Bokcirkel: Boktokarna

Författare: DensisteMohikanen
Liv till varje pris av Kristina Sandberg
God afton!
Hoppas att ngn/några av er har läst denna roman. I nödfall får jag väl sitta här själv och idissla… :-)
Ibland har vi ju kommit in på detta med långa romaner vad gäller antalet sidor… Här har vi ett praktexemplar! :-)
Romanen kan förefalla ngt “babblig”… Men författaren har väl velat fånga framför allt Majs tankar och känslor Vi får ju även följa Tomas ibland.
Jag har läst de två föregående delarna och det underlättar läsningen. I första delen är det ett evigt påpekande om åldersskillnaden mellan Maj och Tomas. Jag blev litet irriterad på det. Samtidigt är det svårt att INTE påpeka det just för att Maj är så ung när de träffas och för att åldersskillnad märks så mkt mer då.
Tomas är alkoholist och böckerna igenom framgår detta tydligt. Som tur är tycks han vara s k periodare. Han är yngst av flera syskom och hans mor var väldigt dominant.
Jag tycker att det känns som en realistisk närvaro i romanen. Man undrar hur det var för alla kvinnor som INTE var så husliga som Maj! Det är inte måttligt vilka krav som kvinnor, särskilt hemmafruar, hade på sig! Dessa evinnerliga bjudningar! Och hela tiden ska det bjudas på ngt. Finnas starkvaror hemma eller som “måste” köpas. Och mitt i allt detta står alkoholisten…Huh! Så svårt, så svårt. Maj är ju ingen nykterist själv…
-
Detta ämne redigerades för 3 år, 3 månader sedan av
DensisteMohikanen.
Liv till varje pris av Kristina Sandberg
- Detta ämne har 11 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 3 år, 2 månader sedan av .
-
FörfattareInlägg
-
-
2020-03-22 kl. 15:31 #29476
Jag trodde, att Anita råkade ut för en studieneuros.Det tror jag är ganska vanligt bland studenter, som är studiebegåvade och ambitiösa. En syster til en av min aklasskamrater råkade ut för detta. Hon var mycket duktig i skolan och hade höga betyg. Hon kände nog, att man förväntade lika bra resultat på universitetet, men när hon inte lyckades så bra fick hon ett nervöst sammanbrott.
Ja, det är nog inte så lyckat att vara affärsman, om man har alkoholproblem. Det blir mycket representation och man förväntas dricka alkohol som alla andra.
Som jag fattade det, när jag läste boken hade väl Tomas starkare känslor för Helena än för Maj. -
2020-03-22 kl. 01:52 #29475
Jag hittade min gamla recension av Sandbergs första del i serien om Maj: ATT FÖDA ETT BARN.
Läsvänner
Inga medlemmar hittades.
Bokcirklar
Visar 1 gruppGrupplogga för Att föda ett barn av Kristina Sandberg
Att föda ett barn av Kristina Sandberg
Offentlig bokcirkel
aktiv för 4 år, 5 månader sedan | 9 medlemmarEfter att ha läst boken så har jag så många funderingar kring den, så jag testar att skapa en bokcirkel kring den. Hoppas det är fler än jag som vill diskutera den.
Bokens handling: Året är 1938 och Maj, på […]
Visar 1 grupp
View All matched Groups
OmnämnandenProfilbild för DensisteMohikanen
Grupplogga för Boktokarna 8 March, 2020 02:03
Vad tycker ni om skildringen av Tomas? Hans alkoholism? Jag tycker att det är en suverän beskrivning. För dem som eventuellt inte vet hur ett missbruk kan yttra sig vore det nog nyttig (chockerande?) läsning. Ändå tycker jag inte att porträttet är dömande. Vi får ju trots allt en nära skildring av MÄNNISKAN Tomas. Men att nämna mycket om personen…[Läs mer]
Profilbild för Ulrika ForsmanUlrika Forsman gjorde en uppdatering i gruppen Grupplogga för Fritidsföreningens bokcirkelFritidsföreningens bokcirkel 27 May, 2015 01:44
Bok fyra i cirkeln Att föda ett barn av Kristina Sandberg. Jag har läst ut den och det skulle jag inte gjort om jag inte varit med i en bokcirkel. Boken är bra skriven, det är inte språket som tog emot. Osäkerheten hos huvudpersonen Maj, gjorde mig galen. Har bara lust att be henne sluta grubbla.
