föddes i Tyskland kort tid efter krigets slut och problematiken om förintelsen låg som ett “sak” på samhällets bord. I min egen historieundervisning  (60-talet) så genomarbetade vi tre gånger romerska historien från 753 f K till minst Caesar, men tyska historien tog slut i Weimar och började sedan 1945 med kanske 5 lektioner om 3:e Riket

    Frågan har i boken är jo inte: “Hur gick det till med förintelsen” i första hand; här låter det: “Hur kommer det sig att människor beter sig så att andra människor helt enkelt inte kan vara som de är. Det “Vi och de”. Varför kränker mig att du är såpass annorlunda att jag använder våld mot dig. Vad är faran i att du är annorlunda? Att du inte är som JAG / VI är. Eftersom den enkla svaret, ju, det är inte farlig det stämmer inte alls om man nu tittar på hur vi som människor agerar. Det verkar i alla fall inte kunna åtgärdas genom en appellation till moral eller dyl.

    I Sydafrika mot svarta, samma i sydstaterna i USA, mot indigen folk i Kolumbien eller Brasilien, mot Fotbollshejare från det ‘falska’ laget . . . Pol Pot, Hitler, Stalin men ockso dages ledning i Nordkorea. Och vi alla som går förbi utan blick-kontakt..

    Om någonting har gjort oss stor som människor de sista 150 000 år så var det samarbetet, empati och stöd. Och så verkar vi ha övergett det de sista årtusenden och vi har kommit så småningom till inställningen: På vilket sätt är du bra för mig. vad kan ja få av dig? på vilket sätt gagnar du / det mig.

    Och är resultaten noll, då ska du bort . .

    Det skrämmer mig