Bokcirkel: Vittervett: en folktro bokcirkel

Författare: Erika Hoff Holmgren
Vad är Vittervett?
Jag älskar svensk folktro.
Jag tycker att vittror, troll och bäckahästar är något av det finaste som finns. Det är mystiskt, det är magiskt och framförallt är det underskattat. Som en gedigen fantasyläsare från 12 till 27 har jag sällan om inte aldrig stött på så mycket av den skandinaviska folktroskatten i litteratur eller film som jag velat. Detta håller på att förändras! Ungdomsböckerna Pax är ett bra exempel, liksom den norska skräckfilmen Thale. Det börjar finnas fiktion om sagoskräck därute – och i brist på fiktion, kan man ju alltid läsa fakta!
Den här bokcirkeln är tänkt att samla alla vi som gillar dimmiga ängar och sådan mystik. Den är både till för etnologi-entusiaster, sagonördar och fantasyfolk. Jag tänker att tillsammans kan man lära sig mera!
Den är också ett sätt för mig att göra research för min rollspelsvärld Älvbett: en sagomystisk skräckvärld som man kan både textrollspela (https://dramatispersonae.ning.com/rollspel/alvbett/) och bordsrollspela i. En dag kanske det kommer nån novellsamling också, men det är ett senare projekt! Älvbett är i högsta grad ett Open Access projekt, och om man har lust att forumrollspela med mig eller andra Älvbettare är det bara att slinka in. Bordsrollspel är svårt om man inte råkar befinna sig i Luleå-trakterna!
Alla är välkomna, ingen är utesluten. Stig på!
vitter
litterär
Besläktade ord: vitterhet, vitterlek
vett
förstånd, omdöme, förnuft
vittra
mytologiskt väsen inom den nordiska fäbodkulturens folktro
Etymologi: Fornnordiska vættr.
Besläktade ord: vätte
Vad är Vittervett?
- Detta ämne har 0 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast för 4 år, 12 månader sedan av .
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.