Profilbild för HannaHanna postade en uppdatering 26 September, 2014 06:13
Läser “Att föda ett barn” av Kristina Sandberg. Det tog mig cirka 100 sidor att komma in i den och jag funderar starkt på om jag inte borde skapa en bokcirkel av den. Tycker inte alls om huvudpersonen Maj, men trots det finns det mycket att diskutera i den.
Profilbild för Annika Hermele
Annika Hermele svarade 5 år, 5 månader sedanDet skulle vara kul att vara med i en sådan cirkel, jag har inte läst den men vill gärna.
Profilbild för Hanna
Hanna svarade 5 år, 5 månader sedanNu har jag skapat en grupp – få se hur det går.
Profilbild för Maud Hell
Maud Hell svarade 5 år, 5 månader sedanGör det! På bokmässan hittade jag författaren och köpe två exemplar av denna bok som varit slut ett tag i bokhandeln. Vår läsecirkel ska läsa den och jag bad om tips. Kristina S sa ungefär att boken och Maj är lite instängda och man måste inte tycka om huvudpersonen!
Profilbild för Hanna
Hanna svarade 5 år, 5 månader sedanNu finns gruppen där. Kul att du träffat henne. Har du börjat läsa?
Profilbild för anJaraanJara postade en uppdatering 31 January, 2013 04:08
Nu har jag läst klart Knausgård Min kamp 2 och jag tyckte det var mycket bra. Är glad att jag fortsatte efter ettan (som jag kände mig lite frågande i). Förutom att jag vart väldigt förtjust i de långa beskrivningarna, meningarna (både tydliga och otydliga), beskrivningar av tankar med mera, gillade jag uppbyggnaden av texten, där minnen väv…[Läs mer]
Profilbild för DensisteMohikanen
DensisteMohikanen svarade 7 år, 1 månad sedanHej! Jag har skrivit om Att föda ett barn av Kristina Sandberg. Finns inlagd bland mina läsdagböcker. Har kopierat från “gamla” Bokcirklar.se. Men man får bläddra ordentligt innan man hittar den. Jag vill också läsa fortsättningen. M v h Mohikanen.
Profilbild för anJara
anJara svarade 7 år, 1 månad sedanHej :) Tack för din kommentar.
Jag hittade inlägget, efter en rejäl bläddring :). Tack, vad kul att läsa!Något som jag tyckte fastnade extra från boken, som jag nu påmindes om när jag läste ditt inlägg, var just matlagningen och speciellt situationen med Överstens gädda. Vad fint Sandberg har fångat kulturella gränser exempelvis i beskrivningarna kring matdetaljerna! Gädda, är det inte lite bondskt iallafall? Och var den inte lite rå? (Fast får man verkligen säga det och till vem isåfall?). Sådana saker. Håller med dig om de små detaljerna.
ps. Jag blev helt enkelt tvungen att låna nästa bok nu: Sörja för de sina.
Profilbild för UlrikaThorssonUlrikaThorsson postade en uppdatering 11 December, 2012 08:20
Nu har jag gett mig i kast med Kristina Sandbergs andra del i trilogin om Maj. Första delen Att föda ett barn var riktigt bra och jag gillar vad jag läser i del 2 Sörja för de sina. Det finns många uttryck i böckerna som får mig att tänka på min egen mormor. Hon gjorde visserligen ingen klassresa men karlar som spritade gillade inte hon heller!
