Bokcirkel: Boktokarna

Författare: husse
I dina händer av Malin Persson Giolito
Denna bok läste jag när den var ganska nyutkommmen och tyckte, att den var mycket bra. Jag ser den som en skildring av livet i ett så kallat “utsatt” område. De båda pojkarna, Billy och Dogge, som blev kompisar redan som små kommer från olika områden. Billy är från Våringe, ett “utsatt” område medan Dogge kommer från Rönnviken, ett litet finare område.
I Våringe är det gängledaren Mehdi, som är kung. Barnen och ungdomarna ser upp till honom. Hans ord är lag.
När Billy vill lämna den kriminella miljön, tror Dogge, att Mehdi förväntar sig att han ska skjuta Billy. De båda har också misslyckats med ett uppdrag. Handgranaterna, som de hade gömt i BIllys källarre, hade hans lillebror hitatt och tagit hand om. När Dogge skljuter billy jhoppas han också att det ska ge honom upprättelse gentemot Mehdi.
Det är också tagiskt det som händer Sudden, handlaren; Eter alla trakasserier han har utsatts för brister det för honom och han misshandlar <dogge så svårt att Dogge får svåra hjärnskador och slutligen avlider.
Billys mamma, Leila, är också ett tragiskt öde .Hon gör vad hon kan, men det räcker inte tull.
Det finns också en del komiska inslag. En av Dogges klasskamrater säger: “Min farsa säger, att din farsa är en jävla skojare”. Dogge blir stolt för han tror att klasskamratens pappa tycker, att hans pappa är rolig.
En sak som förvånar mig är att boken på Skellefteå stadsbibliotek är klassad som deckare. Den är också nominerad som “årets deckare”. Jag tycker, att det är fel. I mina ögon är det en samhällsskildring och en mycket bra och trovärdig sådan.
I dina händer av Malin Persson Giolito
- Detta ämne har 18 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 4 månader, 2 veckor sedan av .
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.