Norrköping
Offentlig bokcirkel aktiv 2 veckor, 2 dagar sedanVi väljer gemensamt en bok som vi läser under en tidsperiod som vi gemensamt kommer överrens om och sedan diskuterar vi boken tillsammans irl över en flaska vin eller något. Är väl typ så det funkar? Anyway. Norrköping, joina om ni vill så kan någon mer erfaren bokcirklare snida på upplägget.
Vänligen Anton
Förslag på böcker
- Detta ämne har 12 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 2 veckor, 3 dagar sedan av
Anton.
- FörfattareInlägg
- 2026-03-15 kl. 21:16 #82512
Hej alla!
Är det möss och människor som gäller till nästa träff eller har ni bestämt någon annan bok?- 2026-03-16 kl. 16:42 #82514
Hej Frida,
Vi träffades på cafe Ohana förra söndagen och diskuterade Mrs Dalloway och då pratade vi om nya böcker och kom fram till att vi nu ska läsa JM Cotzees roman I väntan på barbarerna och sen prata ihop oss om en träff efter påsk. Om du har möjlighet att ses då kan du ju även dela dina tankar om Mrs Dalloway. (:
Vänligen
Anton- 2026-03-16 kl. 19:15 #82515
Hej igen!
Tack för svar! Då ska jag leta upp den. Börjar fatta hur den här sidan fungerar äntligen.
/Frida
- 2026-03-16 kl. 20:14 #82516
Ja den är rätt knepig den här sidan. Vi bytte nummer när vi sågs på Ohana och startade en whatsappgrupp. Om du vill dela nummer eller mail här kan du göra det så lägger jag till dig, annars kan vi byta nummer sen vid nästa cirkelträff. (:
Jag, och kanske övriga, kan också tänka mig en förutsättningslös fika innan nästa bestämda träff om du vill, så kan vi prata lite Dalloway också och byta nummer irl. Säg till bara så styr vi upp något isf. Är i Portugal nu till torsdag nästa vecka men efter det kan jag ses. (:
- 2026-02-09 kl. 17:46 #82260
Hej!
Nu har jag hittat hit. Det låter som en bra idé. Är det något som bestämts gällande upplägg mer än första bok att läsa?
/Frida
- 2026-02-10 kl. 21:07 #82281
Hej,
Så bra att du hittat hit. (:
Nej vi har inte bestämt något specifikt kring upplägg mer än att vi sagt att ambitionen är att ha läst klart boken till 1a Mars och därefter planera in en träff för att diskutera. Om du har tankar under läsandets gång får du mer än gärna dela med dig genom att skapa diskussioner i nya trådar men det inget krav.
Har du några egna ideer på upplägg så är det bara att du delar med dig. Jag är helt ny med bokcirklar och jag tror Kajsa har lite men inte jättemycket erfarenhet (du får flika in här Kajsa om du vill).
Vänligen
Anton
- 2026-01-27 kl. 12:04 #82054
Hej!
Skrev ett svar men kan inte se det nu, har heller inte riktigt förstått den här sidan, men eventuellt blir det dubbelt nu!
Jag har varit dålig på att läsa senaste åren men vill gärna komma igång igen, men lite svårt att hitta inspiration. Har tidigare läst några klassiker, främst i bokcirkel-situationer, och sen väldigt blandat, en del deckare, främst svenska och Agatha Christie.
Läser gärna någon av dem på listan, av dem har jag läst Doktor Glas och Maken, så är öppen för vilken som av de andra, men gärna inte någon 500-sidorsbok som första!
Hälsningar
Kajsa- 2026-01-27 kl. 23:15 #82059
Hej!
Vi skulle ju kunna ta den första på listan, Mrs Dalloway, den är under 300 sidor och verkar relativt lättsam.
Du nämner bokcirkel-situationer, (kul ordval btw tänker mig en skarp situation där du måste läsa en bok och direkt efter diskutera den, allt i samma scen.(:), då har du erfarenhet av formatet? Hur brukar det gå till sen när en bok valts? Förstår att en tidsram bestäms men brukar det vara lite förhållningspunkter, saker att tänka på eller anteckna along the way? Som alltså uttrycks av gruppen redan innan läs-start.
Kul grej iaf verkar det som, bokcirkleriet. (:
Vänligen
Anton- 2026-01-29 kl. 18:27 #82093
Det låter bra!
Har mest haft bokcirklar i skolan, och det är ett antal år sen nu, men vi har aldrig haft några förhållningspunkter eller något att tänka på under tiden vi läst, men tror eventuellt hade vi förslag på diskussionspunkter när vi sågs sen.
Har dock haft liten bokcirklar även efter skolan, och då har vi bara setts och pratat fritt om boken!
//Kajsa
- 2026-01-29 kl. 22:27 #82096
Då kör vi på den boken. (=
4 veckor med start nästa vecka kanske kan funka?
Tänker vi kan ju läsa i egen takt men om vi har en intention att hålla ett någorlunda jämt och lika tempo kan vi ju sikta på att läsa 50-60 sidor i veckan och då gärna komma med någon liten reflektion efter varje vecka. Då tänker jag bara att vi kan, helt valfritt såklart, skriva ett inlägg här om och när vi har något vi vill dela. Det behöver inte vara någon specifik dag i veckan eller så men kan ju vara kul att diskutera lite lätt även under lästiden.
Så ses vi irl, om du vill, efter 4 veckor och diskuterar helheten, vad vi lärt oss och vilka funderingar vi har kring karaktärer, omgivning, handling och budskap med mera. Exakt dag och tid för träff efter 4 veckor behöver vi planera in såklart men målet kan ju vara att ha läst klart boken till 1a Mars så planerar vi in en träff efter det datumet (eller om vi känner oss redo och båda lästa klart några dagar innan kan vi ju ses den helgen exempelvis, 28 feb-1a Mars är ju en helg).
Vad tror du om det?
Vänligen
Anton- 2026-02-03 kl. 09:26 #82163
Det låter som ett bra upplägg! Jag har lånat boken nu och ska försöka komma igång snart och se vilket tempo jag håller!
- 2026-01-27 kl. 11:59 #82053
Hej!
Har inte heller riktigt förstått den här sidan!
Jag har varit dålig på att läsa senaste åren, men vill gärna komma igång igen. Har läst en del klassiker, men även ganska mycket deckare, främst svenska lite lättsammare och Agatha Christie.
Tycker det låter bra med något av de på listan, av dem har jag läst Doktor Glas och Maken, så är öppen för vilken som ac de andra, men kanske helst inte någon 500-sidorsbok att börja med!
Hälsningar
Kajsa - 2026-01-26 kl. 10:38 #82041
Hej! Nu är vi iaf två medlemmar i den här cirkeln. Vi kan ju invänta några fler innan vi kör igång men kom gärna med tips Kajsa på vad du vill läsa. Jag har läst i princip alla Stephen Kings böcker och en del internationella deckare, några enstaka nobelpristagares romaner men knappt några ”klassiker” så tänkte att det kanske kan vara kul att beta igenom de mest kända verken. Är dock helt öppen för förslag och andra böcker.
Här är en lista från Bonnier på 20 klassiker https://www.bonniersbokklubb.se/Boktips/20-klassiker-att-lasa-innan-50/
Vi skulle kunna ta någon av dessa att börja med. Men det beror såklart på vad du har för preferenser.
Tycker den här sidan (bokcirklar.se) är väldigt oklar, vet inte ens om det går att skicka PMs? (:
Välkommen till cirkeln iaf. (:
Vänligen
Anton
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.