Profilbild för UlrikaThorsson
UlrikaThorsson svarade 7 år, 3 månader sedanNu har jag kört fast. Boken går lite på tomgång och jag kommer inte vidare. tar en paus för att läsa en deckare.
Profilbild för DensisteMohikanenAtt föda ett barn Romanens huvudperson är Maj som arbetar på ett konditori. Miljön är Örnsköldsvik med ommejd. Hon är i tjugoårsåldern och vi befinner oss strax före andra världskriget. Maj har en pojkvän, Erik, men det strular till sig för dem. Kanske att Erik inte riktigt är mogen för ett fast förhållande. Och tydligen inte Maj heller eftersom hon “hamnar i säng” hos en betydlligt äldre man – Tomas. Med grånat hår, men f ö stilig. Efter diverse förvecklingar blir de ett par . Maj upptäcker att hon är gravid. Konventionen kräver att de gifter sig.
Tomas är ngt av en gåta; har gått igenom en skilsmässa (ovanligt vid denna tid). Så småningom inser Maj att han har problem med spriten.
Många utförliga detaljer kring kvinnokroppen, matlagning, borgerlig konvenans, släktvanor i en rik familj.Tomas har ett spänt förhållande till sin mor. Hon kräver mkt av honom (han är yngst av många syskon) och han hamnar i en känslomässig fångenskap.
Spännande…samtidigt som det gåtfulla består.
Romanen ska följas av en fortsättning. Jag vill inte avslöja för mkt av händelseförloppet.
Men mitt i all gäddtillagning, mitt i allt ammande och försök till kärlek…så har Kristina Sandberg skapat trovärdiga personligheter. Skildringen av alkoholism känns realistisk.
Perspektivet kränger ngt åt det kvinnliga hållet, men det är kanske inte så konstigt. Det är författarens egna släktingar som vi får följa.“Små” detaljer kan ofta förgylla en roman…utan att man riktigt kan förklara varför. I den här romanen så är det när Tomas kommer i trappan…efter att Maj tvekat om hon ö h t ska gå in i huset där han bor… “Maj” säger han. Inte Maja eller Majsan. Maj. I ett speciellt tonfall, bildat, belevat.
Tyvärr finns där ju även andra drag, mindre belevade.
Men för att upptäcka dem, får ni nog läsa romanen själva.Mvh Mohikanen.
-
2020-03-21 kl. 17:13 #29474
Jag tycker att författaren fångar både Majs och Tomas karaktärer. En viss gåtfullhet finns kvar vad gäller Tomas. Varför dricker han? Intressant detta att han liksom dottern (Anita) ofta upplever sig som glad utanpå och ledsen inuti. Man undrar varför? En känslig läggning. Visst…men alla känsliga människor dricker ju inte. Synd att han inte “fick” bli lektor i historia. Det skulle kanske ha passat honom bättre än affärsman?
Verkar som att det var ett suicidförsök för dottern. Undrar om det var på S:t Lars i Lund som hon var inlagd? Låst avdelning. Jo, för en utomstående låter det alltid så dramatiskt med låsta avdelningar… Vi hade också låsta avdelningar. Där gick man med sin nyckelknippa (även “trekantsnycklar” till fönstren)… Man kommer in i det…Så är det. :-)
Anita tycks ha haft svårt med separationen från föräldrarna. Plus denna oro för fadern… En alkoholist tänker ofta “Detta rör bara mig själv. att jag dricker är min ensak”. Det stämmer ju inte! Hela familjen blir lidande. Partner och barn. Ibland dessa förtäckta hot/misstankar: ska han(hon) skjuta sig…ta livet av sig?
