"Folktro A-Ö" av Ebbe Schön

Visar 7 svarstrådar
  • Författare
      InaJ
      Deltagare

Aha, tack, det var intressant. Han lär ju va en sån filur. Finns ju mycket småknytt. De små under jorden m.m.

Det enda jag hittade var “Tittile-Ture”, någon slags vätte? Som bor i vatten? Oklart:

https://allmogen.org/artikel/vattarna-i-norrlandsk-folktro/

InaJ
        Deltagare

Är det någon som vet vem Ture är i följande offerramsa? Åt gårdsrå, åt tomtrå, åt Ture och åt elden. Menas det helt enkelt tur möjligen?

InaJ
          Deltagare

Är det någon som vet vem Ture är i följande offerramsa? Åt gårdsrå, åt tomtrå, åt Ture och åt elden. Menas det helt enkelt tur möjligen?

Eller hur, tycker också att rent nöjsläsningsmässigt passar det bäst att hoppa runt! Som ett mini-wikipedia-universum, fast bara om folktro.

Tyckte det var rätt kul, läste (läser, skall erkännas..) pärm till pärm mest för att det är sån jag är. Han har ju ändå skrivit rätt “lättsamt”, trots att det är ett uppslagsverk, och det är rätt bra!

InaJ
            Deltagare

Måste bara lägga till, kolla “skägglös tomte” i uppslaget sid 193, :D

InaJ
              Deltagare

Jodå, det var intressant. Visst funkar det med en faktabok mellan varven tycker jag. Jag har läst lite så att jag hittar något spännande och sen hoppar vidare till något som anknyter. Det som kommer upp just nu för mig är stycket om vävning, sid 223.224 i mitt exemplar. Jag väver inte själv men gick en kort vävkurs nån gång för rätt länge sedan det jag minns är hur pilligt det var att sätta upp väven. Inget i min smak, men det intressanta är att Ebbe skriver om hur mycket magiska knep man använde runt vävningen. Man fick t.ex. inte säga något under varpningen. Det kan jag verkligen förstå så noggrann som man måste vara. Hela väven står ju på spel. De klippte också bort en bit av väven och gick utomhus och offrade till råna. “Åt gårdsrå, åt tomtrå, åt Ture och åt elden”. Vem Ture är har jag inte lyckats lista ut (gårdstomten?) men ska läsa vidare på Skogsrå och se om det klarnar, knske någon annan vet.

Tiden är kommen! Klockan har slagit! Låtom oss samtala om Ebbe Schöns lilla faktabok.

Hur har det gått? Hur kändes det att läsa en regelrätt faktabok? Och dessutom ett uppslagsverk? Fick ni fatt i något nytt ni inte visste sen tidigare?

Visar 7 svarstrådar
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.