Läs med Sundsvalls stadsbibliotek

Visar 11 svarstrådar
  • Författare
      Ida Norberg
      Deltagare

Har nu laddat hem Anne enrights bok den gröna vägen. Får se vad det är för nåt. Nån som börjat läsa än?

Amela Hadziresic
        Deltagare

Det blir nog väldigt spännande!

Från min tidigare som inte syns någonstans:
          Att saker och ting sammanfaller bara så där!!! Är det inte en smula underligt att under läsningen så får jag stöta på: först en artikel i DN om nedfrysningsmetoden, sedan en artikel om att den största asteroiden kallad 2014 JO25 korsar jordbanan på inte så långt avstånd och man minns Teljabinsk som dyker upp i själva boken.
          http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/betalar-hundratusentals-kronor-for-att-frysas-ned-efter-doden/

Esterpauline
          Deltagare

Ser fram emot att ses i levande livet i morgon och att få prata om detta stycke bok. Antar att en ska bli provocerad till det yttersta av de obehagliga scenerna. Eller kanske helt enkelt uttråkad intill evigheten amen?

Amela Hadziresic
            Deltagare

Ikväll läser jag nog klart boken. Just nu är jag bara så förtjust i Stak, 14-årige adoptivsonen, som inte länge vill gå i skolan. Så mycket jag i den åldern! Jag lämnade också skolan för att som Stak säger: “de har ingenting att komma med som skulle göra intryck på mig” :) Go Stak!

Ida Norberg
              Deltagare

Nu har jag läst klart boken. Den lämnar mig till viss del i ett vakuum. Jag kan inte säga att jag kan se poängen med boken. Annat än att jag än mer tror att alla är lurade. Alla de filmer oxh bilder som visas i Konvergensen verkar ju också kallhamrat filmade oxh regisserade, med riktiga människor som dör på riktigt. Jag undrar också om alla skyltdockorna som står uppställda varstans egentligen är döda människokroppar, vilket ökar på det bisarra med hela grejen….

Ida Norberg
                Deltagare

Artis martenau – det otäckaste jag läst på länge … Att vara ett instängt medvetande utan referensramar och blint försöka greppa något om tillvaron…vilken mardröm. Kan de se vad hon tänker tro?

Ida Norberg
                  Deltagare

Måste bara kommentera det här som dök upp nu, efter ungefär halva boken…när en guide i dreadlocks plötsligt gör entré….på nåt vis känns det helt fel i sammanhanget. Som en felkod eller ett missljud i det perfekta. Inte för att dreadlocks är fel på nåt sätt, det är bara det att det inte känns stilrent, eller sterilt som allting annat beskrivits i boken…

sen undrar jag vad sjutton alla skyltdockor ska representera?

De där kropparna som de också strippat på organ av nån anledning stör mig ofantligt. Vad är kroppen utan sina organ? Om de tar bort hjärnan, kan de då sätta tillbaka den?

Det är något som jag också uppfattar, nu är jag långt ifrån klar med boken men att de lockar till sig just dem med mycket medel känns som en varningsklocka. Döden är ett okänt blad och är väl kanske en anledning till att religioner finns eventuellt. Människor behov att känna sig trygg, att kunna förstå det som inte har en förklaring är väl en tydlig svaghet i mänskligheten som gärna nyttjas.

Ida Norberg
                    Deltagare

Känns som att de inblandade blir lurade. De blir bara “humankroppar” att experimentera med för Stenmarks-bröderna, som skrattar hela vägen till banken… Men kanske är det en del av poängen med boken, att vi människor så lätt vill tro. På nånting. Här på evigt liv med något mer substans än kristendomens lära, möjligen. Är människan så lätt att dupera? Iaf en tanke författaren leker med, bland annat.

Ulf Johansson
                      Deltagare

Verkar vara en utpräglad idéroman. T ex många intressanta frågeställningar om jagets identitet över tid: vad är det som säger att det är samma person som kommer att vakna upp efter nedfrysningen?
                        “…hur blir det med själen? Är medvetandet oförändrat? Är du samma person?”

Har börjat läsa boken men än så länge inte riktigt kommit in i den. Känns som jag läser många ord men inte får något sammanhang. Hoppas den blir lite klarare framöver

Amela Hadziresic
                        Deltagare

Bokcirkeln vi har startat är offentlig och det är bara att gå med. Boken vi har börjat läsa är Don de Lillos Noll K.
                          Vi avslutar sedan med en liveträff den 27 april kl 13.00 i Digidelcenter. Välkommen!

Visar 11 svarstrådar
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.