Det är faktiskt svårt att riktigt få grepp om hur kärleken är mellan Maj och Tomas. Att han t o m när han måste välja mellan Helena och Maj…noterar vem som är bäst på att laga mat…Typiskt karlar! Eller…?? -
2020-03-08 kl. 15:08 #29318
Jag håller med Mohikanen. Det är en bra skildring av Tomas´alkoholism, utan moralistiska pekpinnar. Det som gjorde mig litet förvånad, äar att han faktiskt klarar av att sitta på en middag, när andra dricker vin och sprit och hålla sig till alkoholfria varianter. Då kom jag att tänka på min fars arbetskamrat, som hade detta problem. När han var hos oss på en bjudning och vi andra fick drinkar före maten fick han en alkoholfri variant och det gick bra. Det som Tomas uppenbarligen inte klarar är att hålla sig från alkoholen, när han är ensam. Därför borde han aldrig ha bosatt sig i Sundsvall ensam.I så fall borde Maj också ha flyttat. Hon hade kanske kunnat få någotarbet där.Det var ju också därTomas träffade Helen, som han själv ansåg vara sin stora kärlek.
-
2020-03-08 kl. 02:03 #29315
Vad tycker ni om skildringen av Tomas? Hans alkoholism? Jag tycker att det är en suverän beskrivning. För dem som eventuellt inte vet hur ett missbruk kan yttra sig vore det nog nyttig (chockerande?) läsning. Ändå tycker jag inte att porträttet är dömande. Vi får ju trots allt en nära skildring av MÄNNISKAN Tomas. Men att nämna mycket om personen UTAN att ta med missbruket vore ju märkligt och skulle bli ofullständigt och förskönande.
Förutom det destruktiva i själva drickandet så har han ju med tiden väldigt mörka och uppgivna tankar Om att skjuta sig någonstans. Det tror jag också är vanligt bland missbrukare.
I första delen av serien (ATT FÖDA ETT BARN) så får Tomas behandling av denne professor Bjerre som nämns i romanen här. Jag vill tillägga att det är flera år sedan jag läste de andra delarna. -
2020-03-07 kl. 17:53 #29314
God afton!
Jag kommer att skriva här sent i kväll eller i natt. :-) -
2020-03-06 kl. 15:14 #29309
Ja, ni får gärna skriva här!:-)
Jag återkommer snart…Har varit litet splittrad eftersom jag velat läsa och begrunda Faulkners roman Medan jag låg och dog också… Eftersom det var sådant bry att få tag på boken så känner jag att jag vill göra boken rättvisa. -
2020-03-01 kl. 15:22 #29289
Jag förstår, att författaren vill skildra Majs liv och då måste hon beskriva matlagning, bakning och klädvård med mera eftersom Majs liv till stor del består av dedssa saker. Så måste det ha varit för den tidens hemmafruar. Jag har tänkt mycket på min mamma, när jag har läst denna bok.. Hennes tillvaro bör ha sett ut ungefär som Majs.
Tomas är nog mer än bara försäljare. Såvitt jag förstår är företaget ett familjeföretag. När Karl-Magnus(?) drar sig ur, blir han tvungen att försöka sköta det själv. Men han verkar inte vara någon riktig affärsman. Han är nog litet för vek och godtrogen. Därför går det inte så bra. Och att bosätta sig ensam är nog ingen bra idé för en alkoholist.Där, i Sundsvall träffar han ju Helene, som han faller för. På slutet får jag intrycket, att det är henne han har de varmaste känslorna för. -
2020-03-01 kl. 11:36 #29288
Det var som sagt lite svårt att komma in i boken då det känns som den börjar precis där den andra slutar. Många personer som man inte fattar hur de hänger ihop.
Helt klart babblig och lite långsam, kanske onödigt lång? Men realistisk, det var ju så för hemmafruar förr. Inte lätt att sköta allt, men de utvecklade också en betydande kompetens. Den kompetensen saknar dagens unga till stor del. Att kunna ordna både god mat från råvaror åt gäster, beräkna hur mycket som går åt och tiden för tillagning är inte enkelt. De hade inte samma hjälpmedel som nu för hemmets övriga skötsel.
-
2020-03-01 kl. 11:23 #29287
Husse! Jag förstår hur du menar.
