Naturväsen i sjöar/vatten

• Detta ämne har 8 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 4 år sedan av .
Visar 8 svarstrådar
  • Författare
      Lars Petersson
      Deltagare

Exter, fråga Koffa själv! Eftersom du är intresserad att veta om henne, vill hon nog ha kontakt med dig. Så funkar det många gånger. Om du bor i närheten av vänern, ta dig dit en kväll eller natt, bara du själv. Sitt och låtsasprata med henne. Ha inga förväntningar. Bara slappna av och låtsas hon är där.

Hon kan nog vara en väktare av sjön kanske. Kanske en portal där, känns ja på det inom mig, och som att jag kan känna henne. Ett vidunder, där ordet betyder något underbart under. Var ju någon som kom upp från en av sjöarna i norr och sa, jag är vidundret. Det var kanske en väktare där.

så fråga henne. Titta på vänernbilder och låstasprata med henne. Hon bekräftade just nu att hon finns och är väktare. Men vad hon exakt heter eller är, gör ju människor sina egna tolkningar av. Hon är den hon är, men finns

Exter
        Deltagare

Jag skulle vilja veta mer om sjöodjuret Koffa som sägs bo i Vänern, men hon finns inte med i någon av de böcker jag tittat i hittills. Hittade bara litegrann vid googling.

Yes, det tycker jag absolut att vi ska. Nyfiken på vattenväsen-tolkningen!

Exter
          Deltagare

Tack för spännande berättelse, Lars! Och för boktips Erika! Ska ta en titt på Tillhagen. Vattnet drar kanske är något vi skulle kunna läsa i den här cirkeln vid tillfälle.

(Jag flyttade er diskussion till en ny tråd! Tyckte den hörde hemma bättre är.)

Det tips jag har på en etnologisk/folklivsforskande fackbok i ämnet är “Vattnens folklore: sägen och folktro kring bäckar, älvar, sjöar och hav” av Carl-Herman Tillhagen. Lars har redan nämnt romanen “Vattnet drar” av Madeleine Bäck, som är en roman som verkar handla om väsen i sjöar/vatten.

Lars Petersson
            Deltagare

Jag har varit med om en del kul vid insjöar. Magi kan det kallas med naturväsen. Har dock bara en liten insyn i deras värld. Bara de själva vet hela vidden. Bäst att alltid hålla sig till källan, fråga de själva, vilka naturväsen som är vid en särskild sjö, bäck eller myr. Du har säkert din favoritplats och eftersom du undrar, söker de nog säkert efter dig med. Bara fråga dem och känna hur de kontaktar dig.

Men iallafall. För kanske 8år sen besökte jag en vän utanför Gävle. Vi besökte två fina sjöar, dock utan att bada, för i april är Norrland kallt.
              På natten drömde jag om den ena sjön, källvatten sjön. I drömmen tog en jätte med mig in, bergtog mig och visade att de jobbade med jordenergi i berghällen vid sjön. Det lös upp av röd energi från jordens inre. Så sa de ”du vet inom dig att du är en av oss”. Sen den dagen har jag försökt att måla det de visade mig.

I somras, eller egentligen på hösten året innan hände det igen. Min vän behövde hjälp. Jag frågade om healing, efter någon kraftplats.
              Då fick jag in från den andra sjön. Som jag drogs in i sjöns mitt. Där blev en guldvortex. Så kom in att det var ”hjärtat” helt enkelt. Från där naturfolket sänder sin kraft. Jag frågade då vilka som jobbar där. Till svar var ”de uråldriga skogarnas väktare”, ”de uråldriga bergens väktare”, ”ursjälens väktare”. När jag skriver detta blir jag alldeles lugn och varm. Det var sant som jag fick in.

Så var jag tvungen att besöka min vän, och kraftsjöarna igen. Verkligen bada i dem. Känna kraften på riktigt. Mot huden. Bada i ”hjärtats” sjö var så gott. Simmade ut mot mitten. Helt absorberades. Blev ett med. Magi.
              Även källsjön var magisk att bada i. Det jag fick in här, om de som är där var. En katt till min vän som gått över tog mig med in i hällen. Vi flög på en röd liten drake. Mer än en gång. DÄr inne möts jag av en behornad varelse. En underbar, underjordisk panliknande. Kanske en urfader. Många gånger har jag mött denne vid sjöar. Även vid källflöden i mossar. Han är någon slags urkraft för det underjordiska flödet.

Och så visades hur drakar flög upp från mitten av båda sjöarna. Drakportaler. Kraftplatser. Som att där byggs naturläketempel för naturfolket. Där de kan fylla på kraft. Finnas igen. Bli starka igen.

Fick in även om en ”systersjö” utanför nybrotrakten, som alltså är en källsjö som den i Gävle. Likaså en port för jordens kraft.
              I denna badade jag i lördags och söndags. Väldigt kallt men skönt och friskt. Bada naken är gott. Då har man jordekraften mot huden. Bakade lite paj oxå som jag åt och delade med naturfolket. Gott.

Det var en del. Tack för du lyssnade. Jag vet inte allt. Naturfolket vet naturligtvis.

Exter
              Deltagare

Hej Lars, det skulle jag gärna vilja veta mer om!

Lars Petersson
                Deltagare

Hej exter,
                  Jag har haft egne speciella upplevelser vid insjöar. Övernaturliga. Väsenlika, Magnifika. Magiska. Naturmagi för naturfolket. Om du vill veta mer, hojta till.

/Lars “trollkonstnären”

Exter
                  Deltagare

Inte säker på om jag orkar läsa en vanlig pappersbok, men kan försöka!

Apropå nåt helt annat, har någon tips på någon bok eller text om undervattensväsen i nordisk folktro? Helst såna som bor i insjöar. Vad finns det under ytan där egentligen, enligt myterna alltså?

Visar 8 svarstrådar
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.