Dock är det min övertygelse att Sandberg har en poäng med allt matlagande och övriga hushållsgöromål. Så mkt av Majs energi går åt till detta. Det “suger” ju för att använda ett modernt uttryck. Man kan naturligtvis ha åsikter om detta liv, så här c:a 60 år efteråt.
Jag vill minnas att Maj går med i ngn läsecirkel i ngn av de första delarna. Men det går väl inte så bra. Antingen för att hon inte “hinner” läsa ordentligt eller möjligen för att hon har svårt att fokusera på läsningen. Eller: mest troligt: hon får svårt att uttala sig muntligt bland de kulturella (eller som möjligt “spelar” kulturella)deltagarna.På tal om Tomas: han är väl ngn slags försäljare. Jag vet inte, men det innebär väl många resor och risk för ensamhet. Hur ska han kunna undvika det? Frestelser överallt! Han skulle behöva ngt stabilt hemmavid. De nya ägarna rationaliserar och skär ned. Den här krypande misstänksamheten (“Vad planerar de eg för mig?!”)och ångesten känns in i märgen.
-
2020-02-29 kl. 15:37 #29286
Ett problem med denna bok är att den är den sista i serien. För mig som inte har läst de föregående delarna var det framför allt i början litet svårt att hänga med i handlingen.Hela tiden nämndes det namn,. som jag inte visste vilka det var eller hur de hängde ihop med Maj och Thomas.Det hela utspelar sig under 1950- och 60-talen och det finns en hel del tidsmarkörer. Eftersomjag själv är uppvuxen under denna tid är det något jag uppskattar.
Det är också intressant att följa Thomas kamp för att hålla liv i företaget liksom också hans kamp mot alkoholismen.Jag tycker att han verkar vara ganska stark som kan sitta på bjudningar och tacka nej till alkoholhaltiga drycker fastän han känner en längtan efter dem. Ibland kan han inte värja sig utan får återfall. Det känns traagiskt.Med tanke på alkoholismen borde han undvika att leva ensam, som han gör i Sundsvall innan han faller för den nya kvinnan, Helena hette hon väl.
Det jag tycker är negativt med boken är, att det skrivs litet för mycket om bakning, matlagning och klädvård. Jag menar inte att det inte skulle finnas med eftersom det är Majs huvudsakliga arbete men det behövde inte skildras så detaljerat. Det är en roman och ingen kokbok. -
2020-02-28 kl. 18:00 #29281
God afton!
Hoppas att ngn/några av er har läst denna roman. I nödfall får jag väl sitta här själv och idissla… :-)
Ibland har vi ju kommit in på detta med långa romaner vad gäller antalet sidor… Här har vi ett praktexemplar! :-)
Romanen kan förefalla ngt “babblig”… Men författaren har väl velat fånga framför allt Majs tankar och känslor Vi får ju även följa Tomas ibland.Jag har läst de två föregående delarna och det underlättar läsningen. I första delen är det ett evigt påpekande om åldersskillnaden mellan Maj och Tomas. Jag blev litet irriterad på det. Samtidigt är det svårt att INTE påpeka det just för att Maj är så ung när de träffas och för att åldersskillnad märks så mkt mer då.
Tomas är alkoholist och böckerna igenom framgår detta tydligt. Som tur är tycks han vara s k periodare. Han är yngst av flera syskom och hans mor var väldigt dominant.Jag tycker att det känns som en realistisk närvaro i romanen. Man undrar hur det var för alla kvinnor som INTE var så husliga som Maj! Det är inte måttligt vilka krav som kvinnor, särskilt hemmafruar, hade på sig! Dessa evinnerliga bjudningar! Och hela tiden ska det bjudas på ngt. Finnas starkvaror hemma eller som “måste” köpas. Och mitt i allt detta står alkoholisten…Huh! Så svårt, så svårt. Maj är ju ingen nykterist själv…
-
DensisteMohikanen.
-
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.